Jump to content

Natemasse fra Biltema, noen erfaring ?

Tine IV

Recommended Posts

Heisan lurer på om noen har brukt natemassa som Biltema selger ,prisen er jo ok.Vært fint å hørt om andre som har testa den eller hørt noe om den , har jo primer som skal brukes til den også.Så trur kansje den kan være ok å bruke ? Skal brukes inne til nating av teak dørken min ,har kjøpt inn Danalim /MS fugemasse .Men den virker som den kan være noe treg ,den tørker jo ikke på dagevis .Greit det er kaldt men,har ca 8+ i dørken og 22+ i rommet . Tenkte mest på Tech 7 ,men hvorfor bruke et par tusinger mere om jeg ikke må .Den jeg bruker nå skal kunne brukes fra + 5 ,så er kansje på grensa nå men.Jeg har litt problem med å få tak i primer til den så,har maila kundeservice hos Danalim men dem svarer ikke . Er kansje det at det ikke er varmt nok ombord,men det burde jo tørke noe bedre enn det gjør .Foresten den som jeg har heter MS fugelim proff nr 524 ,ikke så lett å fixe primer til den som sagt .

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/T...ting/Natemasse/

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Den tror jeg trygt du kan bruke Tine. Antagelig et av de mest anerkjente merkene i handelen. Jeg har også tengt å bruke denne da jeg skal teake plattingen min. Apropos teaking. Hvor fikk du kjøpt teak til bra pris?

Når det gjelder herding vil de alle herde langsomt i den tempen vi har nå. Jeg ville drøyd natingen litt til tempen begynner å krabbe oppover en del.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jada jeg skal ikke nate nå som det er - 15 ute,har tid til å vente på mildere vær.Men syntes bare denne jeg bruker er noe treg ,men skal være kjempe bra da .Er vist noe både Nor West og HR båtane bruker ,så tviler ikke på at den jeg har er bra . Men tenkte bare å sjekke litt før jeg starter ,om det er andre billige muligheter .Er jo et prosjekt som koster litt dette ,så vært fint om resten blir bra .Tipper den går bra den jeg har ,men kjenner ingen som har brukt den til nating .Har brukt den så langt til å legge all teaken ,det har jo gått bra .Billig teak ,aner jeg lite om .Har fått tak i teak igjennom noen som kjenner noen ,du kan jo høre med dem :wink:

Tine IV

Den tror jeg trygt du kan bruke Tine. Antagelig et av de mest anerkjente merkene i handelen. Jeg har også tengt å bruke denne da jeg skal teake plattingen min. Apropos teaking. Hvor fikk du kjøpt teak til bra pris?............

Refererer du til Biltema (som egentlig var spørsmålet) eller Danalim?

Billig teak? Husk ellers at teak ikke alltid er bra teak. Teak til utedekk bør ha tette årringer og være "quatersawn". Det gjelder forresten alle treslag som brukes til utedekk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei!

Biltema, nei!

Hvorfor prøve å spare noen lusne kroner når muligheten er så stor for at man kan mislykkes.

Min erfaring med Biltema er at ikke noe som kommer derifrautenom håndrensen er verdt prisen, beklager.

Teak.

Gamle ytterdører. Ta kontakt med nærmeste avfallsanlegg og avtal med gutta om å ta unna noen dører for deg.

MVH Rolf-Eigil

Redigert av rolf-eigil (see edit history)

Spørsmålet var: er det noen som har erfaring med natemasse fra Biltema?

Jeg er helt enig i at det neppe er lurt å ta sjansen på denne til nating av utedekk. Men det er jo en mengde andre ting en bruker slikt til. Jeg har for eksempel brukt natemasse fra BT til å feste bly for ballast. Billig, og det sitter enda.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja greia var jo om noen hadde brukt den til biltema før ,da jeg skal nata masse inne . Det jeg har det tørker ikke på dagevis ,så tanken var å bruke et anna merke som kansje funka litt bedre . Er jo varmt nok etter hva som står på patrona ,men det tørker så smått at jeg må finne på noe annet å bruke . Har som sagt limt all teaken på med det jeg har , gikk fint det .Men til nating så ser det ikke ut som det går like bra , derfor tenkte jeg på det fra Biltema .Koster jo et par tusen mindre enn Tech 7 ,dumt å spare et par lapper også går det på dunken.Men vil jo tippe at dem ikke selger dette , om det er for dårlige greier .Hadde vel fort blitt mye klager å ball ,om folk hadde brukt dette og det ikke blir bra .Nå har jeg jo kulda mot meg også,så det er jo bare å vente litt nå.Men så fort det blir litt + grader ute ,da skulle jeg hatt nata alt.Så får det heller stå lengere å tørke .Men Tech 7 funker vil jeg tru ,så kan jo bli at jeg går for den.

Tine IV

Da spør jeg slik ,hva bruker dere når dere nater inne og hva anbefales å bruke ? Dette er jo som sagt inne i salongen å pentry,kan ikke tenke meg at dette beveger seg stort da det er limt rett på plastdørkane . Jeg har planer om å lakke alt innventaret med Ravi lakk , dørken skal og lakkes er planen så langt.Så det må jo være natemasse som tåler å lakkes over ,det gjør den jeg har sies det .den skal tåle de fleste overmalinger /oljer.Ikke så kjempe enkelt detta da man er mega grønn ,men har fått lagt ferdig salongen å litt i pentryet .Stoppa opp litt der , da det gikk mye tid av flytting av båten i detta været .Planen var jo å nate til jul å la det stå en stund,men det gikk i vasken.Da jeg prøve nata litt ,å det kan se ut som det sliter med å tørke .Godt det bare var en prøve ,vært mega trist om alt hadde blitt ferdig også tørker det ikke.Eller det tørker vel til slutt ,men jeg har ikke lyst til å bli stengt ute av båten i uker .Må helst ombord vær dag jeg ,men skal vel klare meg noen dager på land om jeg må :wink:

Så hva bruker dere å nate med ,når det skal lakkes etterpå ? Tar gjerne mot råd å vink her jeg , ikke redd for å få hjelp jeg . Det hadde jo vært trist om all natinga hadde blitt fiasko,etter såpass mye arbeid så langt .Derfor vil jeg høre med dere der ute , så kansje jeg kan føle meg litt tryggere på jobben .

Tine IV

Nå har jo jeg brukt Danalim MS fugelim proff 524 ,står ikke noe datostempel på disse jeg har .Har jo limt godt også den så den har gjort jobben sin der , men til natinga ser det ikke så bra ut .Den er jo selvsagt til slik arbeid ,så det er vel rett å slett for kaldt . Bare det at ,det står fra +5 og jeg har +8 i rommet under dørken og +20 i arbeidsrommet .Så derfor syntes jeg det er lit rart det tar så lang tid ,den som blei prøvenata for 3 dager siden har ikke herda stort .Kan kansje være den kartongen jeg har tatt nå,at det kan være noe galt med den.Kansje den har stått for kaldt før jeg fikk den , slik at den har vært frysi eller noe ?Det har blitt oppbevart i rundt 20+ så lenge jeg har hatt dem ,men trur jeg skal handle imårra å prøve et anna merke .

Må jo få nata alt detta ,mye jobb igjen etter at det er blitt gjort.Så hadde vært fint med litt varmere i været , slik at jeg kunne gjort den jobben .Så for det heller stå å herde den tia det tar , litt kjipt detta her men.

Tine IV

Har fått bestilt epoxy idag ,kommer vel i løpet av uka som kommer .Den kan brukes ned til -5 om man vil ,men jeg har jo bortimot 10+ i kjeller'n og 20+ i rommet.Så da tenker jeg det blir nating jeg,hadde vært knall da. Har slipt lett over idag,å dette ser bra ut så .Noen små feil her å der kansje ,men tvilsomt om det blir synlig.Men da jeg ikke har gjort en slik jobb før ,så sier vi det er i vater til å være første gangen jeg gjør en slik jobb :wink: .

Tine IV

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...