Jump to content

CO gass fra motor: Lar du ungene sove i AC under overfart?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Trur ikkje vi hadde hørt en slik alarm opp til førerplass, mye motorlyd :sad: men de finnest jo med ledning-variant også.

Men eg ser i en annen tråd at eit fleirtal ikkje tør å sove i båten med dieselvarmer på om natta grunnet co, også med alarm...så da bør vel barna utav AC i fart....?

Har ikkje vurdert dette tidligere, men kanskje alderen + alle hysteriske innlegg på BP har gjort meg nervøs for alt nå... :blush:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

helvete... jeg har samme eksosslange under en av sengene i aktercabinen.. aldri tenkt på det som farlig.. kan en liten lekkasje være farlig? og motorrommet er jo i umiddelbar nærhet , med de gassene det fører med seg. der er ikke hermetisk lukket bakover til aktercabin fra motorrom . så jeg bør vel kansje få tettet skikkelig der + vurdere å legge jentungen i forcabinen mens jeg kjører.?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

der er ikke hermetisk lukket bakover til aktercabin fra motorrom . så jeg bør vel kansje få tettet skikkelig der + vurdere å legge jentungen i forcabinen mens jeg kjører.?

Men vil ikke motorens luftforbruk skape sug andre veien, fra cabin til motorrom?

En lekkasje i eksosslange vil vel være merkbar iform av eksoslukt og vann?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Det var en vekker... Vi har eksos slangen liggende rett under køya i AC. Er det egen alarm for sånt , røykvarsler blir for dårlig ?

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search...px?q=gass+alarm

Her har du en rimelig co alarm som funker.

Har en i aktecabin og den har ult en gang. Da var det ikke eksos fra motor eller varmer den reagerte på. Men min høyst private gassproduksjon. :blush:

Har testet den opp mot eksos og alarmen gikk med en gang.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg hadde engang en lekkasje i eksosslangen (Gammel slange som var t.o.m ikke sikkelig eksosslange). Det ble masse, masse røyk. Ikke snakk om å ikke merke det...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jo når alle sover vil det være problem, men når motoren går så er det vel noen voksne som styrer båten. Men det er sikker greit å ha døren til AC åpen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det var da litt av ein påstand......? o.b.lix......

Kvifor er da folk hysterisk redde for dieselvarmer i båt?

Trur faktisk det er folk som skrur av varmeren bare for å gå på do.

Denne tråden starta eg bare på gøy...for å sjå om det blei respons....

Hysteriet kan ta overhånd ja,,,,, Eksos-slangen er- som alle andre slanger i båt, noko som sjekkes regelmessig vel???!!! slangeklemmer sjekkes, og de er det fleire av vel?!?!

Og slangen er godkjent vel? og sprekkfri?!?!

Har du ikkje tillit til installasjonen ombord kan du nok bli nervøs.

Men da bør du heller ikkje bruke båten.

:wflag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Denne tråden starta eg bare på gøy...for å sjå om det blei respons....

Har du ikkje tillit til installasjonen ombord kan du nok bli nervøs.

Men da bør du heller ikkje bruke båten.

:wflag:

Jeg synes ikke det er pent gjort å først utgi seg for en person som trenger råd, og så viser det seg at den samme personen kan ALT om emnet fra før. :lipseal:

Skal folk ligge å sove i akterlugar under overfarter så blir det jo uansett masse støy med motoren igang , så da slår man selvsagt av motoren og seiler istedet :smiley:

Kvifor er da folk hysterisk redde for dieselvarmer i båt? Hvem i alle verden er hysteriske for å bruke diselvarmer ombord i båt , aldri møtte slike mennesker

Trur faktisk det er folk som skrur av varmeren bare for å gå på do. Så om de skal flytte seg en meter fra salongen og inn på toalettet så slår de av varmeren ? er det mindre trygt på dassen enn i salongen når varmeren er på ?

Redigert av Enzo (see edit history)

skjedde for meg det at når jeg kjørte så forandret plutselig motorlyden seg litt.da hadde slangen hoppa av lyddemperen under køya i ac.i et minutt så var ac fyllt av eksos så ille at det veltet ut når jeg åpnet døra.det kom også vann til midt på girkassa og da var kjølen knusktørr fra før,så det og må man jo passe på.det gikk 30 min med lufting før jeg orka og ned under køya og skru den på igjen.det lukta eksos i en til to uker nedi der etterpå :puke:

og så viser det seg at den samme personen kan ALT om emnet fra før. :lipseal:

Det er jo "i ekstremt uflaks" ein scenario som kan skje, så nokon ønsker nok å dobbelsjekke slangen før neste tur. Da var det verdt ein tråd ? :smiley:

...men for al del... ALT kan eg ikkje .... Har tatt til meg myyykje meir lærdom en eg har delt ut her på BP :cheers:

.... slangen hoppa av lyddemperen under køya i ac.i et minutt så var ac fyllt av eksos så ille at det veltet ut når jeg åpnet døra.det kom også vann til midt på girkassa og da var kjølen knusktørr fra før,så det og må man jo passe på.det gikk 30 min med lufting før jeg orka og ned under køya og skru den på igjen.det lukta eksos i en til to uker nedi der etterpå :puke:

Min båt hadde gått til bunns, eksos går ut 5-10 cm under vannlinja i hekken :headbang:

Grundig inspeksjon av slangen, og to av de sinnsykt dyre slangeklemmene for unbraco-nøkkel, i kva ende av slangen er vel einaste løsning....

Har co alarm.

Limte fast ein flottør i kjølen, med ledning opp til ein gammel bilalarmsirene oppe ved førerpossisjon. Bare døde folk overhører om eg får vann i kjølen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...