triise Startet 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2010 Jeg har 2 stk 3.5 kW Mikuni dieselvarmere i båten min, og for et par dager siden ville en av de ikke starte. Jeg får grønt lys når jeg vrir knappen til fult, så går det en liten stund (1-2 min) før lyset blir gult. Viften starter ikke, men jeg hører at dieselpumpen til varmeren går (tikkelyd). Jeg tror også jeg så at det kom litt hvit røyk opp rundt ledningen som går inn på toppen av selve varmeren. Så i min konklusjon så gløder pluggen og det pumpes inn diesel, men det skjer ikke noe mer. Noen som har tips til hvordan jeg kan fikse dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Det er nok bare og levere den inn til forhandler for reparasjon... men jeg hadde noe lignende på min for ett par år siden, den var inne til kirurgi to ganger før viftemotoren ble byttet... Dette er en svakhet på disse varmere... hele manualen til denne varmeren ligger i dokumentarkivet her på forumet om det kan være til hjelp Redigert 3.Januar.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
nimbuster Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Ikke godt å si hva som kan være feil. Men, ett sted må du vel begynne å søke... Overopphetingssikringer? For lavt spenningsnivå på batteri? Slange for diesel i klem? Er det lik oppstartsbelysning som den andre? Sitér dette innlegget Link to post
triise Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Den andre varmeren har et litt annet panel, og den starter helt fint. Spenningsnivet burde være ok, står med ladestrøm på. Dette skjedde jo helt plutselig (varmeren har ikke vært startet på noen uker). Men skal laste ned dokumentasjonen og se hva jeg evt finner ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Mener å huske at jeg hadde akkurat samme feil, da hadde varmeren ikke vært startet på noen uker.... Den ble renset av importør i Sandefjord, funket i en liten uke før den tok kvelden igjen... Det var viftemotoren som var gåen... Har skrevet om dette i en annen tråd her på forumet... med nærmere detaljer og sykdomsforløpet... Redigert 3.Januar.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Arnstein Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Hei, kan være at overoppvarmingssikringen som må nullstilles. Står litt om dette i feilsøkingsdelen i Innstallasjons og Bruksanvisning Mikuni MY30 Redigert 3.Januar.2010 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
MAGDA Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Hallo Hva slags diesel har du på tankene sommer eller vinterdiesel? Sitér dette innlegget Link to post
triise Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Jeg har vanlig avgiftsfri diesel som er kjøpt på Statoil. Kjøpte denne i November, så regner med at det er vinterdiesel... Bruker også Alron på dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Hvis du har dieselfilter til varmeren, skal du ikke se bort fra at du har feilen der. Når det blir kaldt nok, og kanskje litte guffe i filteret, blir det hele dønn tett. Hadde det problemet i forrige båt med Mikuni. Samme i ny båt med Eber. Installatør av sistnevnte anbefalte meg å kutte ut hele filteret (høres egentlig temmelig unødvendig ut å ha et filter, på et system som er så lite high tech som en varmer). Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Arnstein Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Tror ikke mangel på vinterdiesel er noe problem siden tankene på denne båten ligger skjermet i noenlunde temperert område. Redigert 3.Januar.2010 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Sailing Moana Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Overopphetningsvernet stopper som regel dieselpumpa, vifta går som normalt. Dårlig sort å stoppe vifta hvis varmeren er for varm! Har forsket en del på Mikuni, Webasto og Eber. Vanligvis er det en sprengt sikring, en dårlig kabel/kobling, noe i styringen eller viftemotoren som er røket når vifta ikke går. Holder en knapp på sikringen! Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
triise Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Det blir nok en liten tur ned til båten i dag for å feilsøke. Har nå fått feilsøkingsdiagram og skal forsøke litt. Gir tilbakemelding i tråden på hvordan det går. Mistenker også sikringen evt noe dårlig kontakt en plass. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Det er nok bare og levere den inn til forhandler for reparasjon... men jeg hadde noe lignende på min for ett par år siden, den var inne til kirurgi to ganger før viftemotoren ble byttet... Dette er en svakhet på disse varmere... hele manualen til denne varmeren ligger i dokumentarkivet her på forumet om det kan være til hjelp Her ikke hørt noe om at dette er en svakhet på Mikuni, verken med min erfaring, mine venners eller her inne. Sjekk overopphetingssikringene først! Ikke demonter og lever inn før du har sjekket det som kommer av råd her. Redigert 3.Januar.2010 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Sikringene er lett tilgjengelig om varmeren er lett plassert, så det er kjapt gjort og sjekke dem.. Når det gjelder denne svakheten så gjelder den kun de modeller som har børsteløs motor... og en prat med de som har greie på dette kjenner til denne svakheten... Når jeg fikk en pensjonert kar fra importøren til å ringe til sin gamle arbeidsgiver ble det fart i sakene og ny motor ble installert.. Alt på garantien selvsagt... Den enkleste sjekken er å dreie motoren litt og se om den starter etterpå... gjør den det så er motoren på vei til å ta kvelden... Redigert 3.Januar.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
blueline Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Har hatt startproblemer med Mikuni når det har vært kalt og det har vært filteret. Du kan legge en fille medvarmtvann el. rundt filteret slik at dieslen flyter lettere. Løser det problemet er det bare å kutte ut filteret. Har ikke halt filter på andre varmere jeg har hatt og har aldri hatt problemer. Mikuni er i utgangspunktet en meget enkel driftsikker varmer så begynn med det enkle før du piller for mye. Sitér dette innlegget Link to post
triise Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Da var problemet løst. Det viste seg til at det var blitt litt "irr" i sikringsholderen til 10A sikringen. Sjekket først sikringer og ble mer og mer redd for at det skulle være noe større feil, helt til jeg kom på å sjekke i sikringsholderen. Dieselvarmerene mine står på styrbord side bak salongen (for dere som er kjent med båttypen) og her har det tydeligvis kommet seg litt fukt inn. Mulig det er når jeg har gått i litt sjø og fått sjøsprøyt som har trengt seg inn en merkelig plass. Dette blir en jobb å kikke på når det blir litt varmere i været. Takk for tips og hjelp, så er det en båteier med mindre bekymring her i landet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Flott dette da... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.