Jump to content

Noen som opplever frost i motorrommet i disse dager?

Brumm

Recommended Posts

Var i båten for å sjekke nyttårsaften. Hadde ett varmerør på 80w i motorrommet. Fryktet dette var i minste laget, etter flere dager med under -10 grader.

Hadde for sikkerhets skyld vert hos C.O. og kjøpt en frostvakt på 200w, som jeg monterte i tillegg, så nå regner jeg med at jeg er trygg.

( Det låg forresten flytende vann i bunnen av motorrommet før jeg monterte frostvakten. Det var is rundt hele båten)

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Var i båten for å sjekke nyttårsaften. Hadde ett varmerør på 80w i motorrommet. Fryktet dette var i minste laget, etter flere dager med under -10 grader.

Hadde for sikkerhets skyld vert hos C.O. og kjøpt en frostvakt på 200w, som jeg monterte i tillegg, så nå regner jeg med at jeg er trygg.

( Det låg forresten flytende vann i bunnen av motorrommet før jeg monterte frostvakten. Det var is rundt hele båten)

Har også et 80 watt varmerør.Det har ligget helt i forkant av motoren, det holder i massevis i mitt motorrom. Det fine med varmerørene er at de kan ligge ganske tett inntil slanger og rør. Varmerøret jeg kjøpte i vinter har IP 55 rating så det gjør ikke noe med ltt vannsøl.

Fyrte opp alt jeg hadde av varme i noen timer og startet deretter opp. Det kom sjøvann med eksosen straks. Kjørte motor med belastning i en time; alt ok...Puh!

jeg har opplevd nesten det samme. For noen år tilbake rant det en bekk ut i småbåthavna innenfor moloen. Og det frøys første året jeg hadde båt, uten varme ombord. Alt av rør ombord med sjøvann var froset. Det hjalp ikke starte opp heller, bare tørr eksos. Turte heller ikke la dette stå å tine uten tilsyn, det ble mye styr med å hente vifteovner og sjøteledninger for å redde nattesøvnen.

kan være det ikke det er så farlig, at det bare blir ufarlig sørpe. Men liker ikke at det fryser i motorommet. Nei takk.

Enig med traust, liker ikke frost i motorrommet.

Og rent batterivann er ikke noe å bedømme frostfare etter, nei (jfr Regina ovenfor)

Har selv underkjølt destillert vann nedom -10 C uten at det frøs.

Men et enkelt saltkorn oppi var nok, bunnfrøs tvert!

Sterke krefter i frosten, best å passe på!

mvh

JanS/EIR

Redigert av JanS/EIR (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Ja da har jeg lært litt om batterivann i dag også. Syntes det var litt rart at det ikke frøs. Skal se om jeg får gjort en test med saltkorn og ofre en kanne. Alt er konservert i motorrommet, så jeg har ikke brydd meg om temperaturen der. Tidligere erfaring tilsier at sjøvannskretsen blir slush ved lavere en 10-12 minus over flere dager, men det var med is rundt båten. Det har det ikke vært hittil denne sesongen. Hadde et par grader i kabinen i dag med 300W på. Har fyrt Dickinson på lav effekt i tillegg i dag, og i kveld var det 25 grader.

Har båt på Gjøvik ved mjøsa og her har vi ikke saltvann til å hjelpe oss med litt varme.. Har hatt temperaturer ned mot -25 her. Har båten på land og fikk litt av et syn i dag da jeg skulle se til den. Båten er selvlensende, men på en eller annen måte har det kommet inn vann i løpet av høsten og vinteren. Antageligvis har det drevet inn snø som igjen har smeltet i høst. Motoren er sikret mot frost og skal tåle -30 grader.

De skadene som eventuellt alerede har skjedd får jeg ikke gjort noe med nå men jeg lurer fært på hva jeg nå skal gjøre?? Noen som harforslag??

:headbang:

03012010092.jpg

03012010091.jpg

Noen som harforslag??

Foruten de råd du allerede har fått, er det viktig nå å sjekke alle skroggjennomføringer, spesielt krane for kjølevann og toalett samt aksling og rorshylse!

Se etter at disse ikke er "sprengt" av frosten. Regner med du skjønner hva som da vil kunne skje når temperaturen engang stiger!!?

Redigert:

OBS! Overså at båten faktisk står på land :blush: !

Redigert av rogeri (see edit history)

[quote name='Blue_Dragon' date='04.01.10 14:25' post='888506'...hva med isen, skal vi la den ligge, eller er det bedre og begynne og hakke opp langs båten?

Hakker du opp isen får du først vann, så ny "tynn" is som båten "seiler" i med skraping. Når mildværet kommer er båten varmere enn isen og det blir vann rundt båten, da skal isen hakkes vekk slik at båten har vann å "seile" i. Isflak kan da skyves under fast is.

La båt ligge fast i is, løsne båt fra is når mildvær kommer.

Obs. Hva skjedde med siteringen her?

Redigert av Hallais (see edit history)

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Obs. Hva skjedde med siteringen her?
Du fjernet den avsluttende hakeparantesen i QUOTE-tagen. Her er den på plass igjen:
...hva med isen, skal vi la den ligge, eller er det bedre og begynne og hakke opp langs båten?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Som flere har nevnt tidligere, er vi ikke vant med slike langvarige kuldeperioder i Rogaland som vi har nå. Jeg var nede i båten i dag og fyrte opp motorene uten noen som helst problemer, start på første forsøket på begge to.

Før jul hadde jeg planer om å tappe ned varmtvannstanken, en Quick 40 liter, og kom opp i samme problemet som en del andre har nevnt her på forumet, nemlig å tømme tanken for vann uten å demontere hele dritten. Jeg fikk ut litt vann, men måtte bare gi opp og åpnet sikkerhetsventilen i stedet i håp om at ekspanderende vann ikke ville sprenge tanken. I tillegg åpnet jeg alle avtappingskranene i ferskvannssystemet for at vann i rørene skulle ha noe å ekspandere på i tilfelle frysing..

Ved oppstart i dag registrerte jeg at alle kranene hadde frosset i åpen stilling. Selv etter å ha fyrt opp til en innetemperatur på over 10 grader ble ikke kranene tint så jeg lurer litt på hvordan dette kommer til å gå. Kan de være lurt å tine de opp nå med hårføner eller liknende, eller skal jeg bare la de være frosset fram til kuldeperioden er over om et par uker?

Tiner jeg nå, vil de sannsynligvis fryse til igjen i løpet av noen dager. Nå er de frosset, og de kan vel ikke fryse til en mer ødeleggende tilstand enn frosset likevel, eller kan de det??? Jeg innbiller meg i hvert fall at gjentatte forfrysninger er mer skadelig enn en forfrysning eller er jeg ute på jordet? :confused:

Eg kjører alle kraner åpne til det bare spytter luft/vann...dvs tanken er tom. Så slår eg bare av strømmen til pumpa, og lar alle V+K kraner være åpne. De fryser fast, men har hittil ikkje tatt skade. Tiner til våren :smiley: ...men eg prøve å holde varme i båten da...men 300W er ikkje nok i kabin framme der vannpumpe osv er plassert under benken, så det fryser litt ja....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

I år har jeg gjort det lettvint. Leverte båten til Drange som selger Skibsplast. Har vært og sjekket båten, og den lå fint under presenning.

MEN, hva gjør slike firma for å frostsikre båten? Jeg har levert den fra meg og forventer å få den tilbake i samme stand til våren. Betaler tross alt noen kroner for dette. Hvis noe er frostskadet, så går vel det på verkstedet sin regning? Tror ikke de kjører noe varme i alle båtene de har stående.

Jeg liker best å ta meg av slikt selv, men i år ble det mye reising etc. så tenkte proffe kunne ta seg av det i år. Men nå vet jeg ikke om det var rett valg... Har liksom mista litt kontroll.

Når jeg har lagret den selv har jeg alltid brukt frostvakt, varme etc.

Kan jeg sove godt? (var jo derfor jeg leverte den fra meg)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Kan jeg sove godt? (var jo derfor jeg leverte den fra meg)

Den langvarige lave temperaturen tatt i betraktning så kan du sikkert sove godt, for det som ikke er gått i stykker til nå går neppe i stykker.

Hvis Drange var klar over at intensjonen din var å overlate ansvaret til ham mot betaling går det sikkert greit også. Men så lenge du ikke er sikker på hva som er avtalt, så må jo Drange være minst like usikker.

Å betale noen kroner for en jobb forteller i grunnen ikke hva du har betalt for i denne sammenhengen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

I år som tidligere år, så konserverer jeg ingenting ombord.

Jeg har full vanntank og lar vv berederen stå på, kjøleskap likeså. Har frostvakt i motorrom og på badet, i tillegg til en vifteovn i den laveste liggende salongen.

Avfukteren står også på. Denne herligheten koster meg ca 3-4.000,- i strøm i løpet av vinteren og det er verdt hver eneste krone.

Et lite PS til dere som tror fuktballer har noe for seg, så jeg har så langt tatt ut ca 50 liter med avfukteren siden i senhøst.

I forgår var det 9 pluss grader i salongen og 10 i motorrom. Utetempen tipper jeg lå på ca minus 8.

I og med at ovnene er termostatstyrte, så guffer de mer på når det blir kaldere ute.

Selvsagt er ikke dette heller helt bekymringsløst. Jeg må selvsagt passe på at strømmen er intakt.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Jeg har betalt for konservering og vinterlagringlagring.

Hva pleier firma som tar imot båter til vinterlagring å gjøre for å forberede båtene på kulda?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...