Jump to content

hekksjø og tilbakeblikk. Hensyn og høflighet


Lovart låring

Recommended Posts

Min hekksjø historie stammer fra nordenden av Tonerleia langs Bamblekysten (ca 0,5 nm fra der Full City gikk på i fjor). Vi var ute på jomfrutur med splitter ny båt. Dette var husholdets første selv om jeg er oppvokst med båt. Ettersom jeg ikke var kjent med båten valgte jeg en passiv tilnærming da jeg møtte to ca 40-fotere i halvplan i åpningen av Tonerleia. Motoren på tomgang, men i gir, og vendte nesa inn i hekksjøen. Baugen løftet seg og sank deretter ned slik at det kom vann på fordekket. Jeg husker jeg tenkte "Oj, det var nære...", men selvsagt ble det værre etter topp nummer to. Båten nærmest stupte inn i topp nummer tre. Vannet fosset over dekk, opp over vindskjermen, vasket håret på minste mann (4 år) som satt i co-pilot setet, gjennom cockpit og landet i fanget på rederinnen som satt med Ola-skjørt. Jeg kan også skrive under på at vegg-til-vegg tepper ser flott ut, men de holder på en del vann!

 

Etter den hendelsen var det alltid ca 8 knop med baugen i været inn i all hekksjø av betydning med gamle båten :-)

Link to post

Et lys gir i alle fall bedre muligheter for å bli sett slik at eventuelle " hekksjø " båter kan slakke av på farten. Om de gidder er en annen sak.

 

grunnen til at dem kjører i mørke farger og "kamuflerer" seg i kano er netopp kanskje for å ikke bli sett - erfaringen dems tilsier at sjangsen for å bli direkte truffet er liten i stedet for at flygerbåter sikter dem inn og renner dem i senk med bølgene sine :saint:

Link to post

Hmmm du har kanskje et poeng der Jarle.

Paddler mye rundt om i Bergen, aleine og med andre.

Er kledd i gult med reflekser og har Navilight + hodelykt så jeg skal være synlig.

Det som forundrer meg er at disse store hvite på 40+ altid skal bort å kikke på oss som paddler, gjerne så nærmt at de kan si hei.....

Kan fort lage problermer for ferske paddlere.

Men igjen så er det noen av oss paddlere som digger hekksjøene og da :yesnod::yesnod: jo større jo bedre.

Så ser du en paddler som vinker "gi fart" så legg båten slik at du lager mest muligt bølger :smiley:

 

Og paddlere som feks krysser byfjorden bør/skal de vite hva de holder på med og da er det ikke vits i å sakke i det hele tatt, men det går ann å se at det går bra med de :-)

Treffer du paddlere i smale sund så er det greit å sakke ned og vise normalt hensyn.

Link to post

Forstår hva du mener Baffin, men den generelle erfaring hos oss i båt med motor er nok noe forskjellig for å si det pent. Synes egentlig du som erfaren padler burde legge deg på amatørnivå i forholdet mellom motorbåt og kajakk. Med det mener jeg at du burde be om hensyn, selv om det ikke finnes noen "lover" som krever det.

 

Uff.. dette ble jo rene moralprekenen, men tror vi egentlig er veldig enig! Du som erfaren padler vet jo hvor du finner de forhold som kan gi deg en utfordring? Med den veksten vi har sett de siste år i antallet kajakker vil i hvert fall jeg behandle enhver kajakk som en båt med uerfaren padler og sakke ned i god tid slik at mine hekkbølger ikke skaper problemer.

 

Har truffet erfarne padlere i Hjeltefjorden som har bedt meg "lage bølger" etter å ha gitt meg "thumb up" for nedsakking, og det gjør jeg selvsagt med største fornøyelse :yesnod:

Link to post

Jeg så et temmelig fornøyelig syn søndag sist helg.Inn til havna kom en hekksjøgeneral i stor fart inn mot en lav betongmolo for å sette av noen gjester. Han flyttet en mengde vann helt til han hadde kun 15-20meter igjen. Det var ellers helt flatt vann, så han la elegant til moloen med to relativt små fendere siden han bare skulle sette av noen snertne sneller. Han hadde ikke behov for å ta med seg fortøyningstau engang, for han bare spratt ut på moloen og holdt båten pent inntill..... Så kom det noen jævelig store bølger gitt.... Mannen så helt sjokkert ut og ingenting var spesielt grasiøst eller elegant over situasjonen lengre...

 

Dette er noe av det festligste jeg har hørt på lenge. Iom at han var så tilbakestående at han tydeligvis ikke skjønte at det var hans egne bølger, tror jeg faktisk jeg hadde gått stille og rolig bort til han og fortalt at "Dette er nok dessverre dine egne bølger...." :giggle:

Dessverre gjør han nok dette om igjen siden han ikke skjønte at det var han selv.

Link to post

 

Dessverre gjør han nok dette om igjen siden han ikke skjønte at det var han selv.

 

Det så ut til å bli såpass dyrt at jeg nok tror at han i fremtiden vil se seg godt om før han legger til og hopper i land. Da er det faktisk en mulighet for at han kommer til å legge merke til hva han har stelt i stand med bak seg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
  • 2 uker senere...

Som kajakkpadler siden 1983 (og båtfører siden 1968) synes jeg at de aller fleste båtene jeg møter på fjorden tar hensyn. Problemet er ikke så mye hekksjø, bølger er stort sett bare gøy, men frykten for ikke å bli sett og dermed bli uforvarende nedrent. Jeg skjønner at vi ikke alltid er så lette å få øye på. Så kona og jeg kler oss i skjærende gule farger, har gule capser osv. Det vi har god erfaring med, er å farte omkring med sånne sykkelvimpler som er ment for barnesykler. Flere båtførere har uoppfordret bemerket at sånt skulle være påbudt, for de ser vimelen lenge før de ser oss.

 

P7240132.jpg

Link to post

Du har helt rett, og mange kajakkårer har gule blad. Da er det som regel snakk om plastblad, altså de billigste og enkleste årene. Selv om de er tunge, har de en kjempefordel ved at de er godt synlige. Den rytmiske bevegelsen av ei gul eller hvit åre synes godt på lang avstand. Mine årer er kjempelette og kjempedyre karbonårer. Svarte. Jeg burde selvsagt løpt til Biltema og kjøpt en boks med neongul spraylakk, men jeg får meg bare ikke til å male de aldeles nydelige karbonårene...

Det er ikke bare båtførere som er jålete, det samme kan også gjelde padlere!

Link to post

Som kajakkpadler siden 1983 (og båtfører siden 1968) synes jeg at de aller fleste båtene jeg møter på fjorden tar hensyn. Problemet er ikke så mye hekksjø, bølger er stort sett bare gøy, men frykten for ikke å bli sett og dermed bli uforvarende nedrent. Jeg skjønner at vi ikke alltid er så lette å få øye på. Så kona og jeg kler oss i skjærende gule farger, har gule capser osv. Det vi har god erfaring med, er å farte omkring med sånne sykkelvimpler som er ment for barnesykler. Flere båtførere har uoppfordret bemerket at sånt skulle være påbudt, for de ser vimelen lenge før de ser oss.

 

P7240132.jpg

 

genialt erlig, har ingen båter som lager spesielt stor bølge, men de går ditto fortere og jeg er nervøs for kajakk/padlegutta i oslofjorden, nedover på sørlandet er det såpass åpent at det er lite av de.

 

kjører super seven (sånn liten engelsk sardinboks kitcar) i trafikken til tider på fine sommerdager og er LIVREDD, surfet litt rundt og fant "sykkelflagg" på biltema, tanken som da slo meg var at den kanskje ikke virker så bra i 100kmh? hvordan er matrialene/stivheten på disse?

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Var vel en kajakazi - (utledet fra kamakazi).

 

De går faktisk under navnet "Ninjakk". Fra min "bok" om "Little Known Facts"

 

Nå er det ikke bare kajakk, eller Ninjakker som sliter med hekkbølger. Mang en gang har vi blitt kastet rundt i vår N-28. I indre Oslofjord så er det så mye båter rundt om kring, at om man skulle slakke av for alle sammen, så hadde Slagentangen, Filtvet og Statoil på Nesodden gått tom for drivstoff ganske raskt :-)Så jeg kan forstå de som kjører på, om jeg legger godviljen til.

 

Vi er nå tilfeldigvis en av de minste i fjorden på disse kanter, så slik er det vel. Stort sett så tar vi sjøen med baugen, så det blir noen små de-tours innemellom, men det får gå.

 

Men, kajakker er nå enda mer utsatt, selv om mange rir bølgene veldig fint av. Er det en nybegynner, så er det ikke sikkert at det er så enkelt å holde den i balanse med krappe bølger i 2 porsjoner (baug+hekk).

 

God tur til kajakk padlere. Jeg så en gang en slik padler som duppet bortover, jeg ga ham litt kake på veien :-)

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
  • 4 år senere...

Jeg eier ikke en Princess, men jeg må si at disse Princess eierne får gjennomgå på dette Forumet.

Ligger man i leden å drikker kaffe/tee eller annen veske, så får man takke seg selv om man blir litt våt.

Vi har hytte i Grimstad rett ved "E18" :-) hvorfor folk velger å gå midt i leia i 2-4knop for å drikke kaffe skjønner jeg ikke.

Her dundrer det større båter opp og ned i leden, og mange av dem mellom 40-70fot og 30-40 knop med en hekksjø som kan senke det meste.

Det å padle en kajakk i leden, er vel litt som å sykle på motorveien. (ikke veldg lurt)

En ting er leden og fri fart, noe annet er 5 knop og innaskjærs.

Der hvor der er 5knop :-) er kajakkens og småbåtenes rike, vi andre får vike og hjelpe dem så godt vi kan.

Link to post

Om man skal unngå å krysse leder der du og enkelte andre synes det er helt ålreit å kjøre fortfort og drite i alle andre så er det ikke stort igjen av plasser å ferdes med kajakk eller småbåt egentlig. Det burde være en selvfølge at man følger med og tar hensyn til de som er rundt en, særlig de som er mindre og mer sårbare. Om man befinner seg i en traffikert lei eller ei. Men det ser ikke ut til at dette med å ta hensyn til andre er så mye verdt lenger hos mange. De med store båter er ikke nødvendigvis verre enn andre i så måte, nmen konsekvensene blir jo desverre desto større...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Utsagnet ditt blir nok litt for enkelt, Henrik M. Det å vise hensyn er noe som uansett ikke burde gå av moten, se her:

 

bilde

 

Dette kartutsnittet er fra innseilingen til Sotenkanalen. Smögen/Kungshavn ligger utenfor bildet nederst. Man har to alternativer: Gå utaskjærs, eller følge anbefalt led. Og slik som kysten er her, for små båter tilsier alt over laber bris foretrekkes innaskjærs navigering. I sommer kom jeg fra Sotenkananlen og lå på sydgående i innselingen til tranga mellom Grindh og Stensh. Fra syd, på det trangeste, kommer en 22 fot plastsnekke. Bakenfor denne plastsnekken kommer to cabincruisere (45 fot klassen) i halvplan rett etter hverandre. Jeg legger meg midt i løpet for å få dem til å slakke ned. Snekken vrir SB for å overleve bølgene fra den første cruiseren (som passerer på feil side). Dusten som kommer bak panikkvrir til BB og passerer snekken på dennes BB side, uten å redusere farten. Da den siste cabincruiseren passerer med 5 meters klaring på feil side, sender føreren oppe på flybridgen tydelig tegn på at han føler seg mektig forurettet av snekkens utidige oppførsel.

 

Og der er slik oppførsel du implisitt applauderer?

Link to post

:-) ja de "store" båtene har alle kapteiner som lager kvalm, mens kajakker og småbåter har førere som aldri gjør noe galt. ( padler inn i solnedgangen). De med store båter skal vise respekt og forståelse for alle, mens resten bare tenker på seg selv.

 

Jeg tar god bue rundt kajakker og småbåter i leden, men det må være bedre steder å padle/drikke kaffe.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...