index Svart 5.Januar.2010 Del på Facebook Svart 5.Januar.2010 En båt som er skikkelig konservert har ikke behov for varme ombord under opplag. Blir den frostskadet, så har nok ikke Drange gjort en skikkelig jobb. Og da må de nesten bare fikse opp... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SeaRaymond Svart 5.Januar.2010 Del på Facebook Svart 5.Januar.2010 Enig, men det er viktig at det fremkommer hva som skal gjøres i forbindelse med en slik jobb/lagring. Og helst skriftlig. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 5.Januar.2010 Del på Facebook Svart 5.Januar.2010 Et lite PS til dere som tror fuktballer har noe for seg, så jeg har så langt tatt ut ca 50 liter med avfukteren siden i senhøst. Er båten din lukket slik at ny luft ikke suges inn? Hvis ikke vil jeg anta at luftfuktigheten over Sandnes ligger godt under normalen. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Er båten din lukket slik at ny luft ikke suges inn? Hvis ikke vil jeg anta at luftfuktigheten over Sandnes ligger godt under normalen. Båten er lukket, men ikke helt tett i dørene, så noe luftutskiftning blir det. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Regina III Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Jeg har brukt avfukter i mange år og er svært fornøyd med det, særlig etter at jeg fikk byttet til absorbsjonstype. Kompressortype virker som kjent dårlig når det begynner å bli kjølig. Hvis båten er tett, helt tett, så trekkes fuktigheten som er ut av lufta og deretter skilles det ut lite vann. MEN, det skal svært liten luftlekkasje til, og det er utrolig hvor mye luft som slipper inn/ut selv ved en rask døråpning. Men så kommer jeg til poenget mitt, er DET et PROBLEM ??? Jeg vil nå heller fokusere på at båten holder seg tørr og fin, + en liten lunk, for en billig penge. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 (redigert) Status fra Hillevågsvannet i Stavanger i dag. Båten er en Ibiza 23 Weekender med D3 - 190, den ligger på sjøen og her i regionen holder varmen fra sjøen normalt motorrom frostfritt. Vannflaskene som stod i cabin var bunnfrosset, litt regnvann i kjølen i motorrom var ikke frosset men slange til kjølevannsinntak var delvis frosset. Jeg åpnet sjøvannsfilter og her var det is/slush. Med meldte nattetemperaturer på 10-15 minusgrader hele kommende uke tok jeg ikke sjanse på å la båten ligge uten varme i motorrom lengre. Varmet opp motoren med en liten gassovn en times tid og fikk start på den. Har fått lånt meg en plass med strøm og båten ligger nå med en 60 watt pære i motorrom og en liten panelovn i cabin. Til dere andre som normalt har båten på sjøen om vinter uten å vinterkonservere (som meg ) sjekk båten. I mitt tilfelle var det helt på grensa at sjøvannsida av kjølinga var bunnfrosset. Redigert 6.Januar.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SveinHa Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 -10 her nå. Glembringen har stått på minimum i noen dager og der er +12 i salongen med dørene til alle 3 lugarer åpne. Sjekket ikke motoren da den i alle fall var frostfri ved -4 i salongen (motoren ligger i kasse med 5 sider som vender mot salong/lugarer og sjette siden mot sjø ). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
index Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Har fått lånt meg en plass med strøm og båten ligger nå med en 60 watt pære i motorrom og en liten panelovn i cabin. Ett lite tips: I stedet for en 60 watt pære som kan ryke uten at du merker det, kan det være lurt med to 40 watts. Da har du en lunk selv om den ene skulle finne på å ta kvelden. Alternativt kan du kjøpe deg en frostvakt, hvis du har plass til det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tkb Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Kjøpte et 80w varmerør fra dessalator som jeg bruker i motorrommet i den værste kulda.Holder 5 grader,og er driftsikkert. Saltvannet snerker seg ved 7-8 minus,og er føre var i tilfelle kaldere vær. Sitér dette innlegget Link to post
olavd Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 jeg var nede i seilbåten min i dag. Har hatt en ovn på i salongen i ferien, på rimelig høy intensitet, og det var da -1 grad i salongen, og -1,9 i motorrommet. Så at laveste registrerte temp i motor-rommet ila juleferien var -4,9. Ble lettere stressa da jeg så det;... Båten ligger i nidelva, og det har ikke fryst til, selv om det ligger isflak i vannet. Har vært -20 i det siste. det er saltvann/brakkvann der jeg ligger i nidelven... lurer på hva slags temp som må til for at det vannet vil fryse inni motoren. (isolert motorrom. ) satte opp varmen, og kanaliserte den nærmere motorrommet. jeg har hørt at forsikringsselskapene krever at man stenger ventilene, men at det lureste i tilfelle vannet fryser er å holde dem åpne. (altså selvmotsigende). har tenkt å stikke ned når den verste kulda legger seg og prøve å starte motoren da. håper at ikke noen rør el.lign har sprukket, får vel følge med om det lekker noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 (redigert) Vil gjerne komme et lite tips her , for de som har en ovn stående i båten ! Jeg har liggende en liten ovn på 300W mellom motorene , bak ved gearkassen har eg hengt opp en føler fra et termometer , en kveld jeg var borte å sjekket viste den -3gr. Supplerte dermed med en frostvakt fra Clas Olsen på 500 w . lot den stå et døgn og sjekket så termometeret , 0gr Det som skjer er at varmen stiger rett opp og ut i sidene i cabinen , og ikke nødvendigvis "rundt motorene " slik jeg ønsket . Dro derfor til nærmeste databutikk og kjøpte en 120 mm pc vifte , den trekker så godt som 0 strøm , hang den opp slik at den blåste over varmeovnene og fikk varmen til å sirkulere i rommet , etter 12 timer viste termometeret 11,4 gr. Altså , litt sirkulasjon gjør underverker https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63522 Redigert 7.Januar.2010 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Skipper Worse Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Til dere andre som normalt har båten på sjøen om vinter uten å vinterkonservere (som meg ) sjekk båten. Jeg har ikke hatt lavere temp i motorrommet enn 18+ selv med ned i over 12- ute og jevnt lave temp de siste tre uker. Snitt temp i motorrom er 20+ og i salong 16-18, min. 12 i disse ukene. Tre oljeovner + Eberspächer D5LC gjør susen. Varmere enn hjemme til tider. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Astor Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Hvis båten er tett, helt tett, så trekkes fuktigheten som er ut av lufta og deretter skilles det ut lite vann. MEN, det skal svært liten luftlekkasje til, og det er utrolig hvor mye luft som slipper inn/ut selv ved en rask døråpning. Men så kommer jeg til poenget mitt, er DET et PROBLEM ??? Jeg vil nå heller fokusere på at båten holder seg tørr og fin, + en liten lunk, for en billig penge. I de siste ukene har luftfuktigheten ombord i Astor ligget under 35 %. Litt varme i en ellers tett båt gjør susen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Cooling Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Jeg har et 80 w varmerør liggende direkte under motoren - varmen sprer seg fint. Sparer en masse strøm i forhold til dere som har alskens frostvakter og PC vifter. Føler meg også trygg siden overflatetempen er lav og ingen bevegelige deler. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 jeg har hørt at forsikringsselskapene krever at man stenger ventilene, men at det lureste i tilfelle vannet fryser er å holde dem åpne. (altså selvmotsigende). Jeg har alltid antatt at dette gjelder kuleventiler hvor vann som fryser inne i kula kan sprenge. Ved sluseventil(plate) kan ikke dette være noe problem. Forøvrig løfter jeg alltid slangen med frostveske opp, slik at jeg kan ta en kjapp åpne/stenge på kuleventilene slik at de er stengt med frostveske i etter konservering. Ellers er pumpe til gummibåt/tube et fint verktøy til å blåse ut vann av feks ferskvannssysem. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 (redigert) Frost er ikke noe problem hos meg, hadde 8 pluss i motorrommet i dag morges, og det var da minus 19 ute. Ikke har jeg tettet ventilasjon, og heller ikke frostvæske på saltvannsiden. Bruker kun frostvakt på 300w Redigert 8.Januar.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hidravasen Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Hei jeg har en viftovn av type Webasto kupeevarmer i maskinromet. den står på 600w og tempen ligger på 7 grader. Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
Tine IV Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Med minus 18 på mårran igår ,da lurte jeg på hvordan det var ombord da jeg reiste ned .Har jo veldig mye varme på ombord ,da jeg jobber ombord daglig .Men i motorrommet gjør jeg ingen ting ,bortsett fra å stenge luftinntak å sette på en 400w frostvakt .Det ligger på ca +8 i motorrommet , skulle gjerne hatt det varmere.Men bruker så mye ellers ombord at sikkringane er på kanten , så best å ikke prøve å sette på mer nu.For første gang så har det småfrysi mellom wc å septiktanken,var vel like kaldt i vinter da jeg kom hjem med båten fra Stavanger.Da gikk alt mye bedre ,men da hadde jeg dieselvarmer.Har bestilt ny ,den kommer en av dagene håper jeg.Men den skal jo monteres i denne kulda også,spørs jo om det blir noe av på en stund. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Trophy Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Har også vært i båten og sjekket temperatur i dag. -4,5 grader utvendig og -2 innvendig i salongen. 1,6 grader i motorrom og 3 grader i lite rom under dørken midt i båten der vanninntak til toalett og spylepumpen er. Sjekket igjen i dag etter noen dager med ca -10 grader. Brukte et termometer som er beregnet på å stikke inn i frukt og grønnsaker o.l. Det var minus 2,5 i motorrom og -4,5 i salong. Stakk måleren bort i sjøvannsinntak i motorrom og målte + 2,3 grader, samme på bunnpanne og + 2.8 på varmeveksler. Målte også sjøvanntemperaturen til +5,5 grader. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Dalton Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Åssen skal du unngå frost i motorrommet i en båt på land i 33 kuldegrader!? Dritlei vinter og kulde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Mix Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Du kan få kjøpe klimakvoter av meg mot den globale nedkjølingen. Jeg selger disse, hvor mange vil du ha ? NB ! Prisene er nå på vei oppover. Så løp å kjøp ! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Åssen skal du unngå frost i motorrommet i en båt på land i 33 kuldegrader!? Dritlei vinter og kulde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sånn blå væske som man får på kanner merket med "frostvæske" ? Nydelig vinter vi har nå...men ja, skal bli godt å starte opp igjenn den innefrosne stakkaren Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DuikerMan Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Jeg har et 80 w varmerør liggende direkte under motoren - varmen sprer seg fint. Sparer en masse strøm i forhold til dere som har alskens frostvakter og PC vifter. Føler meg også trygg siden overflatetempen er lav og ingen bevegelige deler. ...så bra...80 watt...skal ikke mere til serru...gir meg ende over...mirakuløst Sitér dette innlegget Link to post
Cooling Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 ...så bra...80 watt...skal ikke mere til serru...gir meg ende over...mirakuløst Ikke så stort mirakel- minus 13 igår utenfor og inne i båten. Vannet som kom opp fra bunn med boblene rundt båten målte jeg til pluss 3. Lufttemp i motorrom + 8. Har hatt 80 watt i motorrommet på tredje året uten frostproblemer. Viktig å tette luftinntak så ikke uteluft kommer inn. Lydisolasjonen rundt motorrommet gir også god varmeisolasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Sånn blå væske som man får på kanner merket med "frostvæske" ? Joda, jeg har "blått vann" på motoren, så den fryser ikke til is. Men frost i motorrom er det jo uansett. Nesten hele motoren er dekket av rimfrost og isroser. Savner sol og varme... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.