SeaRaymond Startet 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2010 (redigert) Hei og godt nyttår båtfolk! Jeg vurdere å montere ett par av disse daviterene bak på båten min, da båtfasongen gjør det uaktuellt med snapdavitere og gummibåt montert tradisjonellt på skakke. Dette er ett par davitere i rutfritt stålrør som monteres i hylser en monterer gjennom dekk, daviterene kan således lett vries av og lempes på land om en ikke ønsker å ha davitere og jolle med en dag, genial løsning syntes jeg. De kommer i 2 utførelser, ett sett for inntil 125 kg og ett sett for inntil 175 kg, pris henholdsvis ca 3000,- og 4000,- kroner. Jeg tenker å henge opp en suzumar 225sl i disse (gummijolle på 134 x 227 cm), og ser for meg att ett par små jekkestropper må til for å holde jolla stødigt inntil daviterene. Mulig det også vil bli påmontert en 2,5 hk suzuki på jolla, uannsett totalvekten vil ikke bli over 50 kg, så marginene burde være ok nok for å gå for 125 kg utførelsen. Noen som har noe erfaring med slike davitere? og hva en kanskje skal ta hensyn til når en skal monterer og bruke en slik løsning, samt holdbarhet? Bildet av davitene: Nede til stb side på badeplattformen har jeg tegnet inn ett par fargede felt, det røde feltet er der jeg først såg for meg å bore opp for montering av hylsen. Men en kjapp tur i motorommet oppdaget jeg at hekken går rett opp og er tett på innsiden , så volumet i badeplattformens overheng er ett lukket "rom" en ikke har tilgang til Ergo må hylsene trekkes lengre inn på plattformen slik at en for montert disse med gjennomgående skruer og muttre på undersiden slik de skal monteres. Bakdelen med at jeg må trekke daviterene så langt innpå plattformen er at det vil sperre mer for iland og ombordstigningen kontra å få de montert lengre akter, og jollen vil oppta mer "plass" ombord. Fordelen jeg kan se for meg, må være at jollen vil bli mer integrert til båten, slik at det antagelig vil ta seg bedre ut da større del av jollens bredde vil overlappe båten med ikke for mye overheng over sjø. Kommentarer og synspunkter mottaes med takk. Redigert 2.Januar.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 (redigert) Har ikke lykkes å finne noe navn på disse davitere, omtales bare som davit 125 kg, og davit 175 kg. Redigert 2.Januar.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Blir det ikke finere med snap davit på denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Det ser veldig svakt ut med mine gammeldagse øyne . . . . Du må jo også regne med bevegelse, noen rykk opp og ned når båten kaster seg på sjøene; kanskje finner også noen på å klatre opp på lettbåten som henger i davitene. Hvis monteringsflensen har så liten diameter som det ser ut for på bildet frykter jeg for at strekket i forkant fort kan bli ett tonn og det er mye for noen småskruer. Det tilsvarende presset ned mot dekk er det heller ikkke sikkert at underlaget tar imot uten videre. Alt i alt: det ser ganske nett og fint ut på bildene, men jeg ville nok være betenkt på om de tålte å bli brukt Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Suzumar Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Jeg ville aldri montert dette på min båt. Hadde vært redd for at jeg om et par år ville stått og klødd meg i hode og lurt på hvordan jeg skulle skjule montasjehullene. Men bevares, jeg har ikke noe erfaring med dem. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Tar jeg ikke alt for mye feil så er disse gjennomgående slik at de kan støttes av under dekk. Har i alle fall sett slike som har en monteringshylse med flens (som synlig på bildet her). Selve davitene stikkes ned i hylsen og kan lett fjernes. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
PR Fender Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Hei! Har sånne davidere på nedelven, og etter to sesonger har vi bare gode erfaringer. Det henger en zodiak 285 med 5hk yamaha, og det går helt fint. Koppen på toppen er jo bare en hylse som daviden er tred ned i Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Stemmer, det er en tett kopp som felles ned, på undersiden monteres en flens som går rundt koppen, og med fem gjennomgående skruer, mener koppen er 13 cm dyp, skjønner at dekket må være sterkt nok i seg selv for å ta opp kreftene, men i mitt tilfelle tror jeg kanskje ikke dette blir ett problem da dekket virker meget tykkt inkl tykkelsen på teakstavene... en fordel ville kanskje være å fått det forsterket med enda en større flens på undersiden en den som følger med for å fordele kreftene på ett større areal... Snappdaviter på denne båten Liggende å ta opp hele akterende, og må vippes vekk hver gang motorluken skal opp? I tillegg ville den hvilt på kalesjen når den er på plass, så snapdaviter er som sagt uaktuellt, er kun vellykket på båter med tverr hekk og stort nok akterspeil syntes jeg. En annen ting er at jeg føler det vil ta seg estetisk bedre ut med en beskjeden gummijolle hengende i sin rette stilling her bak, kontra å brette opp en vegg av en gummibåt her Gummibåten er primert tenkt som en fluktutvei om ting skulle gå riktig skeis (åja, krysser ikke åpne hav i alt slags vær med denne, stort sett innaskjærs) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Her er ett bedre bildet som illustrerer, skal finnes ett enda bedre bildet en plass, men fant det dessverre ikke nå. Sitér dette innlegget Link to post
Sørum Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Hva med TG-daviter? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Og det er Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Såg fin ut den, må sjekke mer, men pris... var litt stivt, mer en ny jolle og motor koster tilsammen Edit; takk for tipset, men TG daviten vil nok dekke over luka til leideren på badeplattformen Er jeg flaksen, vil kanskje luka gå klar av jolla om den blir hengende i forespurde daviter, slik at jeg kan få fri leideren... ville vært en fordel om en havnet i sjøen når en er alene Men, men hekken på båten er så lav at jeg ville vel greit kavet meg ombord der fra ved å bruke drevet som trinn Hmmmm.. nå ramlet hele poenget med denne edit'n vek men la gå Redigert 3.Januar.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Hold dere unna disse avtagbare davidene som forhandles av Flak. Ruster gjør dem og det blir et voldsomt moment på dem. i Tilegg er ikke trinsesystemet særlig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.