Jump to content

import av bruktbåt fra Sverige.. noen som har gjort..?

Stig Morten

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ny båt.. har sett litt på båter i sverige å lurer på følgende.. :flag_sw:

Hvordan blir det da med krav til ce merking..??

må du betale mva etter svensk kurs eller omreinet til Norsk ??

er det mva på hk avgift ??

:newyearsign:

har sett på Byliner med fly fra 25 til 30 fot og fra 1990 til 2000 mod.. båtene er brukt i sverige og har nyere dieselmotorer ..

har søkt en del på nettet om dette men ser det spriker litt i folks tolkning av reglene..

noen som har gjort dette eller kjenner noen som har gjort..??

hei.. takker for raskt svar..

trenger ikke å tenke på¨ce sier du... mener du at jeg ikke trenger ce fordi båten er brukt i et eu land tidligere selv om jeg importerer denne..?? hvordan blir det å registrere denne i småbåtregisteret..?? forsikringselskapene har vert veldig klar på at de siste båtene jeg har hat må ha vært registrert der for å fått forsikring ..

Selv om båten er brukt i Sverige trenger ikke det bety at båten er CE merket. Det er avhengig av når båten kom inn i EU/EØS. Skal du ha den inn hit i landet skal den være CE merket hvis den er tatt inn i EU / EØS etter 01.01.2006. Sørg for å få se skikkelig dokumentasjon på når import fra USA har skjedd (hvis den kommer derfra opprinnelig), og sørg for å få kvitteringer på at toll og avgifter er betalt ved import. Dersom du ikke har dette skikkelig dokumentert så får du problemer med både Tollen og Sjøfartsdirektoratet!

Hei da eg tok båten min inn til norge så kontaktet toll vesnet og der fek eg opplyst at eg skulle kontakte den toll stasjonen som var nærmast min hjeme havn.

Så eg gikk fra sverige og langs norske kysten og ringde tollboden i stavanger når eg kom fram, avtalte da at eg skulle komme ned med alle papirer en av dei

første dagen, gikk ned etter 2-3 dager og fortollet båten .

Hei da eg tok båten min inn til norge så kontaktet toll vesnet og der fek eg opplyst at eg skulle kontakte den toll stasjonen som var nærmast min hjeme havn.

Så eg gikk fra sverige og langs norske kysten og ringde tollboden i stavanger når eg kom fram, avtalte da at eg skulle komme ned med alle papirer en av dei

første dagen, gikk ned etter 2-3 dager og fortollet båten .

Hva slags papirer var nødvendige for å fortolle båten (dvs. ut over dokumentasjon på kjøp og kjøpesum)? Ble du f.eks. avkrevd CE-samsvarserklæring e.l?

Da jeg importerte seilbåten min (17 fot stortriss), tok vi den på henger. kjørte innom svinesund og betalte bare moms, ikke hk-avgift da motoren var på 2 hk.

Det vi hadde med av dokumentasjon var bare salgskontrakten. Jeg betalte moms på salgsbeløpet. Og det var nok mva på verdien i norske kroner.

Litt morsomt er at det var ingen som gikk ut og faktisk kikket på båten. Jeg kunne hatt den full av sprit og andre lugubre rusmidler uten at det hadde vært noe problem. :giggle:

Har tenkt på samme selv. her er det jeg har funnet ut.

regnestykket nederst er en aktuell påt jeg fant på blocket.se

kan fort bli dyrere en norge om det er mye motor da.

ellers er det enkelte båter det er mye bedre utvalg av i sverige en norge noen ganger.

Båt: Innførsel av fritidsbåt

Oppdatert: [17.08.2009]

Skriv ut siden

Når du skal innføre en fritidsbåt til Norge må du betale følgende avgifter:

Båtmotoravgift: 147,81 kroner per hk for alle motorer over 9hk.

Elektriske motorer er unntatt denne avgiften.

Merverdiavgift: 25 prosent av totalverdien (båtens verdi + frakt + båtmotoravgiften)

Du skal ikke betale toll for fritidsbåter.

Slik innfører du båten

Ta umiddelbart kontakt med Tollvesenet når du kommer til Norge med båten du skal innføre. Tollvesenet vil beregne avgiftene du skal betale.

Kommer du kjørende: Velg en grenseovergang med betjent tollsted.

Kommer du sjøveien: Ta kontakt med nærmeste tollsted.

Oversikt over tollsteder i Norge

Krav til CE-merking av båter og motorer ved innførsel

Alle båter med lengde på skroget fra 2,5 til 24 meter og vannscootere skal være CE-merket. Unntatt er båter som var i bruk i et EU/EØS-land før 16. juni 1998.

CE-merket viser at båten oppfyller sikkerhetskravene for båttypen.

Motorer skal i utgangspunktet være CE-merket av produsenten.

Mer om CE-merking av båt og motor

Eksempel:

Båt 472000 nok eller 590000 svk

Motor 260hk 38430 nok

Frakt 5000 nok

Sum: 515430nok

Moms 128857nok

total: 644287nok

er dette regnestykket feil så si fra hva som er galt om noen vet

regnestykke ser riktig ut etter det jeg har kommet fram til i min utredelse... men datoen som du nevner om at båten må være brukt før 16 juni 1998 skremmer meg litt.. jeg mener å ha lest at den aktuelle datoen er 01.01.2006.... ( dette er også nevnt tidligere i denne tråden... ) noen som med sikkerhet kan bekrefte /avbekrefte...??

Avgift på avgift er vel vi ganske alene om og ha.. mener dette har blitt tatt opp med EU da det er lovstridig.. men det vil ikke utgjøre noen forskjell uannsett for da øker de bare avgiftene i den andre enden.. (som de har utalt i avisene ang bilavgifter da de tapte penger i 2009 siden folk kjøpte mer miljøvennlige biler. resultatet ble at de økte avgiftene for i år for at de skulle få inn samme sum) :crazy:

Ellers så er vel HK avgift økt til 150.50pr hk for 2010.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hva slags papirer var nødvendige for å fortolle båten (dvs. ut over dokumentasjon på kjøp og kjøpesum)? Ble du f.eks. avkrevd CE-samsvarserklæring e.l?

Hei beklager har ikke hvert så mye på nette i de siste,

Kontrakt på båtkjøp med kjøpesum, kontrakt på motor ( kjøpte ny diesel i sverige ) der hk er oppgitt på motor. + CE papirer på båten.

hadde papirer på hva frakt kostet fra USA. ( må betale moms på dette og )

Hadde og pappirer fra svensk toll at motor var kjøpt ny i sverige slik at eg fekk tilbake svensk Moms, da trengde eg ikke å betale norsk moms på de

svenske momsen, tok båten sjøveien så eg slapp å betale moms på frakt fra sverige.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...