Steen Startet 2.Januar.2010 Del på Facebook Startet 2.Januar.2010 (redigert) Heisann. Skal kjøpe ny motor til min Rana 16 HT og kom da over en ganske billig Selva 40 LPDFI. Noen som vet hvordan kvalitet og ytelse er på denne typen motor? Evt noen som har andre forslag til motor på min Rana 16 HT. Har ikke helt bestemt prisklasse enda, men blir vell rundt 35.000-45.000 tenker jeg. Skal være ny. Takker for svar. Redigert 2.Januar.2010 av Steen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 er dette en 2-takter overliger disse inporteres vel ikke legger? 4-takter =bra motor yamaha Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Steen Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Jeg tror ikke jeg skal satse på denne motoren, siden det er 2 takter som ikke er så kjent i Norge, men er det noen som har andre alternativer til motorer rundt prisklassen jeg ser etter? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 (redigert) Hei, har ikke noen erfaringer med Selva LP DFI (LOW PRESSURE DIRECT FUEL INJECTION). Dette er en 2- takter som er fullt lovlig i Norge. Omtrent samme system som som E-TEC, Optimax, Yamaha dfi,Tohatsu tldi. Se vedlegg: http://www.selva.no/index.php?mapping=60 Lykke til. Redigert 2.Januar.2010 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Jeg tror du skal styre unna denne motortypen,Selva 4-takter er en meget god motor men totakterene deres har ikke imponert meg. Uryddig gange på motoren samt sviktende kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 ok. Takk for svar Da vet jeg at jeg skal styre unna disse. Står vell antaglig mellom disse: Tohatsu 30 hk rundt 36.000kr Honda 30 hk rundt 40.000kr Altså mest sanssynlig en 30 hk 4-takter. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 tror 30hk kan bli i minste laget på den båten... da ville jeg heller gått for en nyere brukt 40-50hk 4t Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Steen Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Er jo så vanskelig å finne nyere brukt 40-50hk 4t. Men skal ikke ha den syke farten, rundt 15-20 knop holder for meg, og tror den vil ligge rundt der med en 30 hk. Skal jo såklart se an mulighetene for en 40 hk 4t. Får se hva budsjettet strekker til. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 (redigert) Har veldig god tro på Tohatsu,den har fåt god omtale over alt.Stødig og lettstartet,aldri prob. med den motoren.(Selva og Parsun, ville jeg holdt meg klar) Redigert 3.Januar.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Hadde en Selva Antibes 25 to-takt på en Pioner Maxi, super motor aldri feil og meget sprek! Ble kjørt på skikkelig høyt turtall døgnet rundt, 1:50 oljeblanding. 2 års garantien ble ikke brukt, mye motor for pengene! Selva er en svært utbredt motor i andre land! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 (redigert) Husk på at å sette en motor på båten som ikke greier å få båten opp i plan vil slite (om ikke er tilpasset med lett nok propell) og være grådigere på forbruket en en motor du kan greie å ligge på plan med! Ett tenkt eksempel: 30 hk full guff 15 knop: 9 liter i timen = 0,6 liter per n.mil/7,8 kr per n.mil 40 hk 80% last (32 hk uttak, akkurat nok effekt til å bikke planingsterskelen) 20 knop: 10 liter i timen = 0,5 liter per n. mil/6,5 kr per n.mil 40 hk full guff 24 knop: 12,8 liter i timen = 0,53 liter per n.mil/6,9 kr per. n.mil Dette er bare ett kjapt tenkt eksempel, egentlig vil jeg tro forskjellen er enda større ettersom virkningsgraden på en motor er noe mindre på full guff. (sannsynligvis høyere forbruk på en 30 hk ved 100% en en 40 hk ved 75% effektuttak (30 hk) Edit; Når jeg ser hva båt det er snakk om vil vel en 30 hk motor kunne greie å holde denne båten på plan, så teorien min om at båten vil gå som en halvplaner gjennom sjøen og derav lav fart og høyt forbruk er sannsynligvis ikke like berretiget. Men motorkraft for en skjelden for mye av, men heller ergelig når en oppdager at motoren kunne vært 5-10 hk kraftigere, slik at en har mulighet til å lette litt på hendelen også når en har litt last med seg. Redigert 3.Januar.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Heisann. Skal kjøpe ny motor til min Rana 16 HT Glemte å spørre hva slags motor du har på den idag? Og antar det er denne modellen? står litt mer her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&pid=157376 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Heisann. Skal kjøpe ny motor til min Rana 16 HT Glemte å spørre hva slags motor du har på den idag? Og antar det er denne modellen? står litt mer her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&pid=157376 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Steen Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Ser ganske lik ut ja. Takk for linken Har ikke noe motor på den no Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 4.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Skal nok om mulig klare å skaffe enten en 40 eller 50 hk motor. Men får se hva foreldra blir med å sponser. Mener å ha sett på nett at anbefalt motor er 30-60 hk. Det er jo en halvplaner så 30 hk holder sikker til rundt 15-20knop, men det skader ikke å ha krefter i reserve. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Er dette en halvplaner?? 16 fot, 50 hk og halvplaner??? Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Dette er ikke en halvplaner. Fort gjort å blande "Rana" med "Rana Plast", men før de ble slått sammen for noen år siden var dette to ulike merker. Båten på bildet, som er en Rana Plast (Præsteng) er helplanende, mens Rana 17 er halvplanende. Ville nok også gått for 40-50 hk på denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 4.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Det jeg har er en halvplaner. Har til og med fått en gammel brosjyre fra rana plast der det står at det er en halvplaner. Kanskje noe miks med merker, men min er en rana plast 16 HT(litt usikker på navn) Og i den brosjyren står det at man kan bruke fra 15-60hk. Såklart, med minste motor blir det ikke mye fart. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 OK. Da har jeg drevet med vranglære, beklager det. Var så sikker på at jeg hadde rett Fra skammekroken ønsker jeg deg lykke til med kjøp av ny motor til båten din Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Hva er forventet fart på dette med en 60 hk da? 25 knop? Har vondt for meg å se en halvplaner i høyere fart en det. Og visst det er forventet 15-20 knop med en 30 hk, ja da blir de siste knopene dyre.... Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 4.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Beskrivelse: " med en 60 hk kommer man godt over 20 knop." Er det ikke sånn at en halvplaner må ha veldig stor motor for å komme over 20 knops området? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Det er nettopp det jeg ville frem til, at en halvplaner trenger mye effekt for å holde på i 20 knops område. Men da tenker jeg mest på litt større halvplanere, har aldri tenkt på 16-17 fotere med halvplaner skrog, da blir det nermeste robåter for meg. En 17 fots planende båt (ser bort fra speedbåter) vil vel typisk ligge på 30-33 knop med en 60 hk. Av den grunn jeg har problemer med å skjønne at en tilsvarende halvplaner med samme motor har mulighet til å komme opp mot 30 tallet i det hele. Derav spørsmål om toppfarten vil være 25 knop med en slik kominasjon (17 fot halvplaner og 60 hk). Om jeg da er nerme ett ja vil det kanskje si at en må øke effekten med 100% i dette tilfelle, dersom båten greier 20 tallet med en 30 hk...? Isåfall blir de siste knopene fryktelig dyre og kanskje en ville være likegodt tjent med en 30 hk alikavel. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Jeg mener det skroget der er et helplanerskrog. Relativt flat i bunnen og ikke kjøl. Halvplanerskrogene til Rana/Rana-Plast har som regel kjøl. Kanskje trådstater har bilder som viser skroget av båten? (Forresten, Rana 17 Fisk gjør ca 25knop m/ 40hk. Da kaller jeg det en helplaner) Finnes også en annen Rana-Plast 16, den er såvidt jeg husker godjkjent for maks 20hk Og, det som skrives i brosjyrene må av og til tas med en klype salt. Har også en brosjyre med 16HT, tror den er fra 78. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Steen Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2010 (redigert) Her er noen bilder av båten. Så får dere selv bedømme På skiltet står det maks 40 hk motor og maks 6 personer. Mer står det ikke. Redigert 5.Januar.2010 av Steen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 5.Januar.2010 Del på Facebook Svart 5.Januar.2010 Mener Rana 16 Fjord er det rette navnet på denne båten. Skroget er helplanende,med liten styrekjøl,og ganske flatbunnet. Har sett flere av disse med 70 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.