Jump to content

15 fots selco, valg av propell på 75HK evinrude

Somme

Recommended Posts

Hei hei, er helt fersk på forumet her, rimelig fersk båteier også :) . Har et par småspørsmål å skal prøve å forklare etter beste evne da jeg ikke er helt sikker på alle "betegnelsene".

Har en eldre 75hk Evinrude (3 syl 2takt) som står på min 15 fots selco, fikk bare tatt en tur å 2 før sessongen var slutt. Men la merke til at jeg hadde ca 1500 omdreininger igjen på turtallet men det skjedde ingen ting fartsmessigt motoren revvet bare høyere men ingen effekt. Lurer da på hvor mye kan jeg gå opp i propell størrelse?, den nåværende propellen er også skjev etter en liten bommert ved første sjøsetting.

En annen ting er at den "finnen" på undervans huset er halveis knukket å skjev hvor mye påvirker dette båten i sjøen ?

lite bilde av båten : dsc00183im.th.jpg

Kjekt om noen har noe mere informasjon om den å, vet bare at det er en 1972 mod

Mvh Somme

Har en eldre 75hk Evinrude (3 syl 2takt)

Har du noe modell nummer på denne ??, bare så vi kan gi korrekt info...

Bare valgte et år her....

1976 814ccm 3 sylindret 2-takter.

Yter 75 hk ved 5500 rpm

WOT område er 5200 > 5800 rpm

Men la merke til at jeg hadde ca 1500 omdreininger igjen på turtallet men det skjedde ingen ting fartsmessigt motoren revvet bare høyere men ingen effekt

Igjen til hva ??, slutten på turtelleren ?

Med korrekt propell skal du kunne oppnå 5800 rpm ved full gass ( med lett lastet båt )

Hvor høyt kom du ?

Hvilken hastighet oppnådde du ?

Hvor stor propell har du pr idag ? ( diameter X stigning, alle mål er i tommer )

Lurer da på hvor mye kan jeg gå opp i propell størrelse?, den nåværende propellen er også skjev etter en liten bommert ved første sjøsetting.

Dette spørsmålet har ikke noe godt svar.... må vite mye mere om oppsettet.

Noen mulighet for å rette opp propellen litt ??, bare banke den til så den ser sånn noenlunde ut, eventuelt lån deg en propell som passer på motoren ....

Skulle gjerne visst hvilket turtal du klarer å oppnå med eksisterende propell ( samt hastighet ).... dette er opplysninger som hjelper til med å etablere et godt utgangspunkt for videre råd.

Får du over 5800 må du ha større propell ( mere stigning ) ( med lett lastet båt )

Får du under 5700 må du ha mindre propell ( mindre stigning ) ( med lett lastet båt )

Ifølge manualen KAN er tillate seg et WOT turtall på 5200, men det er IKKE å anbefale da motoren IKKE yter maks + med litt last vil en synke godt under 5000 rpm, noe som kan være direkte skadelig for motoren ...

En annen ting er at den "finnen" på undervans huset er halveis knukket å skjev hvor mye påvirker dette båten i sjøen ?

Har du noe bilde av skaden ?, hvis det ikke er for ille kan det være mulig å rette den ut med en hammer og med et solid trestykke som mothold....

Er også mulig å bare skjære/file bort noe av den skadede delen ( HVIS det ikke er for mye ), propellen vil da være mere utsatt for skade men burde ikke påvirke hvordan motoren oppfører seg i vannet så mye ...

Arne Kjetil

takker for en bra svar, er som sagt meget fersk. Propellen er rimelig bøyd (samt har knukket en liten del på ene "finnen") skal det stå mål på den? eller må jeg frem med tommestokken selv ? om sistnevnte hvor måler enn fra ?. Kan ta noen bilder av skaden på undervanns huset senere idag samt prøve å finne en motorkode eller lignende :) Farten var 29kn husker ikke helt turtallet men lurer på om det var rundt 4700 ? (er tross alt snart et halvt år siden :P)

Redigert av Somme (see edit history)
Propellen er rimelig bøyd (samt har knukket en liten del på ene "finnen") skal det stå mål på den? eller må jeg frem med tommestokken selv ? om sistnevnte hvor måler enn fra ?.

Propell størrelsen står som regel innslått på selve propellen ( rundt hubben eller på et av bladene ), kan eventuelt være andre numre der også .

Eks. 15 X 19 som betyr

Diameter = 15 tommer

Stigning = 19 tommer ( den teoretiske lengden propellen kan skru seg igjennom vannet på EN omdreining )

Diameteren kan måles med en tommestokk, stigningen måles med et spesial verktøy .

husker ikke helt turtallet men lurer på om det var rundt 4700

Har du turteller i båten ?, er viktig å vite dette turtallet.

4700 rpm er langt under hva som er anbefalt... MEN kan være pga skakk propell....

Derfor... hadde det vært mulig å banket til propellen som noenlunde ??, må antagelig bytte uansett så det er ikke noe å tape hvis den ryker mere ( såfremt den ikke er av stål da ) .

En amatør opprettet propell er ikke anbefalt å bruke, MEN en liten tur med den kunne skaffet verdifulle data for videre utregning av propell :smiley:

Arne Kjetil

fikk selfølgeli ikke tatt noen bilder idag, De målene du kom med der stemmer jo veldi bra. Båten er under "full" resturering samt det er is på vannet den plejer å ligge på så får ikke tatt noen test "run nå". Men hvor lønner det seg å bestille ny propell fra ? ser det er jo et flust å velge i. Hva er forskjellen fra alu å stainless steel etc ? merkes det noe forskjell ?

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...