Goran Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Statistisk så viser det seg at flest normenn dør i sengen Statistisk så viser det seg at flere nordmenn har seng enn båt Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
avmønstret5 Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Skummelt, hva med å sove i en siestastol? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Siesta stol er nok og foretrekke, hvis den ikke befinner seg ombord på en båt Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 (redigert) Denne tesen stemmer dårlig med undersøkelsen som Sjøfartsdirektoratet beskriver i linken ovenfor[...] Fra undersøkelsen til Sjøfartsdirektoratet: "Sammenlignet med i fjor er det 9 % færre som mener man bør la være å drikke alkohol når man kjører båt viser en ny undersøkelse gjennomført av MMI" Nå tenkte jeg på "i gamle dager" som litt lenger tilbake i tid enn "i fjor"... Redigert 10.Januar.2010 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 "Sammenlignet med i fjor er det 9 % færre som mener man bør la være å drikke alkohol når man kjører båt Kan det være fordi flere klarer å skille mellom å nyte alkohol og å drikke seg full? Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 ... litt lenger tilbake i tid enn "i fjor"... Poenget er at utviklingen har vært vedvarende over lang tid. Vi har dessverre ikke sammenlignbare tall for lange tidsserier (fra "gamle dager"), men vi har tall fra noen år og dessuten uttalelser fra politi, Redningsselkapet, Røde Kors, etc. utfra deres erfaring over tid. Økningen fra 2006/2007 som Sjøfartsdirektoratet referer til, blekner faktisk i forhold til tallene for 2007/2008. ... skille mellom å nyte alkohol og å drikke seg full Det er nettopp dette skillet personer innen redningsapparatet advarer mot. Batliv.no skriver: "Lege Pål Madsen ved luftambulansetjenesten oppfordrer folk til å ta alkoholens virkning på alvor: - Selv et par glass vin, som mange synes er helt greit å drikke når de er i båt, svekker reaksjonsevnen og dømmekraften din. Mange vitenskapelige tester bekrefter dette. I en kritisk situasjon vil du ha betydelig redusert evne til å reagere korrekt. Verre blir det selvsagt om du har drukket enda mer." Dykkerlege Svein Eidsvik hevder at små alkoholmengder er drepende. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 At det på et gitt tidsrom i oldtiden ikke er registrert fyllekjøring forteller like mye i hvilke omfang det ble drevet med kontrollvirksomhet. Problemet her er å se årsakssammenhengene uten skylapper. "Enten eller holdninger" vil føre til at det ikke blir satt inn resurser som står i forhold til virkeligheten, og da kunne man kanskje oppnå flere tilfeller av: men hva i alle dager gikk galt, føreren var jo ikke full? For å sette det på spissen, så er ikke alkoholen årsaken alene hvis promillen er 1 og føreren er utrolig svaksynt i en fart på 40 knop. Dykkerlegen har selvsakt rett i at alkoholen må tas på alvår, men det er mange forhold man må ta på alvor. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Det er vel riktig, men en skal ikke undervurdere "kjørepilsens venner". I norsk lokalt båtliv står de nok sterkt, enkelte steder i landet. Jeg ser bl.a i mitt område hjemme er båtlivet i stor grad å dra ut i helgen å ta seg en fest. Det kanskje ingen grunn til å moralisere over det, men bland disse helge festerne er det også noen som forflytter seg, og noen av disse kan nok være en risiko for seg selv og andre. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 For å sette det på spissen, så er ikke alkoholen årsaken alene hvis promillen er 1 og føreren er utrolig svaksynt i en fart på 40 knop.Dykkerlegen har selvsakt rett i at alkoholen må tas på alvår, men det er mange forhold man må ta på alvor. Det tror jeg og. Man vil jo nødvendigvis etter de samme kriteriene måtte advare mot å krysse gata i akoholpåvirket tilstand også. Lav/moderat promille er en av mange etter min mening små risikofaktorer man utsetter seg for på sjøen, og forsåvidt alle andre steder også. Min erfaring er at folk blir minst like sløve av tropehete midt på blanke søndagen som de blir av litt styrepils på f.eks. St.Hans-aften. Ikkenoe er bedre enn å redusere risikofaktorer, men man må se på proporsjonene også. Viktigere å få prenta inn litt holdninger hos festløver med hissige skjærgårdsjeeper, enn det er å få sjekte-folket totalavholds syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Mange med stort ego som fører båt med endel kjørepils innabords. Desverre. Flere av disse mener nok de er bedre skippere enn gjennomsnittet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
moosewine Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Før i tiden startet man gjerne med at han far og han bestefar hadde ei snekke som man var med uti og dørga litt og satt noen garn. Noen ganger var det dårlig vær også - og da så man på de voksne og var trygg. Ofte fikk man styre også - når man var en liten knert, og man var ikke lite stolt når man la til å brygga første gang. Også fikk man robåt, også etter noen år fikk man en liten påhenger. Og etter konfirmasjonen og noen sommerjobber kjøpte man en dødsrå Gh10 med 9,9 hester. Og den gikk rå fort. Den gjorde 20 knop med litt medvind og en tom glassflaske med cola ved siden av. Men hadde du med ei dame - da gjorde den bare 18 - og dama måtte helst være godt fortung for at dere skulle komme lett i plan. Så fikk man seg kanskje en 18 foter og etter en stund fikk man familie og da sparte man til en Skilso 23 eller nidelv 23. Og drømmen var en Nidelv 28 eller en Scand snekke med akterkabin og egen do. I dag er førstebåten enten en 40 fots seilbåt .... Godt sagt, kjenner meg godt igjen i lærinsgkurven Sitér dette innlegget . Link to post
avmønstret5 Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Enig, og kanskje den erfaring fra ingenting til en relativt stor og komplisert båt kan gjøre båtlivet noe farligere? Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Synd at båtgleder og -farer ofter kommer parvis. Her vises det juridiske resultatet av "styrepilsens glæder" fra i fjor sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.