Stig Morten Startet 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Januar.2010 Vurderer å kjøpe ny båt.. har sett litt på båter i sverige å lurer på følgende.. Hvordan blir det da med krav til ce merking..?? må du betale mva etter svensk kurs eller omreinet til Norsk ?? er det mva på hk avgift ?? har sett på Byliner med fly fra 25 til 30 fot og fra 1990 til 2000 mod.. båtene er brukt i sverige og har nyere dieselmotorer .. har søkt en del på nettet om dette men ser det spriker litt i folks tolkning av reglene.. noen som har gjort dette eller kjenner noen som har gjort..?? Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 om du søker litt på dette forumet vil du finne noen tråder om dette emnet. Du trenger ikke å bekymre deg om ce merking innenfor eu/eøs Det beregnes mva på båtpris inkl fraktkostnad og hk avgift. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Stig Morten Svart 1.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 hei.. takker for raskt svar.. trenger ikke å tenke på¨ce sier du... mener du at jeg ikke trenger ce fordi båten er brukt i et eu land tidligere selv om jeg importerer denne..?? hvordan blir det å registrere denne i småbåtregisteret..?? forsikringselskapene har vert veldig klar på at de siste båtene jeg har hat må ha vært registrert der for å fått forsikring .. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Selv om båten er brukt i Sverige trenger ikke det bety at båten er CE merket. Det er avhengig av når båten kom inn i EU/EØS. Skal du ha den inn hit i landet skal den være CE merket hvis den er tatt inn i EU / EØS etter 01.01.2006. Sørg for å få se skikkelig dokumentasjon på når import fra USA har skjedd (hvis den kommer derfra opprinnelig), og sørg for å få kvitteringer på at toll og avgifter er betalt ved import. Dersom du ikke har dette skikkelig dokumentert så får du problemer med både Tollen og Sjøfartsdirektoratet! Sitér dette innlegget Link to post
Stig Morten Svart 1.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 takker for gode svar. noen som vet hvordan det blir mot småbåtregisteret.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Det viktigste overfor småbåtregisteret var dokumentasjon på HK avgift og MVA. I tillegg må selger dokumentere at han eide båten (når inn i EU som nevnt)og at den nå er din (kontrakt). Ring og spør småbåtregisteret på forhånd, det gjorde jeg og fant det smart. Sitér dette innlegget Link to post
Stig Morten Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Takker for svar Alegria.. har du importert båt fra Sverige selv.. ?? hvilken type båt evt.. ?? noen som hvet hvordan man kan gjøre med fortolling og mva hvis man skal gå langs kysten med båten selv..?? Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Snakka med tollen her ein dag og dei sa at første tollsted i Norge skal du innom og melde fra og betale HK avgift og mva. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Tom Rør Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Jeg var i kontakt med tollvesenet for et par uker siden, og de sa at jeg ringer en vakttelefon og sier at jeg er på vei inn i norsk farvann, og deretter har jeg tre dager på meg til å komme å betale avgiftene. Er på trappene for å hente båt i England. Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Hei da eg tok båten min inn til norge så kontaktet toll vesnet og der fek eg opplyst at eg skulle kontakte den toll stasjonen som var nærmast min hjeme havn. Så eg gikk fra sverige og langs norske kysten og ringde tollboden i stavanger når eg kom fram, avtalte da at eg skulle komme ned med alle papirer en av dei første dagen, gikk ned etter 2-3 dager og fortollet båten . Sitér dette innlegget Link to post
Stig Morten Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 hvilke papirer hadde du med.. ?? noen spesielle du mener jeg må være påpasselig med at er med båten og motoren.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Hei da eg tok båten min inn til norge så kontaktet toll vesnet og der fek eg opplyst at eg skulle kontakte den toll stasjonen som var nærmast min hjeme havn. Så eg gikk fra sverige og langs norske kysten og ringde tollboden i stavanger når eg kom fram, avtalte da at eg skulle komme ned med alle papirer en av dei første dagen, gikk ned etter 2-3 dager og fortollet båten . Hva slags papirer var nødvendige for å fortolle båten (dvs. ut over dokumentasjon på kjøp og kjøpesum)? Ble du f.eks. avkrevd CE-samsvarserklæring e.l? Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Da jeg importerte seilbåten min (17 fot stortriss), tok vi den på henger. kjørte innom svinesund og betalte bare moms, ikke hk-avgift da motoren var på 2 hk. Det vi hadde med av dokumentasjon var bare salgskontrakten. Jeg betalte moms på salgsbeløpet. Og det var nok mva på verdien i norske kroner. Litt morsomt er at det var ingen som gikk ut og faktisk kikket på båten. Jeg kunne hatt den full av sprit og andre lugubre rusmidler uten at det hadde vært noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Har tenkt på samme selv. her er det jeg har funnet ut. regnestykket nederst er en aktuell påt jeg fant på blocket.se kan fort bli dyrere en norge om det er mye motor da. ellers er det enkelte båter det er mye bedre utvalg av i sverige en norge noen ganger. Båt: Innførsel av fritidsbåt Oppdatert: [17.08.2009] Skriv ut siden Når du skal innføre en fritidsbåt til Norge må du betale følgende avgifter: Båtmotoravgift: 147,81 kroner per hk for alle motorer over 9hk. Elektriske motorer er unntatt denne avgiften. Merverdiavgift: 25 prosent av totalverdien (båtens verdi + frakt + båtmotoravgiften) Du skal ikke betale toll for fritidsbåter. Slik innfører du båten Ta umiddelbart kontakt med Tollvesenet når du kommer til Norge med båten du skal innføre. Tollvesenet vil beregne avgiftene du skal betale. Kommer du kjørende: Velg en grenseovergang med betjent tollsted. Kommer du sjøveien: Ta kontakt med nærmeste tollsted. Oversikt over tollsteder i Norge Krav til CE-merking av båter og motorer ved innførsel Alle båter med lengde på skroget fra 2,5 til 24 meter og vannscootere skal være CE-merket. Unntatt er båter som var i bruk i et EU/EØS-land før 16. juni 1998. CE-merket viser at båten oppfyller sikkerhetskravene for båttypen. Motorer skal i utgangspunktet være CE-merket av produsenten. Mer om CE-merking av båt og motor Eksempel: Båt 472000 nok eller 590000 svk Motor 260hk 38430 nok Frakt 5000 nok Sum: 515430nok Moms 128857nok total: 644287nok er dette regnestykket feil så si fra hva som er galt om noen vet Sitér dette innlegget Link to post
Stig Morten Svart 7.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 regnestykke ser riktig ut etter det jeg har kommet fram til i min utredelse... men datoen som du nevner om at båten må være brukt før 16 juni 1998 skremmer meg litt.. jeg mener å ha lest at den aktuelle datoen er 01.01.2006.... ( dette er også nevnt tidligere i denne tråden... ) noen som med sikkerhet kan bekrefte /avbekrefte...?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 allt det andre en regnestykket må være riktig. det er bare klippet ut fra tollvesenet(litt av ett vesen foresten)sine nettsider. http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.asp...;epslanguage=NO Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Altså man får også mva på HK avgiften? Avgift på avgift??? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Altså man får også mva på HK avgiften? Jepp! Er det ikke flott? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Thorlyn Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 (redigert) Avgift på avgift er vel vi ganske alene om og ha.. mener dette har blitt tatt opp med EU da det er lovstridig.. men det vil ikke utgjøre noen forskjell uannsett for da øker de bare avgiftene i den andre enden.. (som de har utalt i avisene ang bilavgifter da de tapte penger i 2009 siden folk kjøpte mer miljøvennlige biler. resultatet ble at de økte avgiftene for i år for at de skulle få inn samme sum) Ellers så er vel HK avgift økt til 150.50pr hk for 2010. Redigert 8.Januar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
wutech Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Heia Norge sier jeg bare... føles godt og være ei melkeku for politikerne! Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Hva slags papirer var nødvendige for å fortolle båten (dvs. ut over dokumentasjon på kjøp og kjøpesum)? Ble du f.eks. avkrevd CE-samsvarserklæring e.l? Hei beklager har ikke hvert så mye på nette i de siste, Kontrakt på båtkjøp med kjøpesum, kontrakt på motor ( kjøpte ny diesel i sverige ) der hk er oppgitt på motor. + CE papirer på båten. hadde papirer på hva frakt kostet fra USA. ( må betale moms på dette og ) Hadde og pappirer fra svensk toll at motor var kjøpt ny i sverige slik at eg fekk tilbake svensk Moms, da trengde eg ikke å betale norsk moms på de svenske momsen, tok båten sjøveien så eg slapp å betale moms på frakt fra sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.