Jump to content

Varme i motorrom for et par uker, hva skal til?

index

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en 200w frostvakt på Clas Ohlson til å montere i motorrommet, siden det er såpass kaldt nå og båten blir stående på land et par uker til. Men i følge monteringsanvisningen skal denne ha minst 50cm avstand til brennbart materiale over ovnen, og jeg klarer max 30cm. Så da ble denne i stedet montert inne i båten, der disse reglene i det minste kan overholdes. Så da tenkte jeg at kanskje et takbeslag i porselen med en 60w lyspære i kan være tingen? Det beste hadde nok vært et varmerør, men skal jeg bestille dette er nok båten klar for sjøsetting igjen før jeg har røret i hende. Tror dere jeg pådrar meg noen stor fare for brann eller lignende med en lyspære fornuftig plassert i motorrommet? Jeg har ennå ikke opplevd at en slik tar fyr hjemme, for å si det sånn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg hadde ikke vært redd for å legge den 200 watteren under blokka

Under blokka er det rett og slett ikke plass! Stor motor nedi der, serru... Så eneste mulighet er å skru den på bakveggen i motorrommet, men da blir det som sagt kun 30cm luft over den. Jeg vil jo helst ikke ha brann i motorrommet da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har brukt disse frostvaktene fra CO både inne i båt og i motorrom. Tror bestemt at 50 cm "sikkerhetsavstand" er i overkant og at 30 cm er plenty - i alle fall i et motorrom der en tross alt har en "varmemaskin" som omsetter temmelig mye energi når den sviver. Du kan kanskje lage deg et ekstra "skjold" i aluminium e.l. som du klemmer under de øvre skrufestene for å spre varmen litt hvis du vil være ekstra forsiktig? Ville prøvemontert, satt på full guffe og inspisert et par ganger i oppstarten. Tipper motoren gir vel så mye varmestråling som frostvakten :smiley:

Det er snakk om avstand til isolasjonen i lokket til motorrommet. Det er vel god mulighet for at det skal gå bra ja. Jeg testet den inne i kabinen i går, og det ble ikke plagsomt varmt over den. Men hva sier forsikringsselskapet om det likevel blir brann og ovnen ikke er montert i henhold til produsentens anvisninger?

Har du båten på land, har du vel ikke vann i varmeveksleren; den er jo det eneste som kan fryse i motorrommet?

Jeg har fått blåst gjennom sjøvannsiden med litt frostvæskeblanding, så 5-6 minus er ikke noe problem. Vanntanken som står i motorrommet er også tømt. Men med værmeldinger som antyder 15-20 minus (hadde 12 minus hjemme i dag morges og det skal bli kaldere) stoler jeg ikke helt 100% på at frostsikringen er god nok. Har heller ikke målt frostvæsken på motoren. Så det er bare litt ekstra lunk for å holde det hele på rett side av fem minus vi snakker om, bare sånn at jeg sover bedre om natten. Jeg tror egentlig det vil gå bra uten, men det ville nå vært dumt om noe røyk i år også da. Etter to motorbytter på to år vil jeg helst slippe store inngrep i maskineriet i år...

Om jeg bestiller i dag, har jeg det kanskje neste onsdag pga helligdager etc. Og om jeg har vært riktig flink å arbeide med båten i helgen, er det vel da på tide å sjøsette håper jeg! Med båten på sjøen trenger jeg ingen varme, da er det nok varme fra sjøen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...