LALUNA II Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Alarmen har bare havnet i feil tråd. Skjerp deg LALUNA. Skjerp deg selv Mix opplyser bare om hva som står i annonsen hos Seatronic og holder den ikke vann så mener jeg at du får ta det opp med de men for å si det sånn så reagerte jeg også på det med ulmebrann...virket noe merkelig Her er hva som står : Reagerer på de fleste typer gasser, bl.a. Propan, Butan, Eksos og Naturgass. Varsler ikke amoniakk i gass form, narkose-gass, eller ulmebrann. Kraftig alarmsignal på 85dB Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Mix Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Det der er nok ikke en CO varsler. Ring Seatronic og spør. Enig med Ole Petter. Elendig markedsføring ! Her er en http://www.tryggogsikker.no/html/341.html Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Beklager hvis dere ikke skjønner hva jeg leser i reklamen, tolker og formidler. Men jeg fant en link til produsenten. Dette er som jeg antydet ingen CO alarm, men en alarm som detekterer brennbare gasser. (Husk det Sæbø at er det for godt til å være sant, så er det som regel heller ikke sant). http://www.hktdc.com/sourcing/products/en/...t_patented.html men samme produsent har CO alarm lenger ned på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 håper nokon tipser seatronic. Off...skummelt ansvar der på de... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
gimi Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Henger ikke helt med her...... Seatronic sier i følge linken på denne tråden at dingsen her kan detektere eksos og hydrokarboner - de sier jo også klart i fra at den ikke detekterer CO (typisk fra ulmebrann). Eksos og CO/kullos er ikke det samme. Så vidt jeg vet kan du greit kombinere en petroleum gas detektor og det de kaller eksos gas detektor. Rent praktisk tror jeg at de ser på oksygen nivået. Redigert 3.Januar.2010 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Bestillte meg akkurat denne CO-varsleren fra ebay. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Otto R Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Jeg bestilte meg også en CO varsler fra Ebay. Kjipt med all den tysken, er det ikke noe språkvalg ?, lenge siden gymnas tysken var i bruk Redigert 3.Januar.2010 av Otto R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Da bruker vi bare google oversetter: Tilstand: Ny Merke: FIRST ALERT Type: Batteridrevet DETECTOR Detector Type: 2-i-1 SMOKE & Karbonmonoksid ALARM MODEL NO.: SCO5 / SCO5CN Fotoelektrisk SENSOR: JA, for å redusere falske alarmer ANBEFALT: Halls OG KJØKKEN MUTE / TEST ALARM BUTTON: JA USA SHIPPING GRATIS: US SKIP GRATIS Internatioal SHIPPING: @ USPS PUBLISHED PRISER £ 1 5oz Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Den der så veldig grei ut Fanafjord. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Jeg fant denne linken som kanskje kan ha interesse for sammenligningens del. http://www.alarmspecs.com/ Personlig er jeg litt skuffet over at ingen oppgir noen verdier på når man får alarm, men det har nok litt med at jeg er mer vant med å bruke CO målere som forteller verdien. Man burde jo samtidig som man kjøper en slik del også få muligheten til å bli litt opplyst på området. Hva menes for eks. med en forhøyet verdi og hvor mange ppm må til før alarmen går. I min lære heter det at faren er til stede allerede ved 50-100 ppm, men dette må vurderes opp mot hvor lenge man oppholder seg i området. 200 mener jeg ligger i faresonen og med verdier mellom 300 og 400 så sovner man for godt. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Godt poeng, men nå er vel disse alarmene ment som sikkerhetsfunksjoner, så vil anta at føligheten er akseptabel nettopp for det. At man fremdeles er i stand til å evakuere når alarmen går. Hvis ikke ville det vært bedre uten alarm spør du meg. Tenke deg å våkne opp av alarmen, men være så svak og i svime at en ikke kommer seg av flekken, ja da kunne en som sagt heller kanskje bare få fortsatte å sove, med mindre en hadde hatt mulighet for å få ringt etter umiddelbar hjelp da. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Bestillte meg akkurat denne CO-varsleren fra ebay. Ca 200 kroner altså (kanskje akkurat under slik en slipper 25% moms og gebyr på 200 kroner i tillegg?) Hva blir frakten på denne, gratis? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Neida shipping var faktisk 14 USD. Så det var kansksje ikke så billig likevel. Ved 200 kronersgrensen inngår frakt ikke. Så den bør komme akkurat under. Er rundt 190 kroner etter dagens kurs. Hvis den havner over kunne ville jeg ikke spart så mye i forhold til norsk nettbutikk... Men det er jo greit og enkelt og jeg holdt på å kjøpe noe annet på ebay. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fanafjord Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 (redigert) Personlig er jeg litt skuffet over at ingen oppgir noen verdier på når man får alarm, men det har nok litt med at jeg er mer vant med å bruke CO målere som forteller verdien. Man burde jo samtidig som man kjøper en slik del også få muligheten til å bli litt opplyst på området. Hva menes for eks. med en forhøyet verdi og hvor mange ppm må til før alarmen går. I min lære heter det at faren er til stede allerede ved 50-100 ppm, men dette må vurderes opp mot hvor lenge man oppholder seg i området. 200 mener jeg ligger i faresonen og med verdier mellom 300 og 400 så sovner man for godt. Helt enig Ole Petter. Synes absolutt de bør oppgi sensitivitet. Men First Alert skriver på sin webside at de holder seg til UL standard. Etter denne skal alarmene IKKE utløse ved 30 ppm men SKAL utløse ved 70 ppm. Fant denne canadiske webside som forteller litt om CO. Se spesiellt tabellen helt nederst. Her selve standard. Redigert 4.Januar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
logget av Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Jeg har lest det som står på linkene og registrerer at det er omtrentlig som opplevd under målinger. Men det er dog litt forskjell på å ha en del forskjelloge feilkilder montert i en tett balje og noen av de tingene som nevnes i opplysningene du visert til. Som det sto i rettledningen til forskriften jeg kjøpte i 2007, så må man passe på spesielle ting i en båt. Å ta hensyn til at vi kanskje oppholder oss i kjelleren (Ofte seilbåt), for høyt mottrykk i eksos, akterkabin med stasjonsvogneffekt, brennere som brenner med gul flamme etc. Husker ikke alt nå men det var beskrevet noen logiske retningslinjer. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) Angående den gassvarsleren jeg henviste til nevnte jeg dette i mail til seatronic og her er svaret jeg fikk Var meg som spurte om CO2 gass derfor ble svaret sånn Hei, Nexa gassalarm er konstruert for å slå ut på CO-gass (eksos) og alle typer brennbare gasser (type propan, metan og lignende). CO2 er i utgangspunktet ikke skadelig, da dette er naturlig i utåndingsluften og i luften generelt. Selvfølgelig inntil et visst metningspunkt. For å detektere en ulmebrann, så anbefales det en optisk røykvarsler som er best for dette. Dersom det står at den slår ut ved CO2, så er nok dette en trykkfeil. Det skal være CO. Mvh, Lars Pedersen Redigert 5.Januar.2010 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
toholthe Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Da er jo denne alermen genial i kombinasjon med en vanlig optisk brannvasler som man allerede har i båten. T Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Angående den gassvarsleren jeg henviste til nevnte jeg dette i mail til seatronic og her er svaret jeg fikkVar meg som spurte om CO2 gass derfor ble svaret sånn.................Dersom det står at den slår ut ved CO2, så er nok dette en trykkfeil. Det skal være CO. Finner bare en link fra deg til Seatronic i denne tråden. Med forbehold om at du har flere, så er ikke den gassvarsleren (G-3000) en CO alarm. Det er en gassvarsler. Men som sagt, mulig jeg har oversett en link her. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Dersom det står at den slår ut ved CO2, så er nok dette en trykkfeil. Detskal være CO. Av disse andre stedene hvor den selges står det, så vidt jeg kan se, ingenting om at den varsler CO-gass. (!) http://www.tryggogsikker.no/html/822.html http://www.sikkerheten-selv.no/product/20/...0-v-nexa-g-3000 http://www.e-hurt.eu/product_info.php/prod...2cee39c3f402ab4 http://www.alibaba.com/product-gs/25144282...m_Patented.html Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Ben Sin Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Nettopp. Vi hadde denne i forrige båten som hadde propan bysse. Og den var utmerket til det formålet. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Har forøvrig nettopp bestillt denne: Combination Smoke and Carbon Monoxide Alarm Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Fanafjord Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Det er den samme som jeg bestillte (se innlegg nr 56 i denne tråden). Men den var enda en hakk billigere på ebay og med litt flaks havner den under 200 kroners grensen. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
LALUNA II Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) Med forbehold om at du har flere, så er ikke den gassvarsleren (G-3000) en CO alarm. Det er en gassvarsler. Det svaret jeg ga kom fra Importøren av varsleren via seatronic og gjaldt G3000 mere vet ikke jeg annet en at importøren sier at den også varsler CO gass(eksos) Redigert 5.Januar.2010 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Vi har nok ikke de samme forutsetningene for å vurdere ting i en reklametekst som denne. Jeg mener fortsatt at det Seatronic skriver er selvmotsigende og feil. Videre tror jeg at de i mailen gjentar feilen for de leser bare sin egen oversettelse som startet hele problemet. Det er slik at hvis en elektrokjemisk sensor er laget for å detektere CO, så er den også i stand til å detektere CO fra en ulmebrann. Men det er ikke like enkelt å få en gass sensor som er satt opp for å detektere brennbare gasser (karbon / hydrogen) til å også detektere CO (karbon/ oksygen) med forskjellige alarmgrenser. Disse sensorene er slik laget at det er kjemien i kontakt med sensoren som genererer en spenning / strøm som alarmen til slutt trigger på. Inntil Seatronic klarer å hoste opp noe mer, er jeg skeptisk til hva de skriver uansett. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Syntes også dette hørtes for godt ut til å være sant. Sendte derfor en ny mail til Seatronic, og nå har de endret mening: Hei, Under følger en fullstendig spec på denne gassalarmen. Dette produktet er ikke konstruert for varsling av CO eller eksos, men derimot alle typer brennbare gasser som spesifisert under. Årsaken til forvirringen er betegnelsen city gas, som er blitt tolket til å innbefatte eksos. For beskyttelse mot Carbon Monoxide bør det derfor benyttes en egen varsler spesielt for dette formål. PRODUCT SPECIFICATIONS: Description 12V DC Gas Leakage Alarm with AC 230V ~ DC 12V adaptor Model number G-3000 Power Source 12V DC (+10/-15%) Transformer Connected to 230V, 50Hz, 9W, 12V DC 300mA Power Consumption 1.5W (In Alarm) 1W (Standby) Sensitivity 'Corresponds to a concentration of 6% of the relevant lower explosive limit Propane 0.2% Butane 0.17% Methane 0.53% Type Of Gas Sensed all sorts of flammable gases, LPG and LNG include city gas Operating Temperature 0oC - 40oC Ambient Humidity Less than 95% RH Plastic Material Imflammable ABS plastic Overall Dimensions 85(W) x 85(H) x 35(D) mm Colour Bright White Alarm Sound Level 85 Decibels at 3 metres minimum Visual Indicators Green LED for Mains Power ON Red LED for Warning Yellow LED for Fault Gas Alarm Assembly Gas Leakage Alarm AC230V ~ DC12V adaptor DC12V Car plug Fixing kit assembly 2 fixing screws 2 rawlplugs in polythene bag Packing Blister packing Contents: Gas Alarm Assembly Instruction leaflet Fixing kit assembly Warranty 3 years warranty Approvals Certified EN50194:2000, GS, CE,WEEE, ROHS,REACH Compliance Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.