Bitteliten Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 (redigert) så jeg bør vel kansje få tettet skikkelig der + vurdere å legge jentungen i forcabinen mens jeg kjører.? Man bør ha største mulige respekt for CO forgiftning. Snikende død. Jeg kopierer det jeg har skrevet i en annen tråd om dette Konsekvensene av en feil er for store. Hadde det vært en enkel forgiftning der man blir syk og spyr et par dager hadde det vært greit. Men man dør av CO forgiftning. De fleste har vel fått med seg at blodets viktigste oppgave er å frakte oksygen til hjernen. CO binder seg til hemoglobinet i blodet og hindrer blodet i å transportere oksygen Det er ikke enkelt å få i gang døde personer sier de som har erfaring med det. Det er enda vanskeligere å få i gang en person som er død av CO forgiftning ettersom blodet ikke transporterer oksygen lenger. Da hjelper det lite om man i beste fall har noen som kan hjerte- lungeredning, hjertestarter og oksygenflaske. Hjernen er død. Hvordan skal en slik kullos alarm fra Clas Ohlson monteres? Er det krav om maks/min høyde fra dør eller er det bare å "smekke" den opp i taket som en røykvarsler? Redigert 2.Januar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Min eldste sønn holdt på å omkomme grunnet eksoslekkasje. Med nød og neppe fikk vi liv i han igjen. Vi skulle på en liten helgetur. Han lå nede og sov en blund midt på dagen. Vi dro fra Bestumkilen og var halvveis til Nesodden. Så fort var det gjort. Som sagt, det gikk bra. Nå har han rundet 39 år. Dette var før CO-varslere og denslags. Motorinstallasjon nylig utført av kjent- og velrenomert verksted, båten var ny for oss. Dårlig utført jobb fra verkstedet. Etter den episoden har vi blitt litt på tå hev når det gjelder denslags. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Min eldste sønn holdt på å omkomme grunnet eksoslekkasje. Med nød og neppe fikk vi liv i han igjen. Vi skulle på en liten helgetur. Han lå nede og sov en blund midt på dagen. Vi dro fra Bestumkilen og var halvveis til Nesodden. Så fort var det gjort. Som sagt, det gikk bra. Nå har han rundet 39 år. Dette var før CO-varslere og denslags. Motorinstallasjon nylig utført av kjent- og velrenomert verksted, båten var ny for oss. Dårlig utført jobb fra verkstedet. Etter den episoden har vi blitt litt på tå hev når det gjelder denslags. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Da var det verdt ein tråd ? Man kan bli i tvil om dine motiver da du tidligere har skrevet at denne tråden ble startet på faenskap, men det var kanskje en spøk hva vet jeg? Ellers har du jo hevet deg i selene gjort ditt, skaffet deg co alarm, sjekket slangen osv. Hvorfor?? Ikke på faenskap vel.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Man kan bli i tvil om dine motiver (..........) ? Ellers har du jo hevet deg i selene gjort ditt, skaffet deg co alarm, sjekket slangen osv. Hvorfor?? Ikke på faenskap vel.. Det var egentlig på faenskap ja, for å sjå om dette også var ein hjertesak som kunne skape hysteri blandt de BP'ere som ofte går av skaftet for å frammheve sin egen båtførsel som livets eineste fullkomne løsning MEN NÅ INNSER EG.......at ikkje alle båteiere kjenner sin båt og dens installasjon, og da er jo denne "fleipen" med lekk slange faktisk ein reel trussel Eg har ønske om trygge turer ombord. For både meg og kone/barn. Og derfor ein selvfølge med vedlikehold av denne delen av båten også. Polering kommer i siste rekke Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jens_P Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Hvordan skal en slik kullos alarm fra Clas Ohlson monteres? Er det krav om maks/min høyde fra dør eller er det bare å "smekke" den opp i taket som en røykvarsler?Siden CO og CO2 er tyngre enn luft er neppe taket rette sted å montere denne. Vil tro den bør stå lavt i rommet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
logget av Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Har tatt til meg myyykje meir lærdom en eg har delt ut her på BP Da har du en anledning til å rette opp i dette forholdet, for det ble utarbeidet en rettledning til forskriften i 2007 som gikk på dette med forhøyede CO konsentrasjoner i båt hvor blant annet dette med akterkabin ble belyst. Dine kollegaer i DSB har denne for jeg sendte en kopi. Rapporten var egentlig fra ABYC men den er jo allikevel relevant da friske voksne mennesker og barn er omtrent like tolerante overfor dette i Europa og USA. Bitteliten er inne på noe viktig, for skadene er relatert til forskjellige forhold. Siden du nevner barn i ditt innlegg så kan du kanskje fortelle noe om konsekvensen av 100 ppm i fire til seks timer. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Siden CO og CO2 er tyngre enn luft er neppe taket rette sted å montere denne. Nå var det vel linket til en eller annen artikkel i denne tråden (eller annen tråd om alle farene ombord) hvor det ble påstått at CO var ørlite lettere enn luft (?), eller husker jeg feil? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Hvordan skal en slik kullos alarm fra Clas Ohlson monteres? Er det krav om maks/min høyde fra dør eller er det bare å "smekke" den opp i taket som en røykvarsler? De fysiske egenskapene til CO (Et karbon og et oksygenatom i en kjemisk binding) er slik at det er tyngre enn luft. Man må ta hensyn til båtens konstruksjon og se hvor konsentrasjonen kan økes. For å si det slik så tror jeg ikke det er mulig å dø av dette på toalettet med mindre man har treg mage og toaletten skrudd fast i taket. (rompa i taket og hodet i gulvet) Men akterkabin kan være et problem av to hovedårsaker hvis jag får lov. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Men når CO og CO2 er oppvarmet frå eksosen, så kan det vel stige litt? Muligens? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
logget av Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Ja men ventilasjon og en egnet konstruksjon er bedre enn muligens. Problemet er jo i tillegg til at bare i USA så dør ca 120 personer som følge av aggregatbruk at mennesker får varige men når de utsettes for forhøyede verdier over tid. Det beste ville være en ventilasjonsrist i gulvet, men det er ikke så lett å få til i en båt uten at den synker. men nå er det vel opp til mentoren å forklare resten. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 ... CO var ørlite lettere enn luft (?), eller husker jeg feil? At plassering i tak ikke er egnet må jeg ta tilbake. Så den vil nok fungere også når montert i tak. ref. sitat nedenfor fra http://www.tryggogsikker.no/html/766.html En CO-detektor bør plasseres i nærheten av soverom og i nærheten av varmekilden. - Det skremmende med CO er at gassen langsomt blander seg med luften. Selv om den er tyngre enn normal luft, vil den stige opp sammen med lufta. Detektoren kan derfor gjerne plasseres på en vegg, sier Depuis. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Siden du nevner barn i ditt innlegg så kan du kanskje fortelle noe om konsekvensen av 100 ppm i fire til seks timer. ehhh? nå overvurderer du meg Dette er ikkje noko eg har lest meg opp på, bare synser fornuft. Men ein tanke ang ventilasjon...rist i gulv ned til kjølen vil vel kunne virke? de aller fleste båter går med svakt undertrykk i motorrom, så SMÅ eksoslekkasjer vil kanskje i de fleste tilfeller bli sugd tilbake i motor? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Suzumar Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Nå er det på tide å ta inn over oss at båtbrukere over hele landet er en mye bredere gruppe enn bare for ti år siden. Det er ikke lenger slik at båtbrukere nødvendigvis er oppflasket med båt, at de er spesielt teknisk begavet eller interessert, at de er spesielt interessert i å drifte en båt som en hobby eller at de er spesielt interessert i hvordan en motor eller båt fungerer. Vi har en ny generasjon, også her på BP, som tenker på båt på samme måte som bil - Noe som fungerer når en setter nøkkelen i, gjør den ikke det ringes NAF (redningsselskapet) og båten leveres verkstedet. Vi kan tenke hva vi vil om dette, men faktum er at slik er det! Derfor blir jeg litt lei meg når en tråd som dette blir startet av faenskap, men fint at trådstarter til slutt innser at ikke alle båtbrukere er som han. Selv synes jeg det hører inn under barnelærdommen at ikke alle er som meg. Sitér dette innlegget Link to post
sailor Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Må seie at eg skjønte godt humoren og ironien! Fortsett med det. Kan fort bli litt for mykje snusfornuft og gravalvor. Dersom ein ikkje tør gå på brygga utan flytevest, bør ein kanskje ta seg ein flytur i staden, med fallskjerm?? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 ...de aller fleste båter går med svakt undertrykk i motorrom, så SMÅ eksoslekkasjer vil kanskje i de fleste tilfeller bli sugd tilbake i motor? prøv med en slik. Sitér dette innlegget Link to post
scania Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 [quote Min båt hadde gått til bunns, eksos går ut 5-10 cm under vannlinja i hekken heldigvis så går slangen i svanehals før gjennomføringa.dette her er en sånn lyddemper som er en dårlig patent.du har et syrefast rør som slangen går inn på,og i andre enden på røret trer du en foring på av bakkelit eller gummiblanding og så inn i demperhuset.der som klemma sitter er det så liten kant at det ikke er plass til 2 vanlige klemmer.alt annet av slanger og ledninger ble røsket opp i sist vinter og skiftet untatt eksos da forrige eier hadde satt på ny året føre,som jo jeg da regnet med var i skjønneste orden.skulle det være så gæli at det hadde kommet vann inn i slangen utenifra på grunn av at det ikke var svanehals så er det vel på tide og finne fram kneipbrødet og stappe inn eksosgjennomføringa.ps....ikke ta av posen for da kommer svanhild og spiser den Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Man bør ha største mulige respekt for CO forgiftning. Snikende død. Jeg kopierer det jeg har skrevet i en annen tråd om dette ok. takk ... enig med deg i denne tråden, og derfor skal jeg nå forandre mine rutiner.. driter fullt i om noen ikke synes det er farlig, dette gjelder mitt hjertebarn.... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
LALUNA II Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 grei varsler som dekker det meste http://seatronic.no/brannslukning-c-64/gassalarm-p-288 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
logget av Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) grei varsler som dekker det meste Jeg synes Seatronic burde forlangt 100 kr. mer for denne og brukt disse pengene på å finne ut hva de selger. Det som står oppført i teksten mener jeg er selvmotsigende, og med stor sannsynlighet er dette en LPG /LNG alarm. (En sensor som detekterer brennbar gass og ikke ufullstendig brent forsilt drivstoff). Det selvmotsigende er jo at denne alarmen ikke detekterer ulmebrann som tross alt inneholder relativt mye karbonmonoksid. Det er litt synd hvis noen kjøper noe som viser seg å være noe helt annet. Redigert 3.Januar.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Dersom noe skal være selvmotsigende må man først komme med et postulat og så et annet. Dette er en helt ordinær propan/butan alarm. Seatronic lar den heller ikke fremstå som noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 hva mener du med LPG/LNG alarm? Dette er jo propan/butan og natur gas i flytende form...(og kaldt) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Alarmen har bare havnet i feil tråd. Skjerp deg LALUNA. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Jeg henger ikke helt med her. Seatronic sier jo at den oppdager Eksos Er det ikke det vi snakker om, da? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Trudde det eg og? Eksos og propan i samme alarm er jo konge det Heilt fin i denne tråden den alarmen. sjølv om det alltid er nokon som finner feil på kva det måtte være.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.