Jump to content

Matrix M17, wobbling i høyhastighet

Rikosjett

Recommended Posts

Har en Matrix M17 med en 130hk Yamaha v4 2-takt.

Motoren er montert slik at kavitasjonsplata er i flukt med bunnen.

Når motoren er tiltet helt inn oppnår jeg ca 5100-5200 O/min og ca 39-41 knop

Propellen er en Solas 21x13" stålpropell

Når motoren er tiltett så mye ut som jeg tør er turtallet oppe i 5900-6000 O/min og farten oppe i ca 45-46 knop.

Kjører jeg alene begynner båten å danse som F.....

Med en voksen foran går dette over!

Det er wirestyring på båten, vill det hjelpe noe å montere hydraulisk styring, evt flapps?

Hører motoren drar tungt når den er tiltet helt inn, men båten blir veldig stødig da.

Hva er det maksimale man bør tilte motoren ut under fart? hører brølet av frieksos ved toppfart!

Har ikke trimindikator!

Tjener jeg noe på å løfte motoren 1 hakk opp? eller bør jeg få inn en sandsekk foran?

Kjører mest alene!!

Evt hva med en kuppet propell i samme dimensjon?

Her er mange faktorer som spiller inn, og jeg er nok ikke den beste mannen til å svare på alt dette. men angående motorens tilting ville jeg ikke vært bekymret så lenge propellen ikke kaviterer og motoren tiltes så høyt at kjølevannet svikter. I tillegg må du også passe på at motoren får jobbe innenfor sitt maksturtallsområdet under fullt pådrag. Spriker det her for mye har du enten for tung eller for lett propell alt ettersom.

Med den toppfarta ville jeg prøvd å heve motoren etpar hull. På båter med dyp v-bunn kan gjerne plata stå litt over bunnen.

Mindre motstand fra stammen, og mer turtall/fart uten å trenge å trimme like mye ut.

Alle båter vil begynne å bli uregjerlige med stor fart og for mye trim, så jeg vil si det er individuelt. Når man ikke lenger har kontroll er det akkurat litt for mye..:)

Kan lønne seg å oppgradere wirestyringen dersom den du har er slarkete.

Har også sett på amerikanske forum at "Smart Tabs" kan hjelpe i slike tilfeller

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

i den farten har smart tabs ingen funksjon! smart tabs er tiltenkt lav fart, lette planing osv. Hvordan du bør tilte styrer seg sjøl til enten best gange eller best fart pr/omdr. Det er ingen fast fasit. Brukes jo for å justere båten for ulike forhold.. trimindikator har heller ingen funksjon annet enn den viser en verdi alt etter kor motoren står akkurat som en tankmåler viser innholdet i tanken. Kan man se motoren så er den verdiløs. Beste trimindikatoren er fartsmåler om beste fart/økonomi er målet. Ellers justerer du etter komfort/sikkerhet.

Om båten danser så er dette direkte farlig og skal ikkje undervurderes! Om båten går finere med en passasjer så legg inn en vekt foran som du sier når du er aleine. Wobbling snur seg rasende fort imot deg med svært alvorlige følger.

Redigert av Korsnes (see edit history)

Kjenner nå til folk som sier de funker på bass båten hans i over 60 knop...: (Dhadley mfl på iboats.com forumet)

http://www.nauticusinc.com/mobster_tabs.htm

Ellers enig i bruk av tilt samt indikator.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Oppgradering av styresystem... kan godt bruke wire styring men da helst en med dobbel wire, slik som Ultraflex T82FC ( bruker TO M66 wirer )

Uansett styre system... ALL slark MÅ bort.

Bytte ut motor festene til "soild mounts" eller på Norsk "stive motorfester", de originale er antagelig laget av gummi ?? disse er det litt flex i... ulempen med "stive motorfester" er at det blir mere motor støy i båten ( vibrasjonene forplanter seg ifra motor til båt ).

OBS vet ikke om noe slikt er tilgjengelig til disse motorene..

Du kan også teste litt ved å gjøre noe slik...

pu_04_x.jpg

Tenker på det gule tauet som er imellom stamme og båt, er der for å stabilisere motoren... låse den til båten.

Motoren kan antagelig også heves slik at kavitasjonsplata er opp til 5 cm høyere en bunnen ( pass på kjølevannet !!! ), rett høyde kan bare finnes ved å teste, teste og teste .

Arne Kjetil

• 2 år senere...

Hei Rikosjett.

Hva veier båten din? Jeg har en sessa key largo 19 med 130 hk v4 yamaha. Klarer 39 knop med alupropp.. husker ikke turtall.

Hvilken stålpropeller passer denne motoren? har du noen erfaring? Du har ikke en ekstra du vil selge? hehe

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...