totei Startet 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Januar.2010 Hei, Jeg er på utkikk etter seilbåt til både lange og korte turer. Den må være nogenlunde komfortabel med 4 voksne ombord, men jeg er langt fra kresen. Har vært på toukers turer med fem personer i en Alu 28, så det meste blir antagelig en forbedring Planen er å gjennomføre seilaser med flere døgn i sjøen i strekk. Jeg har rundt 200000kr i budsjett og har sett på båter som Maxi Fenix og Mamba 29. Er det noen som har tips til andre båter som kan egne seg? Erfaringer? Alle innspill tas imot med takk! Mvh Øystein Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Det ligg nokre rimelege båtar over 30 fot på finn.no for tida. Har du sett på dei? Elles er det absolutt lågsesong for båtsal på finn i januar/februar. Når sommaren kjem ligg det over tusen seglbåtar ute. No ligg det berre 341 til sals. Albin Singoalla - 190.000,- Albin Ballad - 128.000,- Alo 33 - 200.000,- Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
benq Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Sjekk også denne på FINN "Meget velholdt Mikkel 30 vurderes solgt". Har selv en "Mikkel 32" som jeg har brukt i en sesong nå. Hittil så er jeg fornøyd, snakket og med en som hadde hatt samme type båt i 20 år og han var også fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 (redigert) her er en til, Alaa 33 til 125 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20349468 Redigert 1.Januar.2010 av Lbjordal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Takk for alle tips! Mye fine båter. Er det slik at Albin Ballad har verken stikk-, eller sjøkøyer? Er en Maxi Fenix mindre eignet til havseilas en båtene dere har nevnt? Sitér dette innlegget Link to post
Godværseileren Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Albin Ballad har stikk-køye. Etter mitt syn er Fenix en mindre egnet havseiler enn for eksempel Ballad og Alo 33, men den er nok en bedre regattabåt. Men disse spørsmålene finnes det sikkert mange meninger om... Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 hmm, merkelig. Kanskje Ballad`n som ligger på finn.no er bygd om på noe vis. http://cache.finn.no/mmo/0/191/919/00_632353951.jpg utifra denne tegningen ser jeg jo at du har rett i at den skal ha stikk-køye. Plan Det er havseiler jeg vill ha, så da er kanskje ikke Fenixen noe for meg. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Jeg har selv en mamba 29. Er veldig fornøyd med den. Mest pga plassen. Når vi kjøpte denne så vi på ganske mange forskjellige båttyper. Både fenix, alo, mikkel, bostrøm, ballad, albin osv. Sluttkonklusjonen ble at ingen av de kan måle seg med mambaen på plass. Den har 2 (komfortable, etter kjøp av ekstra madrasser) dobbeltkøyer som er oppredd til enhver tid, stort kartbord, bysse og toalett til båtstørrelsen. Den seiler også relativt greit.. Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Utifra det jeg har sett av bilder av mamba 29, så passer innredningen meg veldig godt. Hvis den duger til langturer og er en trygg og god seiler, står den høyt på ønskelista. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Albin Ballad og Comfort 30 er ganske like. Jeg har erfaring med begge, og de er svært gode i sjøen. Balladen er kanskje en tanke mer hardvindsbåt, mens Comfort'en seiler noe bedre i lett vind. Scampi 30 er også et alternativ. Den seiler bra. Jeg ville søkt etter disse båtene i Sverige, der er utvalget mye større. Pass på å kjøpe en båt som er verftsbygget, det er mye dårlig hjemmesnekret innredning på en del 70 og 80 talls båter. Legg også vekt på motor ved kjøp. En saltvannskjølt motor eldre enn 25 år er som regel ikke mye å samle på. Lykke til med båtjakten! Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
sodne Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Jeg ville valgt en med akterlugar isteden for stikkkøyer, samt at fall og skjøter er ført til cockpit, kansje tyskerskjøte. For 200 bør du få med en "nyere" motor. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
JGH Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Kings Cruiser 33 med ny 27hk lomatec, fall til cockpit, rullesystem, kjøleboks med aggregat, 2 sett seil +++ Kan selge denne for 200K da eg har handla ny båt. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
totei Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Takk for alle svar! Begynte å titte litt på båter i Svergie. Hva må betals av avgifter for å ta båten til norge? Hva tror dere om denne? Omega Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Må betales HK avgift, frakt og mva på dette + kjøpesummen. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
jm Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Tips på båter får du sikkert i søkk og kav. (Hero, Maxi, Comfort, Albin, Comfortina, osv..) . nå er det lavaktivitet på "finn". Pr i dag ligger ca 340 båter. Dette vil øke opp mot 1000 (iallefall gjort det før) frem mot høysesong. Ville iallefall satt noen basiskrav å gå ut fra: eks.vis: ståhøyde i salong, antall senger, antall lugarer, mastehøyde (bruer), seilegenskap osv. Anbefaler å sette opp en "vekting" over det du anser som viktigst. Mange av disse dataene finner du på bl.a. http://www.udkik.dk/ og http://www.sailguide.com/index.php Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Utifra det jeg har sett av bilder av mamba 29, så passer innredningen meg veldig godt. Hvis den duger til langturer og er en trygg og god seiler, står den høyt på ønskelista. Etter mine erfaringer i 2 sesonger, så oppfyller den kravene dine. Jeg er 189cm høy,og har ståhøyde nesten frem til forpiggen, da må jeg krumme nakken.. Du må gjerne komme innom og se båten vår, om du er på disse kanter. Den ligger på sjøen i vinter. Albin Ballad og Comfort 30 er ganske like. Jeg har erfaring med begge, og de er svært gode i sjøen. Balladen er kanskje en tanke mer hardvindsbåt, mens Comfort'en seiler noe bedre i lett vind. Scampi 30 er også et alternativ. Den seiler bra. Jeg ville søkt etter disse båtene i Sverige, der er utvalget mye større. Pass på å kjøpe en båt som er verftsbygget, det er mye dårlig hjemmesnekret innredning på en del 70 og 80 talls båter. Legg også vekt på motor ved kjøp. En saltvannskjølt motor eldre enn 25 år er som regel ikke mye å samle på. Disse båtene er ganske så trange og har en ganske så upraktisk innredning i forhold til mamba 29, og maxi fenix dinette f.eks. Så på flere slike under vår jakt på båt. Dette med innredning er vel også en sannhet med modifikasjoner. I halv fabrikata er det mye dårlig, mens i båter med 3/4 fabrikat er det mye bra. Det man skal være oppmerksom på er at markedet i Sverige for tiden ligger ganske mye over det norske markedet på enkelte modeller. Eks er mamba alla vår. Den går for ca 170-200' i norge og 270-300' i sverige. Legger man på mva blir det ganske mye mer å betale enn for en norsk båt. Når det gjelder motor synes jeg ikke det bør være noe krav at den er av nyere modell. Vår er fra 1981, men ser ny ut. altså ikke noen stor rusthaug. Den starter lett, og går som den skal. Den er godt vedlikehold, og verkstedet som hadde service på denne i våres ga den absolutt ingen dødsdom. MEN: man skal være forberedt på at den går ad dundas og bør man bør da ha råd til ny motor. Jeg ville valgt en med akterlugar isteden for stikkkøyer, samt at fall og skjøter er ført til cockpit, kansje tyskerskjøte. For 200 bør du få med en "nyere" motor. Dette var også ett av mine ønsker før jeg valgte båt i denne størrelsen. Men dette ble valgt bort da vi kom opp i en mamba. Her er det en romslig dobbeltkøye som stikkøye. Akterlugarene på så små båter er klaustrofobiske og ganske så lite praktiske. Minste båten jeg har sett med en ok aktercabin er maxi 95, men da er jo også prisen høyere. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 (redigert) Har nettopp solgt min Albin Ballad og den har vært en kjempebåt. Få en godt vedlikeholdt eksemplar og du få en kjempebra båt. Flere har dratt på verdensomseiling med balladen. De eldste modeller har ikke stikkkøye. (1973/74 modeller) Det som ofte ikke er nevnt med Albin Ballad at du kan gå veldig høy mot vinden. Redigert 2.Januar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
totei Svart 4.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Takk for mye gode svar!! Må si at jeg har sansen for innredningen i Maxi fenix dinette og Mamba 29. Det virker bra og kunne sove fire stykker ombord uten å ta ibruk salongen. MEN, hvis Fenix`n anses som en dårligere havseiler, vill jeg ikke ha den. Albin Ballad er også en veldig fin båt som mange har mye pent å si om. Den er derfor også veldig aktuell. Denne ser ut som ett fint eksemplar; Ballad Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Ja bildene gir jo veldig bra inntrykk, men du er nødt å se båten... Ny motor er et stort pluss Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
totei Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 http://www.sbfbatmaklare.se/detail.asp?id=...n.se/nyMain.asp Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 http://www.sbfbatmaklare.se/detail.asp?id=...n.se/nyMain.asp Båtens navn er 'Silvia' her kan du lese litt om Papa Blondie og jordomseilingen.... http://balladklubben.se/joomla/att/papa%20blondie.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 De fleste forslagene du har mottatt går på såkalte 1.generasjons-båter dvs bland de første masseproduserte plastbåtene, mest fra 70-tallet. Disse båten er gamle, det gjelder rigg, el. og i noen tilfeller både seil og motor. De var heller ikke særlig bra innredet. Jeg vil absolutt ha satset på en såkalt 2.gen. båt, dvs båter konstruert/produsert på 80-tallet. Det var båter med bedre innredning, raskere, i det hele tatt en forbedring og utvikling. I den prisklassen du nevner vil jeg tenke Maxi Fenix, Albin Cumulus , og flere Norlinkonstruerte Albinbåter. Også en del tyske og franske båter fra 80-tallet var velinredete båter med hyggelige seilegenskaper. Motor og seil er kritiske og dyre punkt på båter med noen år på seg så dette lønner det seg å sjekke nøye. Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Hei, Jeg tar fatt på denne igjen, da det ENDELIG ser ut til at det blir seilbåt kjøp på meg. Det er ikke bare bare å skaffe nok penger når man er en fattig student, men nå har jeg litt i underkant av 100k og båtene har jo blitt veldig billig. De samme båtene som før er aktuelle, og jeg har sett på ett par på finn de siste dagene. Tenker å reise å se på noen av dem i løpet av helgen. Noen som har noen tanker om noen av disse? Comfort 30 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34048558 Maxi 84 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35225119 Albin ballad http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=34861765 Nydelig seilbåt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34588246 Denne båttypen kjenner jeg ikke til fra før. Mamba 31 i Portugal http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35137413 Bruksomerådet er det samme som jeg har skrevet lenger opp i tråden. Kortere og lengre overnattingsturer i inn og utland. Trygge og komfortable egenskaper på det åpne hav, driftssikkerhet og plass under dekk er det som betyr noe for meg. Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Ingen som har noen ideer? Er veldig fristet til å ta med meg noen erfarne venner og reise til Portugal. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Eureka her på forumet har nettopp kjøpt seg Comfort 30 og formidlet mye nyttig i den anledning. Sjekk de siste trådene startet av han. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.