Jump to content

Hvor farlig er det å være i båt ?

avmønstret5

Recommended Posts

Ser at det er svært mange tråder som vurdere sikkerhet av å være i båt, direkte og indirekte.

Vi kjøper for millioner i ulikt sikkerhetsdetaljer ombord i alle tenkelige og utenkelige former. Vi er redd for å drukne, bli slått i hodet av bommen, kveles i eksos, gå på land eller på andre båter, få hjerteinfarkt, lungebrann, prostata m.m. underveis. Hadde vi engstet oss like mye når vi kjører bil, går i skogen, står på ski, sykler...hadde vi låst oss inne i kjellerstua.

Da vi begynte båtlivet rak vi rundt i en gammel tresnekke med 4hk Alda og med kone, barn, hund og katt. Var vi helt pling i boxen??

Hvor farlig er det egentlig?

... men har inntrykk av at det tar litt overhånd når jeg leser en del innlegg på BP, eller tar jeg feil?

Sitter med samme følelsen om at vi lar oss lett piske opp i situasjoner hvor dette tar helt av og at vi medfører å skremme vannet av mange som normalt ikke ville reagert på dette.

Bruker en sunn fornuft så gir båtlivet oss noen fantastiske opplevelser.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Bra poeng! Det sies jo at om du skal beskytte deg mot alle farer som lurer på hvert hjørne, så må du holde sengen. Det er bare det at å bli liggende still i sengen er heller ikke bra - det får du mange og alvorlige lidelser av. :sailing:
Statistisk så viser det seg at flest normenn dør i sengen :yesnod: . Vanlig forsiktighet er vel den beste forsikringen vi har når vi er på sjøen, og i tillegg respekt for det vi driver med. :newyearsign:
Missforstå meg rett, jeg er egentlig ikke i mot sikkerhet på sjøen, men har inntrykk av at det tar litt overhånd, eller tar jeg feil?

Nei du tar absolutt ikke feil. Her på BP er det jo nærmest en dødssynd å reise utpå uten både papirkart, kompass, nødraketter, nød meg her og der.

Også jeg som bare skulle en tur ut med min 1970 mod. Askeladden 13 foter med 3hk evinrude fra 1960 et eller annet.

Men, nå tar jo jeg meg også en skitur på golfbanen på Nøtterøy uten hverken spade, ekstra skift, snøskred-tracker-brikke heller da. Men jeg graver gjerne ned en kjentmann i tide........

Til trådstarter:

Hvem sier at "vi er redd for..."? Hvem er vi?

Jeg kjenner ikke en eneste en som går rundt og er redd for at noe som helstskal skje ombord av det trådstarter nevner. Men, å ha fokus på sikkerhet, ja det skal man ha enten man er ombord i en båt, i en bil, i et fly eller i andre sammenhenger. Har man ikke det, DA har man i hvert fall en grunn til å være en smule redd.

Til trådstarter:

Hvem sier at "vi er redd for..."? Hvem er vi?

Jeg kjenner ikke en eneste en som går rundt og er redd for at noe som helstskal skje ombord av det trådstarter nevner. Men, å ha fokus på sikkerhet, ja det skal man ha enten man er ombord i en båt, i en bil, i et fly eller i andre sammenhenger. Har man ikke det, DA har man i hvert fall en grunn til å være en smule redd.

Vi= er båtfolk repr. med BP medlemmer, eller noen av disse, tenker jeg, og til tider kanskje inkludert meg selv. Om du ikke kjenner noen som er redd for at noe skal skje kan det kanskje ha noe med hvem du kjenner? Jeg skrev heller ikke at jeg var i mot sikkerhet i båt, rettet bare et spørsmål om sikkerheten tar over i forhold til andre områder en beveger seg på, og prøver å få en diskusjon rundt det.

Det omkommer i gjennomsnitt 32 personer årlig ved bruk av fritidsbåt i Norge. Alle disse menneskene er noens foreldre, barn og søsken. Hvert enkelt tilfelle er tragisk for dem det rammer. Vi bør alle ta dette alvorlig.

Mange av oss på BP er opptatt av sikkerhet enten vi er på sjøen eller på land. Vi synes det er interessant å høre om andres sikkerhetstiltak og erfaringer. Mange av ulykkene som vi leser om kunne vært unngått dersom vi alle hadde vært mer forutseende og tenkt mer sikkerhet.

Det er like dumt å være hysterisk som flåsete overfor sikkerhet på sjøen.

Det er vel ikke spesielt farlig å være i båt eller spesielt farligere enn tidligere. Riktignok er mye endret i løpet av de siste 20-30 årene.

Økt fokus på fare og sikkerhet tror jeg er en følge av at mange relativt ferske båtbrukere etterhvert har oppdaget at på sjøen er man sin egen lykkes smed. Godt eller dårlig forberedt/utstyrt kan være forskjellen på lykkelig eller ulykkelig utgang på et uhell. Det er også vesentlig flere som bruker båt og hastigheten på sjøen har økt i senere år. Økt krav til komfort har medført mer komplisert utstyr om bord som kan skape ubehag eller fare når det svikter.

Samtidig får de få, men "spektakulære" ulykkene stor oppmerksomhet i media. Ekstra fokus får "vi" også siden de fleste bruker sin lystbåt i medienes agurktid. Noe som bidrar til lite fokus på gleden og lykken ved å være i båt. En "idiot" er ofte nok til å ødelegge ryktet for en stor gruppe.

Farlig på sjøen? Redd på sjøen? Nei, men det er høyere risiko enn om jeg er hjemme. Men må innrømmer at jeg er mer konsentrert og årvåken som båtfører i dag enn for 30 år siden.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...