Jump to content

CO gass fra motor: Lar du ungene sove i AC under overfart?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

så jeg bør vel kansje få tettet skikkelig der + vurdere å legge jentungen i forcabinen mens jeg kjører.?

Man bør ha største mulige respekt for CO forgiftning. Snikende død. Jeg kopierer det jeg har skrevet i en annen tråd om dette

Konsekvensene av en feil er for store. Hadde det vært en enkel forgiftning der man blir syk og spyr et par dager hadde det vært greit. Men man dør av CO forgiftning.

De fleste har vel fått med seg at blodets viktigste oppgave er å frakte oksygen til hjernen. CO binder seg til hemoglobinet i blodet og hindrer blodet i å transportere oksygen

Det er ikke enkelt å få i gang døde personer sier de som har erfaring med det. Det er enda vanskeligere å få i gang en person som er død av CO forgiftning ettersom blodet ikke transporterer oksygen lenger. Da hjelper det lite om man i beste fall har noen som kan hjerte- lungeredning, hjertestarter og oksygenflaske. Hjernen er død.

Hvordan skal en slik kullos alarm fra Clas Ohlson monteres? Er det krav om maks/min høyde fra dør eller er det bare å "smekke" den opp i taket som en røykvarsler?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Min eldste sønn holdt på å omkomme grunnet eksoslekkasje. Med nød og neppe fikk vi liv i han igjen. Vi skulle på en liten helgetur. Han lå nede og sov en blund midt på dagen. Vi dro fra Bestumkilen og var halvveis til Nesodden. Så fort var det gjort. Som sagt, det gikk bra. Nå har han rundet 39 år. Dette var før CO-varslere og denslags. Motorinstallasjon nylig utført av kjent- og velrenomert verksted, båten var ny for oss. Dårlig utført jobb fra verkstedet.

Etter den episoden har vi blitt litt på tå hev når det gjelder denslags.

Min eldste sønn holdt på å omkomme grunnet eksoslekkasje. Med nød og neppe fikk vi liv i han igjen. Vi skulle på en liten helgetur. Han lå nede og sov en blund midt på dagen. Vi dro fra Bestumkilen og var halvveis til Nesodden. Så fort var det gjort. Som sagt, det gikk bra. Nå har han rundet 39 år. Dette var før CO-varslere og denslags. Motorinstallasjon nylig utført av kjent- og velrenomert verksted, båten var ny for oss. Dårlig utført jobb fra verkstedet.

Etter den episoden har vi blitt litt på tå hev når det gjelder denslags.

Man kan bli i tvil om dine motiver (..........) ?

Ellers har du jo hevet deg i selene gjort ditt, skaffet deg co alarm, sjekket slangen osv. Hvorfor?? Ikke på faenskap vel..

Det var egentlig på faenskap ja, for å sjå om dette også var ein hjertesak som kunne skape hysteri blandt de BP'ere som ofte går av skaftet for å frammheve sin egen båtførsel som livets eineste fullkomne løsning :smiley:

MEN NÅ INNSER EG.......at ikkje alle båteiere kjenner sin båt og dens installasjon, og da er jo denne "fleipen" med lekk slange faktisk ein reel trussel :lipseal:

Eg har ønske om trygge turer ombord. For både meg og kone/barn. Og derfor ein selvfølge med vedlikehold av denne delen av båten også.

Polering kommer i siste rekke :wink:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hvordan skal en slik kullos alarm fra Clas Ohlson monteres? Er det krav om maks/min høyde fra dør eller er det bare å "smekke" den opp i taket som en røykvarsler?
Siden CO og CO2 er tyngre enn luft er neppe taket rette sted å montere denne. Vil tro den bør stå lavt i rommet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har tatt til meg myyykje meir lærdom en eg har delt ut her på BP :cheers:

Da har du en anledning til å rette opp i dette forholdet, for det ble utarbeidet en rettledning til forskriften i 2007 som gikk på dette med forhøyede CO konsentrasjoner i båt hvor blant annet dette med akterkabin ble belyst.

Dine kollegaer i DSB har denne for jeg sendte en kopi.

Rapporten var egentlig fra ABYC men den er jo allikevel relevant da friske voksne mennesker og barn er omtrent like tolerante overfor dette i Europa og USA.

Bitteliten er inne på noe viktig, for skadene er relatert til forskjellige forhold. Siden du nevner barn i ditt innlegg så kan du kanskje fortelle noe om konsekvensen av 100 ppm i fire til seks timer.

De fysiske egenskapene til CO (Et karbon og et oksygenatom i en kjemisk binding) er slik at det er tyngre enn luft. Man må ta hensyn til båtens konstruksjon og se hvor konsentrasjonen kan økes.

For å si det slik så tror jeg ikke det er mulig å dø av dette på toalettet med mindre man har treg mage og toaletten skrudd fast i taket. (rompa i taket og hodet i gulvet)

Men akterkabin kan være et problem av to hovedårsaker hvis jag får lov.

Ja men ventilasjon og en egnet konstruksjon er bedre enn muligens. Problemet er jo i tillegg til at bare i USA så dør ca 120 personer som følge av aggregatbruk at mennesker får varige men når de utsettes for forhøyede verdier over tid.

Det beste ville være en ventilasjonsrist i gulvet, men det er ikke så lett å få til i en båt uten at den synker.

men nå er det vel opp til mentoren å forklare resten.

... CO var ørlite lettere enn luft (?), eller husker jeg feil?

At plassering i tak ikke er egnet må jeg ta tilbake. :blush: Så den vil nok fungere også når montert i tak. ref. sitat nedenfor fra http://www.tryggogsikker.no/html/766.html

En CO-detektor bør plasseres i nærheten av soverom og i nærheten av varmekilden.

- Det skremmende med CO er at gassen langsomt blander seg med luften.

Selv om den er tyngre enn normal luft, vil den stige opp sammen med

lufta. Detektoren kan derfor gjerne plasseres på en vegg, sier Depuis.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Siden du nevner barn i ditt innlegg så kan du kanskje fortelle noe om konsekvensen av 100 ppm i fire til seks timer.

ehhh? nå overvurderer du meg :smiley: Dette er ikkje noko eg har lest meg opp på, bare synser fornuft.

Men ein tanke ang ventilasjon...rist i gulv ned til kjølen vil vel kunne virke? :smiley: de aller fleste båter går med svakt undertrykk i motorrom, så SMÅ eksoslekkasjer vil kanskje i de fleste tilfeller bli sugd tilbake i motor?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Nå er det på tide å ta inn over oss at båtbrukere over hele landet er en mye bredere gruppe enn bare for ti år siden. Det er ikke lenger slik at båtbrukere nødvendigvis er oppflasket med båt, at de er spesielt teknisk begavet eller interessert, at de er spesielt interessert i å drifte en båt som en hobby eller at de er spesielt interessert i hvordan en motor eller båt fungerer.

Vi har en ny generasjon, også her på BP, som tenker på båt på samme måte som bil - Noe som fungerer når en setter nøkkelen i, gjør den ikke det ringes NAF (redningsselskapet) og båten leveres verkstedet.

Vi kan tenke hva vi vil om dette, men faktum er at slik er det!

Derfor blir jeg litt lei meg når en tråd som dette blir startet av faenskap, men fint at trådstarter til slutt innser at ikke alle båtbrukere er som han. Selv synes jeg det hører inn under barnelærdommen at ikke alle er som meg.

[quote

Min båt hadde gått til bunns, eksos går ut 5-10 cm under vannlinja i hekken :headbang:

heldigvis så går slangen i svanehals før gjennomføringa.dette her er en sånn lyddemper som er en dårlig patent.du har et syrefast rør som slangen går inn på,og i andre enden på røret trer du en foring på av bakkelit eller gummiblanding og så inn i demperhuset.der som klemma sitter er det så liten kant at det ikke er plass til 2 vanlige klemmer.alt annet av slanger og ledninger ble røsket opp i sist vinter og skiftet untatt eksos da forrige eier hadde satt på ny året føre,som jo jeg da regnet med var i skjønneste orden.skulle det være så gæli at det hadde kommet vann inn i slangen utenifra på grunn av at det ikke var svanehals så er det vel på tide og finne fram kneipbrødet og stappe inn eksosgjennomføringa.ps....ikke ta av posen for da kommer svanhild og spiser den :giggle:

Man bør ha største mulige respekt for CO forgiftning. Snikende død. Jeg kopierer det jeg har skrevet i en annen tråd om dette

ok. takk ... enig med deg i denne tråden, og derfor skal jeg nå forandre mine rutiner..

driter fullt i om noen ikke synes det er farlig, dette gjelder mitt hjertebarn....

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...