Vidarfre Startet 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2010 Hei, jeg skal kjøpe Spx 10 autopilotpakke og montere denne når det blir litt varmere i været her på sørlandet.. men vet noen om det ligger info om hvordan montering skal være, hadde vært stas å forberede seg litt før man står i båten med alle duppedittene Står i brosjyren at pumpen dekker styresylinder opptil 230 ccm, hvordan vet jeg størrelsen på min? Gleder meg som en unge til å få denne på plass da jeg er endel ute på sjøen alene Har noen av dere erfaring med denne autopiloten? Hmm, hva er Rategyro og Fluxgate kompass? Tar den hensyn til f.eks avdrift? Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
Hulda Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Nå har jeg SPX 30 med hydrulikk-liniær drift. Så vidt jeg husker gikk jeg inn på hjemmesidene til Raymarine og lastet ned de forskjellige publikasjonene. Jeg liker å ha så mange instruksjoner som mulig på pc, blir ikke så mye papir. Regne ut volum av sylinder? Radien*Radien*lengden av sylinderen. Regner du i desimeter, så kommer svaret ut i kubikkdesimeter (eller liter om du vil). Tykkelsen på sylinderveggen er neglisjerbar. Trekk fra litt på lengden, ca. 5 centimeter, så får du det effektive volumet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Jeg lurer også på om disse pilotene tar hensyn til avdrift. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Jeg lurer også på om disse pilotene tar hensyn til avdrift. Svarte ikke fullstendig, beklager. De tar ikke hensyn til avdrift såfremt de ikke er koblet opp mot GPS. Jeg har ikke koblet min opp mot GPS, slik at jeg kjører kun etter kompasskurs. Når det gjelder kompass, så har jeg rategyro. Det stabiliserer bedre (vingler mindre). Kursen blir altså mer stabil. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 De tar ikke hensyn til avdrift såfremt de ikke er koblet opp mot GPS. Betyr det at piloten kun trenger posisjon fra en gps for å holde seg på "linjen"? Eller må man lage veipunkter på tradisjonell måte? Furuno kaller dette "Advanced auto" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Som det fremgår, så har jeg ikke prøvd selv. Jeg vil anta at autopiloten må ha en rute (route) å forholde seg til, altså WP (veipunkt). Uansett vind og strøm vil piloten forholde seg til gitt kurslinje. Antar at forhold her vil speiles av hvilken type programvare som GPS'en forer autopiloten med. Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Se så, da var autopiloten i boks. Bare å vente til kong vinter er død...ser ut som det tar en stund (15 cm idag) Gleder meg sykt til¨å komme igang med vårpussen Ser ut som det meste er "plug and play" på Ap og det er jo en fordel Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
mons Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Hei I regnestykket for sylinderen må du vel ha inn en "pi" som er 3,14 for å få rett resultat. Denne piloten dekker imidlertid det meste som er montert på fritidsbåter. Den kan styre etter en rute eller mot et bestemt WP hvis du har den koblet mot GPS. Du kan merke et punkt på gps og be den gå dit. Den kan styre en kurs etter kompasset eller gps og den retter opp kursen slik at du ikke får avvik fra styrelinjen hvis den går mot et WP. Når den går mot et WP retter den kursen når den kommer utenfor satte marginer på avviket fra kurslinjen. Jeg har enda ikke fått dette helt bra, slik at den vingler mellom ytterpunktene av den feks 15 meter brede traseen i sin ferd mot WP. Hvis jeg ber den gå en bestemt kurs styrer den helt fint og korrigerer med en gang den er litt ut av kurs. Sikkert bare noe justering. Ta kontakt hvis du vil til Søgne for å se/prøve Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Styring på WP kan jo de fleste piloter, men jeg lurer på om piloten kan styre geografisk uten bruk av WP? Altså kompensere for avdrift uten å sette ut rute på plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Ja Mons, jeg ble litt skeptisk da jeg gikk ned i båten for å sjekke styresylinderen, så ut som den var ca 50 mm i diameter og kansje 200 mm slaglenge og etter mine beregninger rommer den ca en halvliter olje... i specen på Ap står det "fra 80-230ccm". Men jeg prøver, må jeg handle ny sylinder så får det bli så for den piloten gleder jeg meg til å bruke Bruker du Mons piloten mye? Mange forskjellige meninger på Bp men de fleste sier den er "uunnværlig" Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
Vidarfre Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Har forøvrig en Lorenz 11" plotter som det kun er uttak til strøm og ett uttak til antenne, vet noen om denne kan tilkobles Raymarine spx 10? Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
mons Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) 50 utvendig blir fort til 44 innvendig. Trekk vekk stempelet og sylinderstangen så tror jeg det funker uten problemer. Virker som om den er temmelig kjapp, og minuset hvis den er for liten blir vel at du får litt seinere svingutslag (tiden fra rett fram til full sving). Har nesten sluttet å bruke rattet. styrer omentrent på kurs, slår på auto og korrigerer kursen med +/- på 1 og 10 grader tastene. Spesielt kjekt i mørket når du ikke har et punkt/siluett å styre mot. Skjønner ikke spørsmålet om geografisk navigering hvis en ikke setter ut et punkt å styre mot. Kan ikke se for meg at en pilot kan korrigere for avdrift hvis den bare har kompasskurs å styre etter. Du trenger imidlertid ikke lagre punktet som veipunkt, bare markere det på plotter og velge gå til. Mulig det går an å stille den til å styre etter kurs over grunn (cog?), men jeg har ikke sett noen slik innstilling. Mons Redigert 1.Februar.2010 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Skjønner ikke spørsmålet om geografisk navigering hvis en ikke setter ut et punkt å styre mot. Hva er forskjellen på om piloten selv finner ut om den drifter eller om plotteren forteller det? Siden ingen med denne piloten har erfaringer med dette tolker jeg det som at funksjonen ikke finnes på Raymarine sine piloter. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Furuno kaller vel dette advanced auto. Raymarine kaller det AutoSeastate and AutoTrim. Same shit. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Furuno kaller vel dette advanced auto.Raymarine kaller det AutoSeastate and AutoTrim. Same shit. Kjenner til Furuno sin Advanced auto, har du link til beskrivelsen på Raymarine sitt? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Jeg lurer også på om disse pilotene tar hensyn til avdrift. Jeg har en SPX10 med elektrisk drivenhet. Om jeg legger inn at den skal styre nåværende kurs, vil den ikke ta hensyn til strøm og vind. Setter jeg den til å styre mot WP, eller følge en rute, tar den hensyn til strøm/vind og kompenserer for dette- Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Om jeg legger inn at den skal styre nåværende kurs, vil den ikke ta hensyn til strøm og vind. Takker fro svar, var det jeg lurte på. Same shit. Niks. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 I manualen på gamle S2G står det, AutoSeastate and AutoTrim: Automatically adjusts for wind and sea conditions to hold the best course. Mulig dette er fjernet på nyere piloter. Hvis avdrift skal måles og beregnes på bakgrunn av gps forstår jeg jo egentlig hvorfor. Det vil bli for unøyaktig, et fast waypoint i horisonten å styre mot blir noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Det er ikke meningen å ødelegge tråden her, jeg har fått svar på det jeg lurte på. Alle piloter gjør alt de kan for å holde kursen, i dag lærer pilotene seg hvor mye ror en må gi får å unngå for mye jaging på kursen, det er dette som omtales "adjust for wind and sea conditions", de fleste begrenser også rorutslag når farten økes. Det som derimot er noe helt annet er om piloten kan navigere, altså styre en rett linje i kartet uten bruk av plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.