Mulligan Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Vel, jeg etterlyser igjen håndfaste bevis på at Wallasen har drept noen. Ser man på den som en stor sikkerhetsrisiko bør man øyeblikkelig demontere bommen og skru fast en stige på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 (redigert) siden mange i denne tråden mener det er fordelaktig å unngå fyring med dieselvarmer...er det noen som vet om det er strøm tilgjengelig på oscarborg-bryggene (har fått litt abstinens de siste dagene og planlegger en tur ditt i morgen med overnatting til søndag). jeg tester min co-alarm slik: holder den over parafinlampen en liten stund - så begynner den å pipe. Redigert 1.Januar.2010 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Vel, Mulligan. Snur du nå ikke saken på hodet? Burde du ikke heller etterlyst bevis, garantier (eller hva du vil) for at Wallasen er sikker i bruk nattestid? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 I begge de tilfellene som det linkes til var egentlig ikke utstyret synderen: både kjøleskapet og aggregatet fungerte jo helt utmerket, bare førstnevnte ble fullstendig feil installert (om man kan kalle det installasjon i det hele tatt ) og aggregatet ble brukt innendørs - kan jo egentlig også betegnes som feil installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Artiklene viser i all sin tydelighet hvor farlig kullos er. Her følger en link til en artikkel skrevet av sivilingeniør Eivind Amble. Han poengterer at dersm man bruker varme i båt, må man i alle fall sørge for god ventilasjon. Nyttig lesning dette. http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...83?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 1.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 OK Da er saken grei, då går eg ikke fra Wallas i drift!!! Takk for svar! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Tom Rør Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 De fleste båter har vel også co varsler.I min båt piper og uler det som f... hvis dør til cabin står oppe når motoren er i gang og kalesjen er oppe. Det indikerer vel at man er relativt godt sikret? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Litt OT fra hovedspørsmålet. Er det lov å forlate wallasen eller ebern uten menneskelig tilsyn. Vil båt-forsikringen bli avkortet m.m. i tilfelle brann, forårsaket p.g.a. disse. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 . Er det lov å forlate wallasen eller ebern uten menneskelig tilsyn. Vil båt-forsikringen bli avkortet m.m. i tilfelle brann, forårsaket p.g.a. disse. dette skal en vel finne svar på i spec for utstyret. Forsikring kan da virkelig ikkje overstyre lavarandørs krav...eller? Bruksanvisning nokon? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tomeriks Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 (redigert) dette skal en vel finne svar på i spec for utstyret. Forsikring kan da virkelig ikkje overstyre lavarandørs krav...eller?Bruksanvisning nokon? Ett forsikringsselskap overstyre en leverandør.. Det er jo de som må dekke skaden om noe skulle skje, enten ved krav om regress til leverandøren eller som en ren utbetaling som følge av skaden om den skulle oppstå- Redigert 2.Januar.2010 av tompa2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Når det først svares om flere typer så ,har hatt Webasto i alle år .Dem har gått i ukevis på påsketurer og andre kalde turer ,om ikke den kan gå hele døgnet så mister vi mye båtliv .Ser ikke faren ved at du har på Webasto eller Eber hele døgnet,så sant alt er riktig montert .Wallas kjenner jeg lite til ,men vil tru det går ut på det samme.Har flere båter i havna som har dieselvarmeren på fra tidlig på høsten og til våren kommer ,ikke vært skader av noe slag enda.Dette har vært praksis i alle dem åra jeg har vært i havna,å det begynner å bli noen år.Flere av båtane bor det folk i og det har det gjort i mange år,det har enda ikke vært tilløp til ulykke eller på noen måte skader pga dette.Spør en trailersjafør om han slår av webaston når han legger seg,neppe om han gjør.Han vil ha det godt å varmt ,også når han våkner om mårran/kvelden.Det er jo noen tusen lastebiler som går langs veiane våre året rundt,sjelden eller aldrig vært noen ulykke pga varmeren . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Jawik Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Nå spør jo trådstarter om det er trygt å forlate disse varmerne. Trailer blir helt utenfor dette spørsmålet da disse er montert utenfor cabinen. Jeg har vår gående kontinuerlig og fortsetter med dette uten direkte tilsyn. Som Tine nevner. Hva skulle en ellers bruke disse til enn å oppnå velbehag om bord. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kasina Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Vannvarmere på lastebiler står montert utvendig, men luftvarmere tilsvarende de i båt er montert i førerhus. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
avmønstret5 Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 God ventilasjon er helt nødvendig ombord når en bruker en eller form for varmer, det er viktig å være klar over det. Når det gjelder mulighet for eksoslekkasje så er det snakk om vedlikehold. Her må en sikre seg 100% på at en ikke har lekkasjer, eller at eksos-slanger o.l. er så gammelt eller i dårlig forfatting at det kan oppstå. Bør være fast vårprosedyre å sjekke det. Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Enig. Anbefaler også tidligere nevnte co-varslere, men de må jo ikke bli en "sove"pute. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Shore Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Brukerveiledningen sier ikke noe om begrensninger i bruken. Ganske detaljert beskrivelse på forskjellige språk. Såvidt jeg kan forstå er denne bygget opp med balansert forbrenning. Dvs den tar frisluft/forbrenningsluft inn i samme ventil/rør som eksosen går ut med, selvsagt med skille mellom de to rørene. Eksosen går ut via indre røret og forbrenningsluften inn via ytre røret. Skal man få eksos inn i båten via lekkasje, må det derfor gå hull på begge disse rørene. Skulle så skje, vil jeg tro brenneren vil suge mye av eksosen inn sammen med forbrenningsluften og dermed minske temmelig mye av faren om en plutselig lekkasje skulle oppstå. Utifra egen erfaring med en Wallas 4000 hyttebrenner som jeg tror opererer med samme prinsipp, vil jeg mene at sikkerheten er stor nok til bruk uten oppsyn og ved overnatting. Skulle det oppstå uregelmessigheter under drift, som f.eks. dårlig forbrenning, stopper brenneren. Ved lav spenning, stopper brenneren. Det er henvist til 2 måter å foreta oppvarming. Den ene ved å la friskluftinntaket være åpent, da varmer man opp frisk uteluft og sender denne inn i båten/kupeen. Den andre er å stenge friskluftinntaket og bare varme returluften. Ville absolutt gått for den med friskluft når jeg overnattet. Selv uten opvarming trenger man frisk luft. Med inntak av friskluft til oppvarming tilfører man slike mengder med oksygen at dette er en stor sikkerhet i seg selv. Har man en co varsler og en røk/brannvarsler og foretar normalt med service/ettersyn av anlegget vil drift av dette tilfredstille mine forsiktighetsregler, som ifølge min kone ofte kan sammenliknes med å gå med belte og bukseseler samtidig. Hele livet må man foreta valg som vil være avgjørende for om helsa eventuelt livet skal beholdes. Bilkjøring er nevnt, her er mye gjort om man foretar nødvendig trening og opptrer fornuftig under kjøringen. Røyking eller ikke røyking vil nok for de aller fleste være den faktor som påvirker livslengde/kvalitet mest. Greier man å holde G kreftene nogenlunde lavt er mye gjort i de fleste aktiviteter, men faren for overbelastning er stor i en mengde aktiviteter, nevner sykling, alpint, båtkjøring, ja til og med jogging kan ved bråstopp mot ett eller annet påføre kroppen for mye G krefter. I alt dette kommer nok fyring med Wallas som er greit vedlikeholdt og med moderne varslingsmetoder ganske langt ned på lista over dagligdagse faremomenter. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
hegra Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 (redigert) Kasina: Vannvarmere på lastebiler står montert utvendig,Ja, og det er en forbedring i forhold til sikkerheten, men man skal ikke langt tilbake i tid da det kun var luftvarmere som bare var beregnet for innvendig montering, og de var like mye brukt da. Min oppfatning er at det ikke er ufarlig,(det er farlig å leve ) men heller ikke ulovlig så lenge det er forskriftmessig montert og vedlikeholdt. Da blir det vel opp til hver enkelt hvor man setter grensen for hva som er forsvarlig og ikke. Redigert 2.Januar.2010 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Poenget er at dette apparatet gir eksos og kullos som er svært giftig, Ja det gjør det. Men eksemplene du viser til sier bare at dersom du demonterer eksorøret og lar eksosen gå rett i båten så dør du. Og det vet alle. Ved Wallasen skal to rør lekke før det er noen fare. På motoren din holder det at et rør lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.