index Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 må spørre deg om hvordan iallverden du kan klare å sjøsette noe sted nå fremover? slik som det gjøres resten av året - slipper den bare uti Ikke verre enn det nei! En fordel vi har her vestpå er at Golfstrømmen varmer opp såpass at vi slipper is på sjøen! Men kaldt i lufta blir det likevel da... Ser at Traust har bedre plass enn meg i motorrommet, men en tilpasset løsning burde vel kunne la seg ordne kanskje... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lgboat Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Misunnelsesverdig! Kanskje jeg burde flytte? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Ja, kanskje det? Her er det båtsesong hele året! Men desverre alt for ofte surt og vindfullt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SeaRaymond Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 (redigert) Vil bare slenge innpå denne her om at jeg gikk for biltemas frostvakter da disse er på 300 watt og koster 129,- kontra clas sine på 200 watt og 149,-. Bilteams ovner har også en kontrollampe som inikerer når den er aktiv, forøvrig ser de mistenkelig identiske ut Monterte en i cabin og en i motorrommet, tanken var å slippe å tappe ned vannsystemer, men ærlig talt disse ovnene avgir såpass lite at jeg alikavel tappet ned, og nå er det bare den i motorommet som står på for syns skyld... Redigert 30.Desember.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Har en 500 W vifteovn i motorrommet jeg. Da er det en liten lunk der nede hele tiden selv når det nærmer seg -20 Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Hilmar 2 Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 http://www.rittal.dk/rittalshop_documents/HB32%20709.pdf Nå har ikke jeg verdens største motorom men har denne 50 watts modellen stående ved toppen og det hjelper nå selv om det er 13 minus. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Tine IV Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Sett på frostvakta i motorrommet du ,så er du sikker .Dem gir sjelden mer enn ca 160 w,så dem blir knapt nok lunka .Men holder i motorrommet ,sånn for å holde det over 0 .Som andre sier også , 30 cm er nok i massevis .har flere slike ombord og har brukt dem i flere år .men som sagt ,dem gir ikke 200w .Kan jo være greit å vite ,det er jo ikke mye så .Kjøpte en slik 400w hos Jula til 199-,den står i motorrommet mitt.Vil jo mene jeg har et stort motorrom , har jo selvsagt tetta luftinntaka .Men det viser + 6 i motorrommet idag, det er jo greit det . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Christensen Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Ang. hva en pære avgir av varme så er det ikke så rart at folk blir usikre gitt alt fokuset som er på sparing av strøm med sparepærer.... Her i Norge er vi underlagt EU (eøs) Direktiver som tilsier at vi må fase ut vanlige glødelamper til fordel for sparepærer, andre steder i europa er ikke strøm vanlig som oppvarmingskilde. En 60watt glødelampe avgir tilnærmet 60watt varme. I en norsk bolig med elektrisk oppvarming vil sparepærer utgjøre minimalt med tanke på energisparing, når man reduserer effekten i en varmekilde må en annen varmekilde tilføre den varmen allikevel og hvis denne kilden er direktevarmende elektrisk så går regnestykket opp i opp. Sporer litt av her, men dette sier litt om hva vi må finne oss i pga eøs! Men hold motorrommet varmt med lyspærer eller ovner folkens!!! Om noen år må vi sette in 17 sparepærer for å lunke litt på blokka!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
SeaRaymond Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Dem gir sjelden mer enn ca 160 w,så dem blir knapt nok lunka .Men holder i motorrommet ,sånn for å holde det over 0. Har flere slike ombord og har brukt dem i flere år .men som sagt ,dem gir ikke 200w . Tine IV Mener du at en frostvakt som er f.eks er merket 200 watt ikke forbruker 200 watt, eller at den ikke avgir 200 watt varme? Uannsett, hvor går den påtrykkte effekten til da, ett varmelement har da vel en virkningsgrad (cosfi 0,95) på over 95% ville jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Jeg har en CO frostvakt nede i motorrommet og hatt det i flrere båter. Selv i denne strenge kulda målte jeg pluss fire grader i morges. 10 sek. kløding og motorene brummet fint. Kjørte propell en tid slik at jeg fikk opp noe arbeidstemperatur. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
index Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Da er frostvakta montert på plass i motorrommet! Klarteå få justert meg til 44cm klaring fra toppen av frostvakta og til lokket over motorrommet, så da får jeg nok si meg fornøyd. Jeg har stilt den på laveste mulige innstilling på termostaten, det skal vel gi fem pluss hvis alt stemmer. I øpet av den gode halvtimen jeg overvåket den før jeg kjørte hjem steg temperaturen nedi rommet fra minus 2,7 til minus 2,4, så da ser den ut til å virke etter hensikten. Det skal bli spennende å se i morgen tidlig hva temperaturen har stabilisert seg på da. Men det var uansett greit å få på plass noe som kan holde tempen rundt null, siden sprengkulda er på vei. Så får vi se om det blir tilpasning av badeplattform i morgen, eller om det dukker opp noe annet som bare må gjøres.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alfb Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 ...siden sprengkulda er på vei. Sprengkulda på vei Den er nå i høyeste grad kommet. Minimum's temp siste døgn var -10,4gr. Jeg måtte montere kalesjen på båten igjen i dag (står innendørs) og få på noe varme ombord så ikke ølet skulle fryse :drink Var nedom nettopp nå og nå var temp'en så bra at jeg holdt på å få arbeidslyst - måtte ta meg ei pils for komme av det igjen Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 ...båten min ligger på vannet, i Moss, og her er det 14 minus akkurat nå. Har satt ei skål med eddik under motoren. Før jeg gjorde det var det minus 3 grader i motorrommet. Jeg sjekket temperaturen etter ca. en time og da var den steget to grader, til minus en grad. Så jeg tror jeg fyller på med mere eddik, skal bli spennende å se temperaturen i morra tidlig. Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 ...håper ikke blokka sprekker...i kulda...disse skjøre nymotens motorene tåler jo ingenting...skal vite... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Øker eddik lufttemperaturen? Det er det merkeligste jeg har hørt på lenge! Må være varm eddik det da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøtunga Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Om noen år må vi sette in 17 sparepærer for å lunke litt på blokka!! Men tenk så godt arbeidslys du får... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
olpi Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Eddik? Har kjørt gjennom frostvæske for lenge siden jeg. Nå fryser det godt i havna, og vurderer og fyre litt mer under akterdekk. Nå er det minus 3 der. Alle gjennomføringer er i dette ormådet, og det blir kaldt nå selv om kuleventiler er pakket inn med isolasjon. Flere står ikke så langt under vannilnja. Dritt lei den kulda! Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 (redigert) ...okay...den med eddik var en avledningsmanøver...så da kan de fleste her inne puste lette ut. Så, la oss være edruelige og realistiske, om det er mulig da. Vi forutsetter at denne diskusjonen går på at man har båten på vannet, altså ute og ikke i noe oppvarmet lokale, uansett. Så hva er da viktig? Jo kanskje å holde oppsyn med temperaturen i motorrommet. Det spiller da ingen rolle om det er noen få minusgrader i rundt motoren. Er en båtmotor så skjør sammenlignet med en bilmotor? Ja jeg ser at en bilmotor ikke har en "saltvannskrets" og derfor ikke fryser i hjel som en skulle tro en båtmotor gjør. Jeg har min båt på sjøen året rundt. Nå i disse kalde tider har jeg en "frostvakt" på ca. 350 watt i motorrommet. Det holder plenty. sjekker daglig temperaturen og den har ikke vert under minus 3 noen gang. Og minus 3 grader er langt fra noen fare for verken motorblokka, dieselfilter, pumper eller noen andre innretninger i mottorrommet. Er jeg helt på jorde? Tror ikke det for båten min flyter og motoren starter fint som bare det. Til tross for at det er minus 16 grader ute.... ...så ingen grunn til panikk, eller engstelse, bare fordi at der litt kaldt ute...men ha et fornuftig oppsyn med din kjære (båten). Redigert 30.Desember.2009 av DuikerMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Det er en viss forskjell at båten blir stående på land. Du har noe varme fra sjøvannet siden båten din ligger på sjøen året rundt. Hadde båten på sjøen ifjor, ikke så veldig kaldt da. Var vel minus 2 på det laveste i motorrommet, isen frøs aldri helt inntil skroget her nede på sørlandet. Jon Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Hvis du mener en vanlig pære gir for lite varme, gå til en dyrebutikk, kjøp en varmelyspære på 60w ca. De gir mer mye mer varme og mye mindre lys en en vanlig pære. ...vafforno...? 60 watt er da 60 watt...eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 60 watt er 60watt ja. Litt blir til lys, men det meste til varme. Med en varmelampe blir enda mindre til lys, og enda mer til varme. Forskjellen er ikke veldig stor, men litt er det... Jeg pleier å ha båten på sjøen om vinteren, uten varme på. Det laveste jeg har målt i motorrommet til nå er 0,5 pluss. Men akkurat nå ligger båten på land, og da blir det straks kaldere. Med minus tre i motorrommet begynner sjøvannet å sørpe seg til, så da er det best å være på vakt. Et par minus til så fryser det, og varmeveksler, oljekjøler og sjøvannsfilter sprekker, hvis du ikke har fylt på frostvæske. Sjøvannspumpen kan også ta skade. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du trekker inn dieselfilter m.m., hvis disse ikke er fulle av vann er det ingenting som fryser der. Så det som ikke tåler frost er nettopp sjøvannskretsen. Resten er identisk med bilmotoren, og klarer fint 20-30 minus hvis frostvæsken er OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OT-flyktning Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Med en varmelampe blir enda mindre til lys, og enda mer til varme. Forskjellen er ikke veldig stor, men litt er det... Jeg tør påstå at dette ikke er målbar for oss amatører og i alle fall mindre enn produksjonstoleransen. Hovedargument mot en vanlig lyspære er etter min mening Ingars innvending at den lett kan gå i stykke og da ikke varmer i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 (redigert) joda, det er det, men effekt, eller rettere sagt energi kan omgjøres til forskjellige former. Om jeg ikke husker helt feil; En alminnelig glødepære nytter ca 20% av innputtet energi til lysenergi, mens 80% går ut i varmeenergi. Edit, var treg på labben her... Redigert 30.Desember.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Husk å rive opp eit gammelt håndkle og stapp i luftehullene for å unngå varmetap Har biltema sin på 300W ombord i motorrommet. Ligger på sjø. minus 7 nå ute. Kan sikkert gå rundt båten på sjøen.. Har justert på bryteren på frostvakten nå, og justert ned temp i motorrom fra 33 til 20 grader. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ingar Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Så lenge motorrommet er lukket vil jo all forbrukt elektrisk energi gå til å varme det opp, uansett på hvilken måte man forbruker strømmen. Det er viktig å stenge igjen luftekanaler, gjøre det mest mulig 'hermetisk' tett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.