Jump to content

Erfaringer med Selva LPDFI?


Steen

Recommended Posts

Heisann. Skal kjøpe ny motor til min Rana 16 HT og kom da over en ganske billig Selva 40 LPDFI. Noen som vet hvordan kvalitet og ytelse er på denne typen motor?

Evt noen som har andre forslag til motor på min Rana 16 HT.

Har ikke helt bestemt prisklasse enda, men blir vell rundt 35.000-45.000 tenker jeg. Skal være ny.

Takker for svar.

Redigert av Steen (see edit history)
Link to post

er dette en 2-takter overliger disse inporteres vel ikke legger? 4-takter =bra motor yamaha

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

tror 30hk kan bli i minste laget på den båten... da ville jeg heller gått for en nyere brukt 40-50hk 4t

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er jo så vanskelig å finne nyere brukt 40-50hk 4t. :diving:

Men skal ikke ha den syke farten, rundt 15-20 knop holder for meg, og tror den vil ligge rundt der med en 30 hk.

Skal jo såklart se an mulighetene for en 40 hk 4t. Får se hva budsjettet strekker til. :smiley:

Link to post

Hadde en Selva Antibes 25 to-takt på en Pioner Maxi, super motor aldri feil og meget sprek!

Ble kjørt på skikkelig høyt turtall døgnet rundt, 1:50 oljeblanding.

2 års garantien ble ikke brukt, mye motor for pengene!

Selva er en svært utbredt motor i andre land!

Link to post

Husk på at å sette en motor på båten som ikke greier å få båten opp i plan vil slite (om ikke er tilpasset med lett nok propell) og være grådigere på forbruket en en motor du kan greie å ligge på plan med!

 

Ett tenkt eksempel:

 

30 hk full guff 15 knop: 9 liter i timen = 0,6 liter per n.mil/7,8 kr per n.mil

40 hk 80% last (32 hk uttak, akkurat nok effekt til å bikke planingsterskelen) 20 knop: 10 liter i timen = 0,5 liter per n. mil/6,5 kr per n.mil

40 hk full guff 24 knop: 12,8 liter i timen = 0,53 liter per n.mil/6,9 kr per. n.mil

 

Dette er bare ett kjapt tenkt eksempel, egentlig vil jeg tro forskjellen er enda større ettersom virkningsgraden på en motor er noe mindre på full guff. (sannsynligvis høyere forbruk på en 30 hk ved 100% en en 40 hk ved 75% effektuttak (30 hk)

 

Edit; Når jeg ser hva båt det er snakk om vil vel en 30 hk motor kunne greie å holde denne båten på plan, så teorien min om at båten vil gå som en halvplaner gjennom sjøen og derav lav fart og høyt forbruk er sannsynligvis ikke like berretiget. Men motorkraft for en skjelden for mye av, men heller ergelig når en oppdager at motoren kunne vært 5-10 hk kraftigere, slik at en har mulighet til å lette litt på hendelen også når en har litt last med seg.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post

Skal nok om mulig klare å skaffe enten en 40 eller 50 hk motor. Men får se hva foreldra blir med å sponser.

Mener å ha sett på nett at anbefalt motor er 30-60 hk. Det er jo en halvplaner så 30 hk holder sikker til rundt 15-20knop, men det skader ikke å ha krefter i reserve.

Link to post

Dette er ikke en halvplaner. Fort gjort å blande "Rana" med "Rana Plast", men før de ble slått sammen for noen år siden var dette to ulike merker. Båten på bildet, som er en Rana Plast (Præsteng) er helplanende, mens Rana 17 er halvplanende. Ville nok også gått for 40-50 hk på denne båten.

Link to post

Det jeg har er en halvplaner. Har til og med fått en gammel brosjyre fra rana plast der det står at det er en halvplaner. Kanskje noe miks med merker, men min er en rana plast 16 HT(litt usikker på navn)

Og i den brosjyren står det at man kan bruke fra 15-60hk. Såklart, med minste motor blir det ikke mye fart.

Link to post

Det er nettopp det jeg ville frem til, at en halvplaner trenger mye effekt for å holde på i 20 knops område. Men da tenker jeg mest på litt større halvplanere, har aldri tenkt på 16-17 fotere med halvplaner skrog, da blir det nermeste robåter for meg.

 

En 17 fots planende båt (ser bort fra speedbåter) vil vel typisk ligge på 30-33 knop med en 60 hk. Av den grunn jeg har problemer med å skjønne at en tilsvarende halvplaner med samme motor har mulighet til å komme opp mot 30 tallet i det hele. Derav spørsmål om toppfarten vil være 25 knop med en slik kominasjon (17 fot halvplaner og 60 hk). Om jeg da er nerme ett ja vil det kanskje si at en må øke effekten med 100% i dette tilfelle, dersom båten greier 20 tallet med en 30 hk...?

 

Isåfall blir de siste knopene fryktelig dyre og kanskje en ville være likegodt tjent med en 30 hk alikavel.

Link to post

Jeg mener det skroget der er et helplanerskrog. Relativt flat i bunnen og ikke kjøl. Halvplanerskrogene til Rana/Rana-Plast har som regel kjøl. Kanskje trådstater har bilder som viser skroget av båten?

 

(Forresten, Rana 17 Fisk gjør ca 25knop m/ 40hk. Da kaller jeg det en helplaner) Finnes også en annen Rana-Plast 16, den er såvidt jeg husker godjkjent for maks 20hk

 

Og, det som skrives i brosjyrene må av og til tas med en klype salt. Har også en brosjyre med 16HT, tror den er fra 78.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...