Jump to content

Mikuni 3.5 kW varmer starter ikke

triise

Recommended Posts

Jeg har 2 stk 3.5 kW Mikuni dieselvarmere i båten min, og for et par dager siden ville en av de ikke starte.

Jeg får grønt lys når jeg vrir knappen til fult, så går det en liten stund (1-2 min) før lyset blir gult. Viften starter ikke, men jeg hører at dieselpumpen til varmeren går (tikkelyd). Jeg tror også jeg så at det kom litt hvit røyk opp rundt ledningen som går inn på toppen av selve varmeren.

Så i min konklusjon så gløder pluggen og det pumpes inn diesel, men det skjer ikke noe mer.

Noen som har tips til hvordan jeg kan fikse dette?

Det er nok bare og levere den inn til forhandler for reparasjon... men jeg hadde noe lignende på min for ett par år siden, den var inne til kirurgi to ganger før viftemotoren ble byttet... Dette er en svakhet på disse varmere... hele manualen til denne varmeren ligger i dokumentarkivet her på forumet om det kan være til hjelp

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mener å huske at jeg hadde akkurat samme feil, da hadde varmeren ikke vært startet på noen uker.... Den ble renset av importør i Sandefjord, funket i en liten uke før den tok kvelden igjen... Det var viftemotoren som var gåen... Har skrevet om dette i en annen tråd her på forumet... med nærmere detaljer og sykdomsforløpet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Hvis du har dieselfilter til varmeren, skal du ikke se bort fra at du har feilen der. Når det blir kaldt nok, og kanskje litte guffe i filteret, blir det hele dønn tett. Hadde det problemet i forrige båt med Mikuni. Samme i ny båt med Eber. Installatør av sistnevnte anbefalte meg å kutte ut hele filteret (høres egentlig temmelig unødvendig ut å ha et filter, på et system som er så lite high tech som en varmer).

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Overopphetningsvernet stopper som regel dieselpumpa, vifta går som normalt. Dårlig sort å stoppe vifta hvis varmeren er for varm! Har forsket en del på Mikuni, Webasto og Eber. Vanligvis er det en sprengt sikring, en dårlig kabel/kobling, noe i styringen eller viftemotoren som er røket når vifta ikke går. Holder en knapp på sikringen!

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Det er nok bare og levere den inn til forhandler for reparasjon... men jeg hadde noe lignende på min for ett par år siden, den var inne til kirurgi to ganger før viftemotoren ble byttet... Dette er en svakhet på disse varmere... hele manualen til denne varmeren ligger i dokumentarkivet her på forumet om det kan være til hjelp

Her ikke hørt noe om at dette er en svakhet på Mikuni, verken med min erfaring, mine venners eller her inne.

Sjekk overopphetingssikringene først! Ikke demonter og lever inn før du har sjekket det som kommer av råd her.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Sikringene er lett tilgjengelig om varmeren er lett plassert, så det er kjapt gjort og sjekke dem.. Når det gjelder denne svakheten så gjelder den kun de modeller som har børsteløs motor... og en prat med de som har greie på dette kjenner til denne svakheten... Når jeg fikk en pensjonert kar fra importøren til å ringe til sin gamle arbeidsgiver ble det fart i sakene og ny motor ble installert.. Alt på garantien selvsagt...

Den enkleste sjekken er å dreie motoren litt og se om den starter etterpå... gjør den det så er motoren på vei til å ta kvelden...

Har hatt startproblemer med Mikuni når det har vært kalt og det har vært filteret. Du kan legge en fille medvarmtvann el. rundt filteret slik at dieslen flyter lettere. Løser det problemet er det bare å kutte ut filteret. Har ikke halt filter på andre varmere jeg har hatt og har aldri hatt problemer. Mikuni er i utgangspunktet en meget enkel driftsikker varmer så begynn med det enkle før du piller for mye.

Da var problemet løst. Det viste seg til at det var blitt litt "irr" i sikringsholderen til 10A sikringen. Sjekket først sikringer og ble mer og mer redd for at det skulle være noe større feil, helt til jeg kom på å sjekke i sikringsholderen.

Dieselvarmerene mine står på styrbord side bak salongen (for dere som er kjent med båttypen) og her har det tydeligvis kommet seg litt fukt inn. Mulig det er når jeg har gått i litt sjø og fått sjøsprøyt som har trengt seg inn en merkelig plass. Dette blir en jobb å kikke på når det blir litt varmere i været.

Takk for tips og hjelp, så er det en båteier med mindre bekymring her i landet.

Flott dette da... :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...