Jump to content

Varme i motorrom for et par uker, hva skal til?

index

Recommended Posts

Bruker kun varmerør ombord - har et 45 W liggende direkte under motorblokka. I tillegg et 80 watt i salongen. Billig og trygt - ingen bevegelige deler som på vifteovner og frostvakter.Varmerørene ser ut for å ha blitt så populære at de kan fås nesten overalt. I min havn er det så mange farlige Petter Smartløsninger at styret snakker om å forby all oppvarming ombord unntagen varmerør med lav overflatetemp. Surt hvis nabobåten brenner på grunn av en gjerrigknark som lar brannfarlige 100 wattspærer ligge i motorrom og antenner min båt i tillegg.

Ja ,har målt forbruket på flere stykker .Varierer så klart ,men fra 160 w .Dem tre jeg har ligger på 160-170w

Tine IV

Så da er det altså vanlig at de avgir 15-20% mindre effekt en det som oppgies, skriver ikke for å kverrulere, men du er selvsagt trygg på at ditt måleinstrument er riktig.

Hvis en måler flere apparater med oppgitt effektstyrke og ingen av dem kommer opp mot dette, ville iallefall jeg satt min tvil til måleinstrumentet, med mindre det finnes mer bakgrunn på at en vet at det er vanlig at forbrukere alltid forbruker mindre en oppgitt merkeeffekt.

En annen ting er vel om spenningen blir for lav (f.eks ved lange tynne kabler), da vil ikke ett varmeelement yte den effekten den er oppgitt ved, som er ved 230 volt :confused::newyearcheers:

Hehehe litt avsporing må vi ha på selveste nyttårsaften :fireworks1::fireworks3::fireworks2:

grunn av en gjerrigknark som lar brannfarlige 100 wattspærer ligge i motorrom og antenner min båt i tillegg.

Vi snakket vel om 60watt pærer her, ikke 100watt. 100watt krever spesielle armaturer på grunn av varmen, men de aller fleste standard takbeslag tåler 60 watt. Og hvorfor skulle dette være brannfarlig? har du noen gang opplevd at en lyspære har tatt fyr hjemme eller et annet sted? Normallamper med E27 sokkel har til og med innebygget sikring som ryker om lederne inni den av en eller annen grunn skulle kortslutte. Jeg forutsettet selvsagt at ikke lampa ligger borti noe brennbart eller overdekkes, men så lenge man bruker hodet litt er lyspærer like trygt som det meste av andre løsninger.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
En annen ting er vel om spenningen blir for lav (f.eks ved lange tynne kabler), da vil ikke ett varmeelement yte den effekten den er oppgitt ved, som er ved 230 volt :confused::newyearcheers:

Ja, spenningen vil være langt under 230V på bryggene. Ligger på 200-210V etter det jeg har målt hos meg.

Nå er det avlest på en strøm/spenningsmåler kjøpt hos CO. Den kan vær noe feil kanskje.

Jeg har 2 frostvakter av forskjellige type. Begge har en merkeeffekt på 200W v/230V. Jeg måler 160-170 W på disse. Effekten økte litt etter de hadde blitt varmere.

Mener jeg så det sto maks 200W på i hvertfall den ene.

Vi snakket vel om 60watt pærer her, ikke 100watt. 100watt krever spesielle armaturer på grunn av varmen, men de aller fleste standard takbeslag tåler 60 watt. Og hvorfor skulle dette være brannfarlig? har du noen gang opplevd at en lyspære har tatt fyr hjemme eller et annet sted? Normallamper med E27 sokkel har til og med innebygget sikring som ryker om lederne inni den av en eller annen grunn skulle kortslutte. Jeg forutsettet selvsagt at ikke lampa ligger borti noe brennbart eller overdekkes, men så lenge man bruker hodet litt er lyspærer like trygt som det meste av andre løsninger.

100 watts pærer skrus rett inn i vanlige sokler som jeg har. En tidligere båtnabo viste meg stolt gamle lampesokler med 150 og 100 watts pærer som var tatt med hjemmefra og plassert i fuktige motorrom og dinglende rundt omkring i båten. Tar ikke lange tiden før det tar fyr med brennbart materiale som kan komme for nær. Dessuten har lyspærer en tendens til å slokne. Det gjør de sannsynligvis den kaldeste dagen når man virkelig trenger det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...