Lovart låring Startet 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2009 (redigert) Som ivrig kajakkpadler har jeg på den "harde" måten funnet ut at det vises svimlende lite hensyn til andre i våre skjærgårder. I kajakken har jeg, for min del, det nesten bare gøy når jeg får leke litt i hekksjøer som ligner litt på en tsunami. Men, jeg registrerer at de i noe mindre fritidsbåter som snekker og åpne som koser seg innenfor 5 knops fartsgrensen får kjørt seg godt idèt en med dårlig tid og stor hekksjø graver seg forbi i "køene". Det jeg også registrerer er at mange setter ned farten idèt de passerer "myke" sjø-traffikanter. Det er godt tenkt, men hekksjøen gjør at båtene slingrer infernalsk likevel. Farten må reduseres lenge før man passerer om det skal ha noe effekt. Livet er herlig på sjøen om man har stor eller liten båt. Det er likevel ikke stort som skal til for å gjøre livet i våre vakre skjærgårder enda herligere. Hva om man tok sin hekksjø opp til betraktning og la inn litt maritim høflighet. Da ville livet til sjøs vært enda bedre! Kanskje du har en god historie om hekksjø og dele? eller et bilde? Gjerne av det muntre slaget. Redigert 31.Desember.2009 av Blafrebo II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
BMP Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Har ikke noen bra heksjøhistorie men derimot en om idioter i kajak. For noen år siden kjørte jeg en 54 fots hurtigbåt på vei inn til Bodø det var mørkt og tildels tett regnvær og lit sjø. Like før jeg skulle runde norenden av Hjertøyen ble jeg oppmerksom på et svakt ekko på radaren. Instingtivt dro jeg av farten (ca 22 kn) og svingte unne. Nermere undersøkelse viste at det var to idioter i kaiakk uten lys som var på tur fra Hjertøyen til Kvalvika. De paserte da en svært trafikert skipsled i mørke med nedsatt sikt uten lys eller markering av noe slag. Hadde det ikke vert for at båten jeg kjørte hadde en helt ny og meget bra radar (Deca bridgemaster e med 6 fot antenne) hadde jeg nokk med stor sansynlighet kjørt den rett ned. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Har en liknende historie å fortelle jeg også. Var vel ved den røde bøya ved Slagentangen raffeneri da det plutselig kom en kajakk ut fra intet. Hadde ikke noe klær med prangende farger heller slik at han kunne bli sett på god avstand, og sjøen var såppas høy at padleren forsvant nedi bølgedalene. Ble ikke oppmerksom på ham før jeg var på 50 meters astand, men jeg fikk senket farten slik at han ikke fikk mere sjø enn nødvendig Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Capitaine Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Temaet hekksjø og hekkbølgeproblematikk er det skrevet svært mye om her på baatplassen.no. Jeg anbefaler et søk på foraet. Da vil du nok finne mye lesestoff, noe av det muntre, og noe av det alvorlige slaget. Jeg har inntrykk av at en del kajakkpadlere har dårlige holdninger når det gjelder å tenke egen sikkerhet. Det er relativt mange medieoppslag som tar for seg padlere som er ute i for kaldt og dårlig vær og som ikke kjenner sine egne begrensninger godt nok, og som har trengt assistanse. Mangel på å gjøre seg synlig etter mørkets frembrudd går også igjen. Jeg har selv fått hjertet opp i halsen en gang da en gjeng kajakkpadlere i mørket uten lys en mørk kveld krysset foran baugen på en båt jeg jobbet på. Vi fikk dem inn på vår babord side. At det ikke blåste særlig gjorde at vi heldigvis fikk dem inn på radar og klarte å svinge klar dem. Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Trådstarter har jo et godt poeng, VIS HENSYN! Det gjelder selvfølgelig og for de som padler. Det selges masse kajakker nå for tiden, (har lyst på selv og!) men når flere og flere bruker disse i mørket kommer jo og behovet for og vise igjen oven for oss andre som ferdes på sjøen i mørket. For padleren er det lett og unngå sakte gående båter samt båter som en ser i god tid. I smale sund, nes ol, der hurtigbåter ofte passerer har ikke kajakkpadleren sjans til og komme seg unna i tide om en rutegående hurtigbåt kommer i 30knop rundt et nes.... Padlerene er kommet for og bli og har selvfølgelig samme rett til vannet som "tradisjonelle" båter Har til dags dato kun positive opplevelser med padlerne, de hilser, de smiler, de venter og er høfflige, kommer det noen sigende forbi når en ankret opp blir det ofte en liten prat om vær og vind.... tror disse menneskene nyter stunden på sjøen mye bedre en mange av motorbåtfolket(som meg) Ellers helt enig med Trådstarter at hekksjø kan være noe herk... Min historie er som følger; Jeg og kona samt unger er på vei fra Hjelmeland til Stavanger, vi må gå igjennom djupasund ved Randøy. Dette sundet er slik at to små båter kan passer samtidig, men da har vi 2 meter klaring. Sundet er vel 100 meter langt, på den ene siden er det et bratt fjellparti slik at all sjø slår tilbake umiddelbart. Vi er kommet midtveis med vår 27 fot mørebas da en hurtigående TARGA båt(En hytteboer og kona på vei innover) på ca 30fot kommer for full fart inn i sundet, han slakker av til 10knop slik at targaen står i 45gradersvinkel og lager en ENORM sjø! Alt i båten velter!!! Jeg håper og tror at han skjønnte at han det var en meget uheldig manøve Tror det er viktig at en SIER IFRA når slik skjer. En lære ikke om ingen sier ifra. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 31.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 (redigert) Det er desverre en del som legger ut med kajakk både natt og dag uten en tanke på at man nesten ikke syns på vannet. Jeg padler aldri uten signalhorn og evt lys ved padling i mørket. I tillegg har jeg valgt lyssterke farger og refleks på både padletøy og kajakk. Min padlefilosofi er også at jeg ikke er veldig synlig, og jeg padler deretter. Det skulle vært noen påbud om å gjøre seg godt synlig for kajakker/kanoer, spesielt ved padling om kvelden. Kanskje vi skulle lagd en "idiothistorier om kajakkpadling-tråd" kanskje? Redigert 31.Desember.2009 av Blafrebo II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Capitaine Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 (redigert) Det skulle vært noen påbud om å gjøre seg godt synlig for kajakker/kanoer, spesielt ved padling om kvelden. Mellom solnedgang og soloppgang er det allerede et krav om å gjøre seg synlig. Det gjelder også fra soloppgang til solnedgang ved nedsatt sikt: Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd (d) (ii) Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges. Men du tenker vel på krav utover dette? I tilfelle ja, er jeg enig med deg. For øvrig høres det ut som om du er svært sikkerhetsbevisst, med unntak av at du skriver(utheving av meg) "Jeg padler aldri uten signalhorn og evt lys ved padling i mørket". Her ville jeg byttet ut "evt" med "alltid med". Redigert 31.Desember.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Etter nesten og ha kjørt ned et par padlere har jeg tengt en del på dette. Det må da være mulig og montere en stang med en runtlyesnde hvit lanterne eller strobolys og en radarreflektr bak på kanoen om en skal padle i mørket. Lurer på om kaiakpadlere blir forledet til og tro at når de ser andre båter blir de også sett. Et signalhorn ville ikke ha julpet stort i den situsajonen jeg var i da jeg neppe vile ha hørt det i et godt isilert styrhus med to brølende GM 8V92 under dørken. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 31.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Lykta jeg bruker er til å montere bak på flytevesten, og den blinker med ujevne intervaller. Jeg skal også forsøke å "modifisere" flytevesten med å få festet noe som kan fungere som en radarreflektor. En øl boks so jeg har foldet ut etter bruk, el.lignende. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
BEG Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Har sett noen svært stygge tilfeller selv. Selv om kanoen er aldri så liten og lett, så burde dem da forstå at de kan gjøre stor skade på propeller og drev?? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
avmønstret5 Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Vil igjen forslå en rundtlysende led (f.eks biltema) + en radarreflektor på en lett glasfiberstang for bruk ved dårlig sikt og i mørket for padlere (benyttes mye på kontinentet). Før øvrig er padling en måte å være på sjøen på som gir et betydelig løft i naturopplevelsen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 For to dager siden observerte jeg noe snodig: En kajakkpadler dukket opp fra skyggen langs kaien. kaiakken var helt sort, det samme var antrekket til padleren og hetta han hadde på seg. En fin måte å forkle seg på når man er på sjøen, helt til noe galt skjer. Om han skulle gå rundt og bli liggende i vannet, ville han vært bortimot umulig å finne igjen! Lurer på hva han tenkte på, egentlig? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frivakten Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Var vel en kajakazi - (utledet fra kamakazi). Eller en snik-selvmorder. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
VO`n Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Tror de fleste som lager store hekkbølger ikke helt er klar over konsekvensen (lar tvilen være de til gode) Skal ikke glemme enkelte idioter som bare ser sine egne behov men de er lite å gjøre med... Når man først sitter i en båt som knapt klarer å runde 7 knop på en godværsdag ser man konsekvensen av de til tider enorme bølgende... Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Eg viser alltid hensyn til kajakk padlere og andre sjøfarande (Ikkje det at mine bølger kan måle seg med store cabincruiserers då men ) Har en historie frå tidligare i sommar då ein idiot i ein 26 fotar kom i minst 20 knop, mens eg og nokon vener låg heilt stille på fjorden og naut sola, passerte med få meters margin så hekkbølga spruta oppi båten og gjorde meg og tre kompisar klissblaute + at anlegget streika og resten av det elektriske streika resten av den dagen (tok riktignok cd spelaren heim og fekk tørka den so virket den igjen,og resten av det elektriske virket også dagen etterpå). At idioten ikkje tok hensyn til ein liten 12 fotar som ligg blikk stille midt på dagen midt på fjorden,er vanskelig å forstå. Det var plenty med plass han kunne passere på! Vart bare fryktelig irritert. Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Per Harald Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Min farost går nok under den som kan være sjenerende for en kajakkpadler vil jeg tro. Når det er sagt så er jeg av den typen som slakker av og legger båten ned av plan og ikke lager sjenerende bølger for kajakkpadlere og joller mm. som ligger og fisker innaskjærs. Dette forutsetter selvfølgelig at de er "synlige". Utaskjers derimot forventer jeg at både sjøfarende og kajakkpadlere har en farkost og er sikret i form av å gjøre fartøyet "sjøklart", som gjør det mulig for dem å ferdes i slike farvann uten at de tar skade av litt bølger. Det er ikke bare lystbåter, men også nyttefartøy i slike farvann som neppe tar hensyn til hverken kajakkpadlere eller kaffekoppen på maskinkassa. Hva "synlig" angår så har jeg som Index beskriver ovenfor, altfor ofte i åpent farvan med og uten sjøgang kommet over kajakkpadlere med mørke kajakker og klesplagg. Som jeg sier til rederinnen: Om de på død og liv skal være kledd mørkt, så kan de ivertfall koste på seg en refleksvest. Man lurer noen ganger på hva de tenker med. Godt nytt år Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
SandAnker Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Grunnen til at de tror de ser oss, er nok helt sikkert det samme som hos fotgjengere, jeg ser den møtende bilen, da ser de helt sikkert meg også... Det samme tenker sikkert enkelte kajak padlere også, mens andre er flinke og kler seg i sterke farger. Men i noe sjø, er det ikke sikkert de ses i en bølgedal Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 (redigert) Hekksjø er et problem som jeg har inntrykk av at bare bekymrer de med saktegående båter, de som kjører halvplanere og planende båter merker ikke sine egne bølger, kanskje på grunn av att vannet ser "flatt" ut bak hekken, tror ikke de tenker på hvor mye vann de faktisk flytter og har en tendens til å dr..e i konsekvensene, alle sier "Jeg lager mer sjø i 5 knop enn i 15! Har tilgode å se en eneste båt som lager stor sjø i 5 knop! Har måttet hoppe ombord i båten i havna ved flere anledninger da båter suser forbi med en sinnsyk hekksjø inne i havna for å fylle diesel!! prøvd å rope til dem, men de smiler bare og vinker, tror ikke de er klar over problemet i det hele tatt!! Vi som har "runde" Deplasementsbåter merker nok dette mest da våre båter ikke har samme egenskaper til å¨stoppe slik rulling! En annen ting er "forbikjøring" Virker som dette skal gjøres på samme måten som på veien, kjapt oppi hekken, kaste ut og sneie forbi for så å legge seg inn rett foran!! Selv om det er mange hundre meter med sjø og ta av!! Det er lov å ta hensyn selv om man har både større og raskere båt!! Redigert 1.Januar.2010 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bartesam Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Har blitt forbikjørt av båter som ikke har giddet å kjøre forbi lenger unna med det resultatet at alt som kan havne på dørken, havner der. Slik framferd ser en mere og mere av de siste årene. Vildig respektløst av de som turer fram på den måten Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Lovart låring Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Da er sesongen godt i gang igjen, og jeg børster støvet av denne tråden. Her er årets første selvopplevde hekksjø-historie: Jeg var på vei ut glomma med retning Vesterøy, Hvaler, da en diger ( 40 -50 fot ) passerte meg i alt annet enn sakte fart. Jeg rakk på ingen måte å parere disse gedigne bølgene som denne farkosten skapte, og hadde mer enn nok med å ikke bli kastet på sjøen. Jeg fikk disse bølgene inn fra siden, og båten min skvatt plutselig rundt som "dritt i en tissepotte. Her skal jeg ta selvkritikk for å ikke ha fulgt godt nok med på øvrig trafikk forfra og bakfra ( elva besto bare av oss to. ) , men det som var både iriterende og dessuten muligens er noe oppklarende, er det faktum at de hilste blidt og vinket til meg i forbifarten. Jeg tror neppe de var klar over at de skapte en liten tsunami og et aldri så lite h..vete for meg. Båten min er ganske stabil med sine 7,5 tonn, men dette ble nesten en skremmende affære. Det ble en del rydding ombord etter at jeg fikk lagt meg på svai ved vesterøy kan skjønne...hehehe... Hekksjøgeneralene har nok kommet for å bli Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Lam eg gjette - var det en Princess 50? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Jeg så et temmelig fornøyelig syn søndag sist helg. Inn til havna kom en hekksjøgeneral i stor fart inn mot en lav betongmolo for å sette av noen gjester. Han flyttet en mengde vann helt til han hadde kun 15-20meter igjen. Det var ellers helt flatt vann, så han la elegant til moloen med to relativt små fendere siden han bare skulle sette av noen snertne sneller. Han hadde ikke behov for å ta med seg fortøyningstau engang, for han bare spratt ut på moloen og holdt båten pent inntill..... Så kom det noen jævelig store bølger gitt.... Mannen så helt sjokkert ut og ingenting var spesielt grasiøst eller elegant over situasjonen lengre... De små fenderne la seg oppå moloen og mooloen har enda merker etter betongbrygga. Stygt å si det kanskje, men jeg klarer liksom ikke å synes synd på typen heller. Stakkars båt og gjester, men skippern fikk som fortjent om du spør meg. Det så ikke ut som han skjønte helt at det var han selv som hadde laget bølgene, for han så veldig sint ut og speidet etter båter i nærheten. (kanskje stygt av meg å føle skadefrydhet i en sånn situasjon, men skadefryd er nå en gang den eneste form for sann glede) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Twilight Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 En Slik burde være en god investering for de fleste kajakkpadlere! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Og den hjelper mot hekksjø? Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Og den hjelper mot hekksjø? Selvsagt! Den inneholder en gigantisk gyrostabilisator Var ment som en kommentar til historiene om kajakker i mørket tidligere i tråden da... kan festes på en caps e.l. (som fortrinnsvis igjen bør settes på toppen av hodet for å oppnå ønsket effekt) og burde være uproblematisk å ha med seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.