index Startet 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2009 Jeg kjøpte meg en 200w frostvakt på Clas Ohlson til å montere i motorrommet, siden det er såpass kaldt nå og båten blir stående på land et par uker til. Men i følge monteringsanvisningen skal denne ha minst 50cm avstand til brennbart materiale over ovnen, og jeg klarer max 30cm. Så da ble denne i stedet montert inne i båten, der disse reglene i det minste kan overholdes. Så da tenkte jeg at kanskje et takbeslag i porselen med en 60w lyspære i kan være tingen? Det beste hadde nok vært et varmerør, men skal jeg bestille dette er nok båten klar for sjøsetting igjen før jeg har røret i hende. Tror dere jeg pådrar meg noen stor fare for brann eller lignende med en lyspære fornuftig plassert i motorrommet? Jeg har ennå ikke opplevd at en slik tar fyr hjemme, for å si det sånn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Akora Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Hvis du mener en vanlig pære gir for lite varme, gå til en dyrebutikk, kjøp en varmelyspære på 60w ca. De gir mer mye mer varme og mye mindre lys en en vanlig pære. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Jeg hadde ikke vært redd for å legge den 200 watteren under blokka, Index ! Har 2 av dem nedi deg (foran og bak blokka) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 No Worry.... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Har 2 av dem nedi deg (foran og bak blokka) En fatal skrivefeil.. Ikke inni deg (foran og bak), men inni der Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Jeg hadde ikke vært redd for å legge den 200 watteren under blokka Under blokka er det rett og slett ikke plass! Stor motor nedi der, serru... Så eneste mulighet er å skru den på bakveggen i motorrommet, men da blir det som sagt kun 30cm luft over den. Jeg vil jo helst ikke ha brann i motorrommet da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Ikke inni deg (foran og bak) Det var nå bra det, i det minste.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Har brukt disse frostvaktene fra CO både inne i båt og i motorrom. Tror bestemt at 50 cm "sikkerhetsavstand" er i overkant og at 30 cm er plenty - i alle fall i et motorrom der en tross alt har en "varmemaskin" som omsetter temmelig mye energi når den sviver. Du kan kanskje lage deg et ekstra "skjold" i aluminium e.l. som du klemmer under de øvre skrufestene for å spre varmen litt hvis du vil være ekstra forsiktig? Ville prøvemontert, satt på full guffe og inspisert et par ganger i oppstarten. Tipper motoren gir vel så mye varmestråling som frostvakten Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 50 cm sikkerhetsavstand er overkill med mindre det er snakk om avstand til noe veldig brennbart /eksplosivt. Har en slik selv og 20-30 cm holder fint. Det er tross alt bare 200W (snaue det også). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Det er snakk om avstand til isolasjonen i lokket til motorrommet. Det er vel god mulighet for at det skal gå bra ja. Jeg testet den inne i kabinen i går, og det ble ikke plagsomt varmt over den. Men hva sier forsikringsselskapet om det likevel blir brann og ovnen ikke er montert i henhold til produsentens anvisninger? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OT-flyktning Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 kjøp en varmelyspære på 60w ca. De gir mer mye mer varme og mye mindre lys en en vanlig pære. 60W er og blir 60W. Til og med en 60W-sparepære ville gitt omtrent 60W varme (også lyset blir til varme til slutt) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Til og med en 60W-sparepære ville gitt omtrent 60W varme Og i tillegg får jeg i så fall også arbeidslys i motorrommet, ikke dumt det heller... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Emma Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Isolasjonen i motorromet toler vel betrakteleg mykje meir varme enn ein får frå ei lyspære? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
lgboat Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Har du båten på land, har du vel ikke vann i varmeveksleren; den er jo det eneste som kan fryse i motorrommet? Eller har du en masse annet vann der som ikke er frostsikret? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Ang. hva en pære avgir av varme så er det ikke så rart at folk blir usikre gitt alt fokuset som er på sparing av strøm med sparepærer.... Ulempen med å bruke en lyspære er at den kan gå. Hvis det kan medføre at motoren fryser i stykker hadde jeg ikke tatt sjansen. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Er en redd for at en lyspære kan gå så kan man jo bruke to stk på halve størrelsen. Utendørs arbeidslys av lysstoffrør typen tror jeg har forholdsvis kald overflate. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Har du båten på land, har du vel ikke vann i varmeveksleren; den er jo det eneste som kan fryse i motorrommet? Jeg har fått blåst gjennom sjøvannsiden med litt frostvæskeblanding, så 5-6 minus er ikke noe problem. Vanntanken som står i motorrommet er også tømt. Men med værmeldinger som antyder 15-20 minus (hadde 12 minus hjemme i dag morges og det skal bli kaldere) stoler jeg ikke helt 100% på at frostsikringen er god nok. Har heller ikke målt frostvæsken på motoren. Så det er bare litt ekstra lunk for å holde det hele på rett side av fem minus vi snakker om, bare sånn at jeg sover bedre om natten. Jeg tror egentlig det vil gå bra uten, men det ville nå vært dumt om noe røyk i år også da. Etter to motorbytter på to år vil jeg helst slippe store inngrep i maskineriet i år... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Finn Erik Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Det beste hadde nok vært et varmerør, men skal jeg bestille dette er nok båten klar for sjøsetting igjen før jeg har røret i hende. Hvorfor det ? Kjøpte nylig varmerør hos Wærner i Sandefjord, de hadde gått tomme, menn det tok bare et par dager før de hadde nye i butikken..... kjøpte selv et på 80 W og et på 135 W Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Om jeg bestiller i dag, har jeg det kanskje neste onsdag pga helligdager etc. Og om jeg har vært riktig flink å arbeide med båten i helgen, er det vel da på tide å sjøsette håper jeg! Med båten på sjøen trenger jeg ingen varme, da er det nok varme fra sjøen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lgboat Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Hei Index, da ser du ut til å ha alt under kontroll, men....må spørre deg om hvordan iallverden du kan klare å sjøsette noe sted nå fremover? Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Hvis en stoler på at ei 60 watts lyspære og den lille lunken den gir skal redde en fra at motorblokka fryser i stykker...da hadde jeg virkelig blitt bekymret. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 (redigert) Hei Index,da ser du ut til å ha alt under kontroll, men....må spørre deg om hvordan iallverden du kan klare å sjøsette noe sted nå fremover? Det gjøres ganske enkelt slik som det gjøres resten av året - slipper den bare uti Redigert 30.Desember.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 jeg får ta frem bildet mitt igjenn, sikkert noen som har sett det før. Hva med å legge frostvakten over kjølsvinet? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Jeg kopierte den, fungerer flott det selv om det er trangt hos meg også i forkant av motor. Har nok ikke ovnen innafor kravene her til skottet, men det går fint Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 (redigert) Helt enig ! Finnes ingen sikrere løsning enn det der ! Det er jo bipol overopphetingvern i den også ! Redigert 30.Desember.2009 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.