Rikosjett Startet 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2009 Har en Matrix M17 med en 130hk Yamaha v4 2-takt. Motoren er montert slik at kavitasjonsplata er i flukt med bunnen. Når motoren er tiltet helt inn oppnår jeg ca 5100-5200 O/min og ca 39-41 knop Propellen er en Solas 21x13" stålpropell Når motoren er tiltett så mye ut som jeg tør er turtallet oppe i 5900-6000 O/min og farten oppe i ca 45-46 knop. Kjører jeg alene begynner båten å danse som F..... Med en voksen foran går dette over! Det er wirestyring på båten, vill det hjelpe noe å montere hydraulisk styring, evt flapps? Hører motoren drar tungt når den er tiltet helt inn, men båten blir veldig stødig da. Hva er det maksimale man bør tilte motoren ut under fart? hører brølet av frieksos ved toppfart! Har ikke trimindikator! Tjener jeg noe på å løfte motoren 1 hakk opp? eller bør jeg få inn en sandsekk foran? Kjører mest alene!! Evt hva med en kuppet propell i samme dimensjon? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Her er mange faktorer som spiller inn, og jeg er nok ikke den beste mannen til å svare på alt dette. men angående motorens tilting ville jeg ikke vært bekymret så lenge propellen ikke kaviterer og motoren tiltes så høyt at kjølevannet svikter. I tillegg må du også passe på at motoren får jobbe innenfor sitt maksturtallsområdet under fullt pådrag. Spriker det her for mye har du enten for tung eller for lett propell alt ettersom. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Med den toppfarta ville jeg prøvd å heve motoren etpar hull. På båter med dyp v-bunn kan gjerne plata stå litt over bunnen. Mindre motstand fra stammen, og mer turtall/fart uten å trenge å trimme like mye ut. Alle båter vil begynne å bli uregjerlige med stor fart og for mye trim, så jeg vil si det er individuelt. Når man ikke lenger har kontroll er det akkurat litt for mye..:) Kan lønne seg å oppgradere wirestyringen dersom den du har er slarkete. Har også sett på amerikanske forum at "Smart Tabs" kan hjelpe i slike tilfeller Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikosjett Svart 31.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 har sett disse smart tabs lurer på om det lønner seg å sette dem langt ut i bredden på v-kjølen eller nærme senter mot kjølsvinet! Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Det følger med en god bruksanvisning på dem. Monterer snart på min båt. Det skal være som å få to ekstra fot. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 (redigert) i den farten har smart tabs ingen funksjon! smart tabs er tiltenkt lav fart, lette planing osv. Hvordan du bør tilte styrer seg sjøl til enten best gange eller best fart pr/omdr. Det er ingen fast fasit. Brukes jo for å justere båten for ulike forhold.. trimindikator har heller ingen funksjon annet enn den viser en verdi alt etter kor motoren står akkurat som en tankmåler viser innholdet i tanken. Kan man se motoren så er den verdiløs. Beste trimindikatoren er fartsmåler om beste fart/økonomi er målet. Ellers justerer du etter komfort/sikkerhet. Om båten danser så er dette direkte farlig og skal ikkje undervurderes! Om båten går finere med en passasjer så legg inn en vekt foran som du sier når du er aleine. Wobbling snur seg rasende fort imot deg med svært alvorlige følger. Redigert 31.Desember.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Kjenner nå til folk som sier de funker på bass båten hans i over 60 knop...: (Dhadley mfl på iboats.com forumet) http://www.nauticusinc.com/mobster_tabs.htm Ellers enig i bruk av tilt samt indikator. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
BAN Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Mange som mener smart tabs fungerer som støtdempere i stor fart. De presser jo konstant nedover, og vil derfor være aktiv hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 hvis de monteres slik at de ikkje kan gå høyere enn plant med bunnen av båten ved max kompresjon så skal eg ikkje avvise at det har en viss effekt men om dette har noe for seg på en båt med motor med powertrim , tjaah Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Oppgradering av styresystem... kan godt bruke wire styring men da helst en med dobbel wire, slik som Ultraflex T82FC ( bruker TO M66 wirer ) Uansett styre system... ALL slark MÅ bort. Bytte ut motor festene til "soild mounts" eller på Norsk "stive motorfester", de originale er antagelig laget av gummi ?? disse er det litt flex i... ulempen med "stive motorfester" er at det blir mere motor støy i båten ( vibrasjonene forplanter seg ifra motor til båt ). OBS vet ikke om noe slikt er tilgjengelig til disse motorene.. Du kan også teste litt ved å gjøre noe slik... Tenker på det gule tauet som er imellom stamme og båt, er der for å stabilisere motoren... låse den til båten. Motoren kan antagelig også heves slik at kavitasjonsplata er opp til 5 cm høyere en bunnen ( pass på kjølevannet !!! ), rett høyde kan bare finnes ved å teste, teste og teste . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Rikosjett Svart 1.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Hydrotechmarine fører solid mounts til disse motorene. Skal på prøve å heve motoren 2 hakk da den er på det laveste punktet. Når det gjelder wirestyringa skal jeg prøve å etterstramme denne, mener det går an? Dropper flaps til å begynne med! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Hei Rikosjett. Hva veier båten din? Jeg har en sessa key largo 19 med 130 hk v4 yamaha. Klarer 39 knop med alupropp.. husker ikke turtall. Hvilken stålpropeller passer denne motoren? har du noen erfaring? Du har ikke en ekstra du vil selge? hehe Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.