Jump to content

skjoldete laminert innredning, hvordan få det bra?

fanntomas

Recommended Posts

Spesielt topplatene er veldig skjoldete, mere lyse/hvite i fargen. Er det noe å gjøre med dette for å få det bra igjen??

Dette er jo sikkert original innredning fra 1979. Har pusset opp hele båten innvendig, så vil prøve å få dette også bra.

Bildet er som dere ser, tatt før "restaureringen" :-)

img_0556.jpg

Dette er etter "hobbysnekker`n" har vært der :-)

img_0582.jpg

Hei

Jeg har samme problem.

Har forsøkt:

Polytrol = ubrukelig

Voks og masse pollering =ubrukelig.

+ div andre ting.

Det beste jeg har prøvd er faktisk CRC Marinespray.

Oljen måtte stå på i lang tid i rikeilg mengde for å trekke inn i respateksen. Dette var siste forsøk i fjord og er spent på hvoredan det ser ut når jeg pakker ut båten i år.

Møbel puss har jeg faktisk tro på da det også går ut på å olje overflaten.

lykke til.

Kommer til å følge denne tråden for å kanskje finne den optimale løsning.

Smaapala

Leste tidligere tråd om dette problemet og der kom det fram at en eller annen krem kjøpt på apotek var velfungerende og holdt lenge, husker ikke navnet i farten men tror den inneholdt cubansk voks :confused: om jeg ikke er helt på gjordet, vi får vente i spenning å se om noen andre her husker bedre hva jeg snakker om.

Leste tidligere tråd om dette problemet og der kom det fram at en eller annen krem kjøpt på apotek var velfungerende og holdt lenge

Det var nok mitt tips, jeg brukte Locobase på vinduskarmene hjemme! Og det har fungert over all forventning. Har prøvd tidligere med møbelpolish, voks, Polytrol m.m. uten særlig holdbart resultat, men Locobasen er bare helt suveren! Dette er type ekstra fet hudkrem, har du ikke hjemme selges den på alle apoteker. Jeg tipset en annen her på baatplassen om dette, og han tok for seg hele innredningen og den ble nesten som ny! Så dette er vel verdt et forsøk ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok.. men er det sånn at denne bli liggende som en hinne utenpå, eller trekker den inn? Trudde kansje ikke den trekkte så mye inn, siden den er laminert på en måte? Ellers så blir det vel rimlig klissete der i solsteika på sommeren??

:sailing:

Respatex er vel et kunststoff som ikke skal trekke til seg noe som helst?

Jfr de gamle kjøkkenbordene med stålbein?

Er det finer av en eller annen tresort skulle det være mulig å få den

fin igjen, Locobase hørtes bra ut.

Men sjekk om det er lakk du bør fjerne først. Eller har innredningen din vært oljet?

Dørken din ble skikkelig fin da!

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Dersom det er et respatekslaminat så ville jeg ha prøvd å sette det inn med vaselinolje og la det stå over vinteren. Vaselinolje har en utrolig evne til å trekke seg inn i plast og tilføre "næring". Når det er klart for våklargjøing så vasker du bare over med Zalovann. Skulle ikke forundre meg om skjoldene blir borte.....

Gjelder forøvrig også for lakerte flater. :yesnod:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Locobasen trekker litt inn i sprekkene i respatexen, og holder det derfor fint i mange måneder. Jeg har prøvd alt jeg kan komme på av midler før jeg helt tilfeldig kom til å prøve dette, da jeg satt ved siden av vinduet og smurte hendene. Og som sagt, det er det suverent beste jeg har prøvd på respatexen! Påfør kremen tynt med litt tørkepapir, la det trekke et kvarters tid og poler vekk alt som ligger på overflaten med en myk fille. Kremen danner da ikke noen synlig hinne, mne legger seg i sprekkene i laminatet som får den til å se hvitaktig ut. En slik smøring et par ganger i året, så holder innredningen seg nesten som ny....

Etter mitt syn finnes det bare ett alternativ som er bedre, og det er å skifte ut alle platene med skikkelig teak kryssfiner. Men da snakker vi om mye arbeid, og store kostnader. Jeg ville heller spandert en femtilapp på en tube Locobase først! Du vil bli forbløffet over resultatet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

jeg har hatt nøyaktig disse platene i min joda for noen år siden. Jeg brukte også vaselinolje. Ser pent ut, men respateksen er så nnmari hard så det er minimalt som treker inn. Problemet ble løst hos oss ved å smøre de enn med solkrem i ny og ned. holder noen dager å er rask å søre på samtidig som du bruker kremen andre plasser!

Nei, innredningen har ikke vært oljet. Det er i tilfelle for mange mange år siden, og ikke av meg :smiley:

Da har jeg noen forskjellige måter å prøve på, ut i fra forslagene her, kjempeflott med så bra respons på innlegget :cheers: skål for den ;-)

Da er det bare å sitte å lengte etter båt,sol og sommer igjen.

Vel fanntomas platene er laget av høytrykkslaminat. Høytykkslamminat er laget av limimpregnert papir dekt med et foto med ønsket mønster/farge dette er dekket med enda et tynt papir som er dynket med melamimlim, det hele er herdet under høyt trykk. Høytrykkslaminat er såkalt "vedlikeholdsfritt" hvilket betyr at det ikke lar seg vedlikeholde! Så bytt det ut med nytt lamminat eller finer. :headbang:

Aileen ll

Problemet med respatex er at den er laget for å være vedlikeholdsfri (et annet ord for "kan ikke vedlikeholdes"). Men etter en del år danner det seg ørsmå sprekker i overflaten, som gir platene en melkeaktig og ofte skjoldete hinne. Og i og med at de ikke kan slipes og lakkes, må man prøve det man måtte finne av fettholdige produkter. Og da er kremer som Locobase og Apobase noe av det feteste som finnes. Se hva du finner hjemme, kanskje du har en tube med fet krem liggende et sted?

Det beste er selvfølgelig å bytte hele innredningen og lage ny, men dette er en god del jobb, som jeg godt klarer meg uten dette året hvertfall :smiley:

Og når det kommer til "produkter" som er vedlikeholdsfrie, mener jeg det er ingenting i båtverden, som er vedlikeholdsfritt.

Alt må passes på, men i forskjellig grad selvfølgelig. :flag:

• 3 måneder senere...

Polytrol funka veldig bra i en Marex jeg hadde. Smør på og tørk av med noen minutters mellomrom og gjenta det 2-3 ganger så blir det konge...

Naboen min bruker teakolje på laminat dørken sin og er kjempe fornøyd beholder glanse gjennom hele sessongen..

Men hudkrem på laminat var jo en ny vri :lol:

Men hudkrem på laminat var jo en ny vri :lol:

Ja, sant? Den ble klekket ut en kveld jeg satt og smurte hendene. Vinduspostene i stua har hatt laminatbelegg i mange år. og sett ille ut så lenge vi har hatt huset. Jeg har prøvd med voks, Polytrol og alt mulig annet, men laminaten ble like fort stygg igjen. Da jeg satt der med Locobase tuba tenkte jeg at jeg kunne jo prøve, og gnidde litt utover og tørket med fille. Resultatet ble helt supert, så jeg tok like godt resten av postene også. Etter ett år så faktisk karmene like fine ut, uten etterbehandling. Men ved en oppussing nå i vår ble de skiftet ut med nye, omsider. Så nå tenger jeg ikke smøre mer. Men Locobase løsningen kan anbefales alle som sliter med stygg laminat, det funker som bare fy! Kanskje jeg skulle begyne å selge det på tuber merket som Laminatfornyeren? En 3-400,- kroner kunne man nok glatt tatt for noe slikt, skulle man tro. Fortjenestemuligheter her, ser det ut til...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...