Jump to content

Noen som opplever frost i motorrommet i disse dager?

Brumm

Recommended Posts

I disse dage tjekker jeg båden hver anden eller tredje dag. Den ligger i vandet med el-panel i motorrummet.

Hidtil har det fungeret fint - tempen har ikke været under 1-2 grader på trods af ned til minus 15 grader udenfor.

Søndag var jeg nede for at tjekke at alt var vel. Så var der nogen, der havde fjernet stikket fra standeren! Det lå i vandet og var naturligvis fuldt af vand!. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi drømt om at det kunne finde sted. Heldigvis havde jeg et nyt kabel (uden vand i stikket) som jeg kunne sætte på igen. Herefter målte jeg at alt fungerede perfekt, at der ikke var overgang nogle steder i 220 V installationen. Tempen havde heller ikke været under 1,5 plusgrader i motorrummet, så alt virker ok. Jeg startede og varmkørte motoren og Eber'en. Alt 100% i orden, selv om motoren var lidt mere sværstartet end normalt. Startmotoren kørte i måske 4-5 sekunder inden motoren gik i gang mod normalt 1-2 sekunder.

Så moralen er: Uanset at der er strøm og varme på båden, så er hyppige tjek alligevel nødvendige for at sikre sig mod denne type "uheld".

Andy

Har båten liggende ute hele året.

Bor på vestlandet og den ligger i frostfrihavn. Har ingen varme ovehode i båten og har ikke opplevd problemer med dette selv nå når det etter forholdene var uvanligkaldt her vest (-13).

Sjøen holder nok varme i motorrommet selv ved slike temperaturer.

Mine erfaringer tilsier at det er best og ikke tilføre noe varme da dette bare skaper kondens og følge problemer av temperatur differansen som lages, dette vises som mugg, kondens, jordslag o.l.

Har kun stånde en avfukter, som avfukter luften før den sender tørr luft ut i kabinen. Båten er av kalesje type og døren inn til kabinen står åpen slik at en ikke kan forstå denne gode virkninge utifra molliers damp diagram. Avfukter er av billig type men stopper opp ved temperarurer under 5 grader. Ved slike temperaturer er luften naturlig tørr om man ikke varmer luften opp slik at den evner og binde vann.

Oppsummert:

På det kaldeste denne vinteren ble jeg påvikrket av all bekymringen i denne tråden. reiste derfor ned og saumfarte slanger koblinger sjøvannsfilter osv. Ingen frost og se så jeg dro motoren i gang og kjørte alt varmt, ingen lekkasjer å spore. Og kaldere enn det har vært i år på vestlandet i vinter, forventer jeg at det blir lenge til en opplever igjen. Igjen best uten tilført varme i båt.

Gleder meg til våren

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Sterke krefter i frosten, best å passe på!

Var nede i båten å måkte snø av presenningen idag. Rydda og puslet litt i salongen mens jeg var der.

Det var da jeg oppdaget det. O skrekk o gru!!! Ikke måte på hva frosten steller til av skader hvis man ikke følger med. Temperaturen imotorrommet hadde vært nede i -21,5 Har ikke noe v<rme på)

Resultatet var til å grine av. Jeg hadde glemt å fjerne ølet i den ene luka. Av 8 bokser hadde 4 frosset i stykker!!! Snakker om missbruk! :cryin:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Båten vår ligger på sjøen. Like før jul var jeg og så til den, skle da på glatten og slo kneet. Dermed er jeg avhengig av å ha noen med som kan legge kjetting på bilen for å komme opp fra kaien.

Var nede en tur etter jul og så at det da sto godt til.

I går var den oppvoksende slekt hjemme, de to podene og jeg tok en tur i havnen. Deres jobb var å måke snø og hakke is, jeg sjekket frost og lekkasjer. Tross manglende varme i maskinrommet hadde ikke vann fra vanntank/ varmtvannsbereder frosset. Fikk tappet ferskvann, satser på at saltvann i kjølekrets og ferskvann/ frysevæske holder. Noen fordeler må vi da ha ved å bo på vestlandet!!

Laholm

Jeg har målt min. temperaturen nå i frostperioden. Med 300W varme i motoren har temperaturen vært ned i kun et par + grader. På pantrybenken hadde det vært -7. Ute har det vært nedi ca -10. Blandebatteriet til dusjen på WC/dusj var frosset i stykker, da jeg satte på vannet da jeg var ute på lørdag. Ellers har det ikke skjedt noe. Har ikke foretatt noen "vinterkonservering" med unntak av å åpne vannkranen på ferskvannet (men glemte blandebatteriet...).

Mh Arejane

Noen har skrevet at de dekker til ventilasjon til motorommet, og det tror jeg er et godt tips.

Vi har i dag hatt iskald fralandsvind, nokså frisk også. Dermed har det nok blitt litt trekk i motorommet, og selv med frostvakt har vanntanken nå froset. -2 i motorommet, og -8 ute.

Første året jeg har vann i tanken, jeg tenkte jo å bruke den litt i vinter. ..

is.jpg

I dag var jeg for første gang nede i båten etter at jeg startet tråden for en mnd siden. I mellomtiden har det fortsatt vært grisekaldt her på

Østlandet. Helt ned mot -18 er det målt der båten ligger, og jeg var svært nysgjerrig på hvor kaldt det hadde vært i motorrommet i denne perioden.

Avlesning av termometeret viste at laveste registrerte måling siden sist var + 0,4 grader! Om tempmåleren viser riktig er jo dette veldig bra. I rommet, som er ganske lite og huser en Yanmar 165 hk, har jeg kun en ca 40 W frostvakt.

Som bildet viser ligger båten nå fast i ganske tykk is. Tempen i dag viste + 0,6 grader i motorrommet med utetemp på - 10. Sjøtempen hadde jeg ikke mulighet til å måle, men det lille som er av vann i kjølsvinet var ikke frosset så det er vel fortsatt noen varmegrader i sjøen der under isen.

Redigert av Brumm (see edit history)

Hvordan dokumenterer man overfor sit forsikringsselskab at man har holdt regelmæssig opsyn med sin båd i kulden?

Min båd ser ud som om den skal stå igennem sin første hårde isvinter i vandet. Jeg tjekker den regelmæssigt og har naturligvis varme i motorrummet. Indtil nu har det fungeret fint - ikke en dag under 2 graders varme i rummet.

Men det er klart, at jeg er lidt nervøs når jeg tænker på hvad der KAN ske. Derfor er jeg begyndt at dokumentere alle mine besøg ved båden: Jeg tager et billede med mobilkameraet hver gang jeg er der. HVIS der skulle ske noget med båden, så kan jeg på den måde dokumentere overfor forsikringsselskabet at jeg i hvert fald har holdt regelmæssigt opsyn. Jeg tager også et billede af mit termometer, der registrerer varmen i motorrummet. På den måde kan jeg også vise, at der har været tilstrækkelig varme hele tiden.

Jeg ved ikke om dette overhovedet vil spille en rolle hvis det skulle komme til en skade. Men det tager ingen ekstra tid at gøre og det får mig til at føle, at jeg har gjort hvad jeg kan.

Andy

Og hva er det du frykter, major? Er ikke sjøventilene dine fylt opp med frostvæske, og det samme med motorens

sjøvannsdel? Er man ajour med dette, så spør jeg: hva kan skje? Jo selvfølgelig, strømmen kan gå på brygga i

flere dager, da har man ingen nytte av sin frostvakt. Men hva så? Noen få kuldegrader i et motorrom for en konservert motor

er da ingenting å være bekymret over. Grunnen til at jeg startet tråden var av ren nysgjerrighet. Hvor kaldt blir det i et

motorrom ved slike forhold vi har i år? Og hvordan har båtfolk med båten i sjøen gardert seg. Og hva bør de gjøre for å sove trygt.

Min båt har ligget ute i 14 vintre uten en skade, og jeg tar dette med den største ro.

En båt har det uansett mye bedre i sjøen enn på land spør du meg. Men pass på sjøventilene!

Redigert av Brumm (see edit history)
Stoler på strømmen eg. Ingen konservering :smiley: Tåler nokre dager med minus før det fryser uansett

Har man tid til å sjekke båten nesten daglig er det jo flott, men ellers er det vel et godt råd og ikke "konservere" med strøm

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg har omtrent det samme systemet bortsett fra at jeg monterte en 3-veisKRAN på kjølevannsslangen. Dette ble gjort mens

båten lå i sjøen. Et suverent enkelt system som dekker det Gullfisk sier også: dels at det er lynraskt å fylle opp

sjøvannskretsen med frostvæske, dels at slangestussen fra t-krana kan brukes som ekstra lensepumpe ved en evt krisesituasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...