Jump to content

Noen som opplever frost i motorrommet i disse dager?


Brumm

Recommended Posts

Jeg har brukt avfukter i mange år og er svært fornøyd med det, særlig etter at jeg fikk byttet til absorbsjonstype. Kompressortype virker som kjent dårlig når det begynner å bli kjølig.

 

Hvis båten er tett, helt tett, så trekkes fuktigheten som er ut av lufta og deretter skilles det ut lite vann. MEN, det skal svært liten luftlekkasje til, og det er utrolig hvor mye luft som slipper inn/ut selv ved en rask døråpning. Men så kommer jeg til poenget mitt, er DET et PROBLEM ??? Jeg vil nå heller fokusere på at båten holder seg tørr og fin, + en liten lunk, for en billig penge.

Link to post

Status fra Hillevågsvannet i Stavanger i dag.

 

Båten er en Ibiza 23 Weekender med D3 - 190, den ligger på sjøen og her i regionen holder varmen fra sjøen normalt motorrom frostfritt. Vannflaskene som stod i cabin var bunnfrosset, litt regnvann i kjølen i motorrom var ikke frosset men slange til kjølevannsinntak var delvis frosset. Jeg åpnet sjøvannsfilter og her var det is/slush. Med meldte nattetemperaturer på 10-15 minusgrader hele kommende uke tok jeg ikke sjanse på å la båten ligge uten varme i motorrom lengre. Varmet opp motoren med en liten gassovn en times tid og fikk start på den.

 

Har fått lånt meg en plass med strøm og båten ligger nå med en 60 watt pære i motorrom og en liten panelovn i cabin.

 

Til dere andre som normalt har båten på sjøen om vinter uten å vinterkonservere (som meg :rolleyes: ) sjekk båten. I mitt tilfelle var det helt på grensa at sjøvannsida av kjølinga var bunnfrosset.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

-10 her nå. Glembringen har stått på minimum i noen dager og der er +12 i salongen med dørene til alle 3 lugarer åpne. Sjekket ikke motoren da den i alle fall var frostfri ved -4 i salongen (motoren ligger i kasse med 5 sider som vender mot salong/lugarer og sjette siden mot sjø :smiley: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Har fått lånt meg en plass med strøm og båten ligger nå med en 60 watt pære i motorrom og en liten panelovn i cabin.

 

Ett lite tips: I stedet for en 60 watt pære som kan ryke uten at du merker det, kan det være lurt med to 40 watts. Da har du en lunk selv om den ene skulle finne på å ta kvelden. Alternativt kan du kjøpe deg en frostvakt, hvis du har plass til det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

jeg var nede i seilbåten min i dag.

Har hatt en ovn på i salongen i ferien, på rimelig høy intensitet,

og det var da -1 grad i salongen, og -1,9 i motorrommet.

Så at laveste registrerte temp i motor-rommet ila juleferien var -4,9.

 

Ble lettere stressa da jeg så det;...

Båten ligger i nidelva, og det har ikke fryst til,

selv om det ligger isflak i vannet.

Har vært -20 i det siste.

det er saltvann/brakkvann der jeg ligger i nidelven...

lurer på hva slags temp som må til for at det

vannet vil fryse inni motoren. (isolert motorrom. )

 

satte opp varmen, og kanaliserte den nærmere motorrommet.

 

jeg har hørt at forsikringsselskapene krever at man stenger ventilene,

men at det lureste i tilfelle vannet fryser er å holde dem åpne.

(altså selvmotsigende).

 

har tenkt å stikke ned når den verste kulda legger seg og prøve å starte motoren da.

håper at ikke noen rør el.lign har sprukket, får vel følge med om det lekker noe sted.

Link to post

Vil gjerne komme et lite tips her , for de som har en ovn stående i båten !

Jeg har liggende en liten ovn på 300W mellom motorene , bak ved gearkassen har eg hengt opp en føler fra et termometer , en kveld jeg var borte å sjekket viste den -3gr. :cryin:

Supplerte dermed med en frostvakt fra Clas Olsen på 500 w . lot den stå et døgn og sjekket så termometeret , 0gr :cryin:

Det som skjer er at varmen stiger rett opp og ut i sidene i cabinen , og ikke nødvendigvis "rundt motorene " slik jeg ønsket .

Dro derfor til nærmeste databutikk og kjøpte en 120 mm pc vifte , den trekker så godt som 0 strøm , hang den opp slik at den blåste over varmeovnene og fikk varmen til å sirkulere i rommet , etter 12 timer viste termometeret 11,4 gr. :lol:

Altså , litt sirkulasjon gjør underverker :smiley:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63522

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Til dere andre som normalt har båten på sjøen om vinter uten å vinterkonservere (som meg :rolleyes: ) sjekk båten.

 

Jeg har ikke hatt lavere temp i motorrommet enn 18+ selv med ned i over 12- ute og jevnt lave temp de siste tre uker. Snitt temp i motorrom er 20+ og i salong 16-18, min. 12 i disse ukene. Tre oljeovner + Eberspächer D5LC gjør susen. Varmere enn hjemme til tider.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Hvis båten er tett, helt tett, så trekkes fuktigheten som er ut av lufta og deretter skilles det ut lite vann. MEN, det skal svært liten luftlekkasje til, og det er utrolig hvor mye luft som slipper inn/ut selv ved en rask døråpning. Men så kommer jeg til poenget mitt, er DET et PROBLEM ??? Jeg vil nå heller fokusere på at båten holder seg tørr og fin, + en liten lunk, for en billig penge.

 

I de siste ukene har luftfuktigheten ombord i Astor ligget under 35 %. Litt varme i en ellers tett båt gjør susen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
jeg har hørt at forsikringsselskapene krever at man stenger ventilene,

men at det lureste i tilfelle vannet fryser er å holde dem åpne.

(altså selvmotsigende).

 

Jeg har alltid antatt at dette gjelder kuleventiler hvor vann som fryser inne i kula kan sprenge. Ved sluseventil(plate) kan ikke dette være noe problem. Forøvrig løfter jeg alltid slangen med frostveske opp, slik at jeg kan ta en kjapp åpne/stenge på kuleventilene slik at de er stengt med frostveske i etter konservering. Ellers er pumpe til gummibåt/tube et fint verktøy til å blåse ut vann av feks ferskvannssysem.

Link to post

Med minus 18 på mårran igår ,da lurte jeg på hvordan det var ombord da jeg reiste ned .Har jo veldig mye varme på ombord ,da jeg jobber ombord daglig .Men i motorrommet gjør jeg ingen ting ,bortsett fra å stenge luftinntak å sette på en 400w frostvakt .Det ligger på ca +8 i motorrommet , skulle gjerne hatt det varmere.Men bruker så mye ellers ombord at sikkringane er på kanten , så best å ikke prøve å sette på mer nu.For første gang så har det småfrysi mellom wc å septiktanken,var vel like kaldt i vinter da jeg kom hjem med båten fra Stavanger.Da gikk alt mye bedre ,men da hadde jeg dieselvarmer.Har bestilt ny ,den kommer en av dagene håper jeg.Men den skal jo monteres i denne kulda også,spørs jo om det blir noe av på en stund.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Har også vært i båten og sjekket temperatur i dag. -4,5 grader utvendig og -2 innvendig i salongen. 1,6 grader i motorrom og 3 grader i lite rom under dørken midt i båten der vanninntak til toalett og spylepumpen er.

 

Sjekket igjen i dag etter noen dager med ca -10 grader. Brukte et termometer som er beregnet på å stikke inn i frukt og grønnsaker o.l. Det var minus 2,5 i motorrom og -4,5 i salong. Stakk måleren bort i sjøvannsinntak i motorrom og målte + 2,3 grader, samme på bunnpanne og + 2.8 på varmeveksler. Målte også sjøvanntemperaturen til +5,5 grader.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Åssen skal du unngå frost i motorrommet i en båt på land i 33 kuldegrader!? Dritlei vinter og kulde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :headbang:

 

Sånn blå væske som man får på kanner merket med "frostvæske" ? :giggle:

 

Nydelig vinter vi har nå...men ja, skal bli godt å starte opp igjenn den innefrosne stakkaren :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Jeg har et 80 w varmerør liggende direkte under motoren - varmen sprer seg fint. Sparer en masse strøm i forhold til dere som har alskens frostvakter og PC vifter. Føler meg også trygg siden overflatetempen er lav og ingen bevegelige deler.

 

 

...så bra...80 watt...skal ikke mere til serru...gir meg ende over...mirakuløst

Link to post
...så bra...80 watt...skal ikke mere til serru...gir meg ende over...mirakuløst

 

 

Ikke så stort mirakel- minus 13 igår utenfor og inne i båten. Vannet som kom opp fra bunn med boblene rundt båten målte jeg til pluss 3. Lufttemp i motorrom + 8. Har hatt 80 watt i motorrommet på tredje året uten frostproblemer. Viktig å tette luftinntak så ikke uteluft kommer inn.

Lydisolasjonen rundt motorrommet gir også god varmeisolasjon.

Link to post
Sånn blå væske som man får på kanner merket med "frostvæske" ? :giggle:

Joda, jeg har "blått vann" på motoren, så den fryser ikke til is. Men frost i motorrom er det jo uansett. Nesten hele motoren er dekket av rimfrost og isroser. Savner sol og varme...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...