sydspissen Svart 9.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Motor er kjekk å ha for oss seilbåteiere. Greit å mimre litt fra sommeren i disse dager. Sommeren var vel ikke så gal som mange vil ha den til ? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Eber vannvarmer og ekstra vanntank var det lille ekstra i år. Ble mange netter i uthavn i år(fulle gjestehavner i Bohuslän). Fint å dusje/vaske opp uten å tenke på forbruket av varmtvann. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Hvilken detalj gjør livet ombord mer komfortabelt ? Ingen tvil: Blondinen! Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Ingen tvil: Blondinen! Helt enig! Bortsett fra at her er det: Brunetten! Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
kaptein02 Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Ingen tvil: Blondinen! Helt enig! Bortsett fra at her er det: Brunetten! Hos meg er det plass til begge deler Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
VO`n Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 2 av de 3 siste årene har jeg avsluttet sesongen med å bli tauet hjem, så da får vel jeg si at detalj som gjør livet ombord mer komfortabelt er en stabil motor ! Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Autopiloten, ankervinsjen, wallas`n og blondinen. Rekkefølgen tilfeldig valgt Sitér dette innlegget Link to post
Furul Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Ingen som er glad i lyden av den ensylindra snekkemotoren som tøffer utover? Selv syns jeg det er det beste med turen, også en kald en da Flatt vann, sol og musikk, ved siden av selskapet, selvfølgelig;) Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Alt av tekniske innretninger må fungere 100%, men det er vell en selvfølge.. Ting som er et must for å ha det komfortabelt ombord: Spinnaker, stormfokk, autopilot, defroster, godt utstyrt kjøkken..., godt seiltøy. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Det Halcyon skriver viser vel at hva som har betydning er nokså geografisk betinget. Det viktigste kan også være biminitoppen (solseilet) og kjøleboksen. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Det som gjør vårt daycruiserbåtliv mest behagelig er ankervinsjen, dusj på badeplattformen og solseng som måler 200X100cm. Forutsatt at været er bra og alt teknisk funker, da. Hvis det skulle bli dårlig vær er det greit å vite at vi har et veldig lettvint kalesjegarasjeopplegg, slik at det kun tar 2 minutter å få opp kalesjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 2 av de 3 siste årene har jeg avsluttet sesongen med å bli tauet hjem.............. Burde ikke ett godt slepetau komme langt oppe på listen........ Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Seilbåter trenger vel ikke slepetau. F.eks denne 42 foteren har jo til og med "støtfanger" . Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Burde ikke ett godt slepetau komme langt oppe på listen........ Moroklumpen Ser heller for meg ny båt om 2-3 år.... det står heller på listen Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Å kunne sette sørlandsfortøyning på midtre kryssholt mens jeg sitter i skipperstolen! Aldri mer "joggeskobåt" med smale eller ingen dollbord... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Aldri mer "joggeskobåt" med smale eller ingen dollbord... enig.....flushdeck er best Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
BEG Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Her er en slik detalj som gjør livet levelig om bord: Uten lesebrillene på, så jeg at det var bilde av din nye ankervinsj, men var usikker på om kabularet var for kjettting eller tau. Med brillene på ser jeg hva det er, med den modellen får du sikkert opp ankeret uansett værforhold. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
:båt1 Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 ståhøyde under kalesjen for oss som ikke har det i kabinen;) Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Rød kjetting ? ...nei, det må være tau ! Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Dengang jeg arbejde ombord på en kvægtransport i rutefart mellem Asien og Australien, var dette her lykken og finde når man påmønstrer skibet. En varm thaipige i køjen og kolde øl i køleskabet.. Så ku alt andet være ligegyldigt Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Glemte en ting. Å kunne slå av motoren - når som helst. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Vurderer å slepe rundt på elefant-pessaret i år ( gummibåt ), men er det ikke bare et slit med den gummien ? Er det mange her som pakker opp og ned en gummibåt, eller er den "oppe" hele tida? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Vurderer å slepe rundt på elefant-pessaret i år ( gummibåt ), men er det ikke bare et slit med den gummien ? Er det mange her som pakker opp og ned en gummibåt, eller er den "oppe" hele tida? Ja, jeg forstår frustrasjonen. Har selv gummibåten i snap-daviter og motoren hengende i brakett på hekken. Men det er litt styr med å senke ned båten og hekte på motor. Blir derfor helst lite brukt. Da jeg hadde slepejolle var det enklere og den ble flittig brukt. Vurderer fra denne sesssongen å la motor stå på gummibåten og begynne å slepe den. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Det første jeg gjorde for å få et mer harmonisk liv med gummi var å gå ned på størrelsen 220cm er en letthånterlig lengde. Avgjorde at påhengeren ligger best ikjelleren, der er den minst iveien. Drar frem gummibåten til sommerferien, og lar den være oppblåst liggende i vannet eller på akterdekket til jeg tar opp båten for vinteren. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Elmer Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Vurderer å slepe rundt på elefant-pessaret i år ( gummibåt ), men er det ikke bare et slit med den gummien ? Er det mange her som pakker opp og ned en gummibåt, eller er den "oppe" hele tida? Hei. Dette, som mye annet har nok med hva en innstiller seg på. For det første synes jeg personlig at det er veldig kjekt å ha jolla hengende i davitere og dermed ikke trenge å tenke på den underveis på tur eller ved tillegging. Det synes jeg er såpass kjekt at jeg godtar litt styr for å ha det sånn. Første året med davitere prøvde jeg å la motoren henge på med jolla heist opp. Dette er enkle (men absolutt funksjonelle)davitere fra seatronic. Det ble fryktelig tungt og heise opp og ned. Valgte året etter å feste motoren på brakett. Jolla brukes mye, så det blir mange ganger av og på med motoren (6 hk-4 takt), men dette er likevel en løsning jeg synes er den absolutt beste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.