Jump to content

Er det trygt å forlate wallas i drift?

Hobby 430 Sport

Recommended Posts

siden mange i denne tråden mener det er fordelaktig å unngå fyring med dieselvarmer...er det noen som vet om det er strøm tilgjengelig på oscarborg-bryggene (har fått litt abstinens de siste dagene og planlegger en tur ditt i morgen med overnatting til søndag).

jeg tester min co-alarm slik: holder den over parafinlampen en liten stund - så begynner den å pipe.

Redigert av gimi (see edit history)

I begge de tilfellene som det linkes til var egentlig ikke utstyret synderen: både kjøleskapet og aggregatet fungerte jo helt utmerket, bare førstnevnte ble fullstendig feil installert (om man kan kalle det installasjon i det hele tatt :headbang: ) og aggregatet ble brukt innendørs - kan jo egentlig også betegnes som feil installasjon.

dette skal en vel finne svar på i spec for utstyret. Forsikring kan da virkelig ikkje overstyre lavarandørs krav...eller?

Bruksanvisning nokon? :smiley:

Ett forsikringsselskap overstyre en leverandør.. Det er jo de som må dekke skaden om noe skulle skje, enten ved krav om regress til leverandøren eller som en ren utbetaling som følge av skaden om den skulle oppstå-

Redigert av tompa2 (see edit history)

Når det først svares om flere typer så ,har hatt Webasto i alle år .Dem har gått i ukevis på påsketurer og andre kalde turer ,om ikke den kan gå hele døgnet så mister vi mye båtliv .Ser ikke faren ved at du har på Webasto eller Eber hele døgnet,så sant alt er riktig montert .Wallas kjenner jeg lite til ,men vil tru det går ut på det samme.Har flere båter i havna som har dieselvarmeren på fra tidlig på høsten og til våren kommer ,ikke vært skader av noe slag enda.Dette har vært praksis i alle dem åra jeg har vært i havna,å det begynner å bli noen år.Flere av båtane bor det folk i og det har det gjort i mange år,det har enda ikke vært tilløp til ulykke eller på noen måte skader pga dette.Spør en trailersjafør om han slår av webaston når han legger seg,neppe om han gjør.Han vil ha det godt å varmt ,også når han våkner om mårran/kvelden.Det er jo noen tusen lastebiler som går langs veiane våre året rundt,sjelden eller aldrig vært noen ulykke pga varmeren .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Nå spør jo trådstarter om det er trygt å forlate disse varmerne. Trailer blir helt utenfor dette spørsmålet da disse er montert utenfor cabinen.

Jeg har vår gående kontinuerlig og fortsetter med dette uten direkte tilsyn. Som Tine nevner. Hva skulle en ellers bruke disse til enn å oppnå velbehag om bord.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

God ventilasjon er helt nødvendig ombord når en bruker en eller form for varmer, det er viktig å være klar over det. Når det gjelder mulighet for eksoslekkasje så er det snakk om vedlikehold. Her må en sikre seg 100% på at en ikke har lekkasjer, eller at eksos-slanger o.l. er så gammelt eller i dårlig forfatting at det kan oppstå. Bør være fast vårprosedyre å sjekke det.

Brukerveiledningen sier ikke noe om begrensninger i bruken. Ganske detaljert beskrivelse på forskjellige språk.

Såvidt jeg kan forstå er denne bygget opp med balansert forbrenning. Dvs den tar frisluft/forbrenningsluft inn i samme ventil/rør som eksosen går ut med, selvsagt med skille mellom de to rørene. Eksosen går ut via indre røret og forbrenningsluften inn via ytre røret.

Skal man få eksos inn i båten via lekkasje, må det derfor gå hull på begge disse rørene. Skulle så skje, vil jeg tro brenneren vil suge mye av eksosen inn sammen med forbrenningsluften og dermed minske temmelig mye av faren om en plutselig lekkasje skulle oppstå.

Utifra egen erfaring med en Wallas 4000 hyttebrenner som jeg tror opererer med samme prinsipp, vil jeg mene at sikkerheten er stor nok til bruk uten oppsyn og ved overnatting. Skulle det oppstå uregelmessigheter under drift, som f.eks. dårlig forbrenning, stopper brenneren.

Ved lav spenning, stopper brenneren.

Det er henvist til 2 måter å foreta oppvarming. Den ene ved å la friskluftinntaket være åpent, da varmer man opp frisk uteluft og sender denne inn i båten/kupeen. Den andre er å stenge friskluftinntaket og bare varme returluften. Ville absolutt gått for den med friskluft når jeg overnattet. Selv uten opvarming trenger man frisk luft. Med inntak av friskluft til oppvarming tilfører man slike mengder med oksygen at dette er en stor sikkerhet i seg selv.

Har man en co varsler og en røk/brannvarsler og foretar normalt med service/ettersyn av anlegget vil drift av dette tilfredstille mine forsiktighetsregler, som ifølge min kone ofte kan sammenliknes med å gå med belte og bukseseler samtidig. :yesnod:

Hele livet må man foreta valg som vil være avgjørende for om helsa eventuelt livet skal beholdes. Bilkjøring er nevnt, her er mye gjort om man foretar nødvendig trening og opptrer fornuftig under kjøringen. Røyking eller ikke røyking vil nok for de aller fleste være den faktor som påvirker livslengde/kvalitet mest. Greier man å holde G kreftene nogenlunde lavt er mye gjort i de fleste aktiviteter, men faren for overbelastning er stor i en mengde aktiviteter, nevner sykling, alpint, båtkjøring, ja til og med jogging kan ved bråstopp mot ett eller annet påføre kroppen for mye G krefter.

I alt dette kommer nok fyring med Wallas som er greit vedlikeholdt og med moderne varslingsmetoder ganske langt ned på lista over dagligdagse faremomenter.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Kasina: Vannvarmere på lastebiler står montert utvendig,
Ja, og det er en forbedring i forhold til sikkerheten, men man skal ikke langt tilbake i tid da det kun var luftvarmere som bare var beregnet for innvendig montering, og de var like mye brukt da. Min oppfatning er at det ikke er ufarlig,(det er farlig å leve :rolleyes: ) men heller ikke ulovlig så lenge det er forskriftmessig montert og vedlikeholdt. Da blir det vel opp til hver enkelt hvor man setter grensen for hva som er forsvarlig og ikke. Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...