Jump to content

Varme i motorrom for et par uker, hva skal til?

index

Recommended Posts

må spørre deg om hvordan iallverden du kan klare å sjøsette noe sted nå fremover?

slik som det gjøres resten av året - slipper den bare uti :lol:

Ikke verre enn det nei! En fordel vi har her vestpå er at Golfstrømmen varmer opp såpass at vi slipper is på sjøen! Men kaldt i lufta blir det likevel da...

Ser at Traust har bedre plass enn meg i motorrommet, men en tilpasset løsning burde vel kunne la seg ordne kanskje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vil bare slenge innpå denne her om at jeg gikk for biltemas frostvakter da disse er på 300 watt og koster 129,- kontra clas sine på 200 watt og 149,-. Bilteams ovner har også en kontrollampe som inikerer når den er aktiv, forøvrig ser de mistenkelig identiske ut :wflag:

Monterte en i cabin og en i motorrommet, tanken var å slippe å tappe ned vannsystemer, men ærlig talt disse ovnene avgir såpass lite at jeg alikavel tappet ned, og nå er det bare den i motorommet som står på for syns skyld...

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Sett på frostvakta i motorrommet du ,så er du sikker .Dem gir sjelden mer enn ca 160 w,så dem blir knapt nok lunka .Men holder i motorrommet ,sånn for å holde det over 0 .Som andre sier også , 30 cm er nok i massevis .har flere slike ombord og har brukt dem i flere år .men som sagt ,dem gir ikke 200w .Kan jo være greit å vite ,det er jo ikke mye så .Kjøpte en slik 400w hos Jula til 199-,den står i motorrommet mitt.Vil jo mene jeg har et stort motorrom , har jo selvsagt tetta luftinntaka .Men det viser + 6 i motorrommet idag, det er jo greit det .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Ang. hva en pære avgir av varme så er det ikke så rart at folk blir usikre gitt alt fokuset som er på sparing av strøm med sparepærer....

Her i Norge er vi underlagt EU (eøs) Direktiver som tilsier at vi må fase ut vanlige glødelamper til fordel for sparepærer, andre steder i europa er ikke strøm vanlig som oppvarmingskilde. En 60watt glødelampe avgir tilnærmet 60watt varme. I en norsk bolig med elektrisk oppvarming vil sparepærer utgjøre minimalt med tanke på energisparing, når man reduserer effekten i en varmekilde må en annen varmekilde tilføre den varmen allikevel og hvis denne kilden er direktevarmende elektrisk så går regnestykket opp i opp. Sporer litt av her, men dette sier litt om hva vi må finne oss i pga eøs! Men hold motorrommet varmt med lyspærer eller ovner folkens!!!

Om noen år må vi sette in 17 sparepærer for å lunke litt på blokka!! :headbang:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Dem gir sjelden mer enn ca 160 w,så dem blir knapt nok lunka .Men holder i motorrommet ,sånn for å holde det over 0. Har flere slike ombord og har brukt dem i flere år .men som sagt ,dem gir ikke 200w .

Tine IV

Mener du at en frostvakt som er f.eks er merket 200 watt ikke forbruker 200 watt, eller at den ikke avgir 200 watt varme? Uannsett, hvor går den påtrykkte effekten til da, ett varmelement har da vel en virkningsgrad (cosfi 0,95) på over 95% ville jeg tro :confused:

Da er frostvakta montert på plass i motorrommet! Klarteå få justert meg til 44cm klaring fra toppen av frostvakta og til lokket over motorrommet, så da får jeg nok si meg fornøyd. Jeg har stilt den på laveste mulige innstilling på termostaten, det skal vel gi fem pluss hvis alt stemmer. I øpet av den gode halvtimen jeg overvåket den før jeg kjørte hjem steg temperaturen nedi rommet fra minus 2,7 til minus 2,4, så da ser den ut til å virke etter hensikten. Det skal bli spennende å se i morgen tidlig hva temperaturen har stabilisert seg på da. Men det var uansett greit å få på plass noe som kan holde tempen rundt null, siden sprengkulda er på vei. Så får vi se om det blir tilpasning av badeplattform i morgen, eller om det dukker opp noe annet som bare må gjøres....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
...siden sprengkulda er på vei.

Sprengkulda på vei :eek: Den er nå i høyeste grad kommet. Minimum's temp siste døgn var -10,4gr. Jeg måtte montere kalesjen på båten igjen i dag (står innendørs) og få på noe varme ombord så ikke ølet skulle fryse :drink :sweat:

Var nedom nettopp nå og nå var temp'en så bra at jeg holdt på å få arbeidslyst - måtte ta meg ei pils for komme av det igjen :drink:

...båten min ligger på vannet, i Moss, og her er det 14 minus akkurat nå. Har satt ei skål med eddik under motoren. Før jeg gjorde det var det minus 3 grader i motorrommet. Jeg sjekket temperaturen etter ca. en time og da var den steget to grader, til minus en grad. Så jeg tror jeg fyller på med mere eddik, skal bli spennende å se temperaturen i morra tidlig. :sailing:

...okay...den med eddik var en avledningsmanøver...så da kan de fleste her inne puste lette ut. Så, la oss være edruelige og realistiske, om det er mulig da. Vi forutsetter at denne diskusjonen går på at man har båten på vannet, altså ute og ikke i noe oppvarmet lokale, uansett. Så hva er da viktig? Jo kanskje å holde oppsyn med temperaturen i motorrommet. Det spiller da ingen rolle om det er noen få minusgrader i rundt motoren. Er en båtmotor så skjør sammenlignet med en bilmotor? Ja jeg ser at en bilmotor ikke har en "saltvannskrets" og derfor ikke fryser i hjel som en skulle tro en båtmotor gjør. Jeg har min båt på sjøen året rundt. Nå i disse kalde tider har jeg en "frostvakt" på ca. 350 watt i motorrommet. Det holder plenty. sjekker daglig temperaturen og den har ikke vert under minus 3 noen gang. Og minus 3 grader er langt fra noen fare for verken motorblokka, dieselfilter, pumper eller noen andre innretninger i mottorrommet. Er jeg helt på jorde? Tror ikke det for båten min flyter og motoren starter fint som bare det. Til tross for at det er minus 16 grader ute....

...så ingen grunn til panikk, eller engstelse, bare fordi at der litt kaldt ute...men ha et fornuftig oppsyn med din kjære (båten).

Redigert av DuikerMan (see edit history)

60 watt er 60watt ja. Litt blir til lys, men det meste til varme. Med en varmelampe blir enda mindre til lys, og enda mer til varme. Forskjellen er ikke veldig stor, men litt er det...

Jeg pleier å ha båten på sjøen om vinteren, uten varme på. Det laveste jeg har målt i motorrommet til nå er 0,5 pluss. Men akkurat nå ligger båten på land, og da blir det straks kaldere. Med minus tre i motorrommet begynner sjøvannet å sørpe seg til, så da er det best å være på vakt. Et par minus til så fryser det, og varmeveksler, oljekjøler og sjøvannsfilter sprekker, hvis du ikke har fylt på frostvæske. Sjøvannspumpen kan også ta skade. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du trekker inn dieselfilter m.m., hvis disse ikke er fulle av vann er det ingenting som fryser der. Så det som ikke tåler frost er nettopp sjøvannskretsen. Resten er identisk med bilmotoren, og klarer fint 20-30 minus hvis frostvæsken er OK.

Med en varmelampe blir enda mindre til lys, og enda mer til varme. Forskjellen er ikke veldig stor, men litt er det...

Jeg tør påstå at dette ikke er målbar for oss amatører og i alle fall mindre enn produksjonstoleransen. Hovedargument mot en vanlig lyspære er etter min mening Ingars innvending at den lett kan gå i stykke og da ikke varmer i det hele tatt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...