Jump to content

London Boatshow 2010 - noen som skal dit?

Laholm

Recommended Posts

Hei Laholm, vi var der ifjor. Ganske liten messe; lett å "rekke over". Kanskje ikke dit du reiser for å se "alt", da drar du nok til Düsseldorf istedet. Men, som tur kan den absolutt anbefales. Princess og Sunseeker har enorme stands!

Vi reiser iår også; flyr over med Norwegian på Torsdag 7. Januar og drar hjem Tirsdagen etter. Bor på Guoman Tower. Fint hotell, like ved Tower Bridge.

Var der for 2 år siden. Som Svenning sier ingen stor messe. Men jeg skal innom i år også, men det er mer fordi jeg kombinerer det med bla. verdens største messe for "den digital skolen".

Det mest positive synes jeg var at "all" fikk komme ombord hos Sunseeker, Princess osv. Men køene der var lange. Ble vel bare nektet hos Oyster og deres store seilbåt. Motobåten gikk greit. En helt annen holdning enn hos norske forhandlere. Ser ut som om de sliter litt i år. De har åpnet for litt større bredde i innholdet.

mvh Knut Erik

Jeg har ikke vært der, men begynner i ny jobb nå, og da skal vi både til dusseldorf i slutten av januar og ikke minst miami boatshow i februar. Det blir nok gøy :wink: Noen som har vært på disse messene som har erfaringer å dele? Dusseldofrmessen er jo rett rundt hjørnet

Er det denne helgen eller neste helg folket skal til London boatshow..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jag brukar fördriva den 'torra' båtsäsongen med att åka på diverse mässor. Många år i Hamburg som ju ligger ganska nära från min hoirisont, ett i Düsseldorf och nu i höstas Amsterdam-Mets. Någon gång i Göteborg och Stockholm och på öppna varv i Bohuslän. De senaste 5 åren har vi varit på London Boat show, och vi åker dit i nästa vecka.

Varje mässa har väl sin tjusning beroende på innehåll och/eller omgivningar.

Hamburg är ju stor med jag tror ungefär femton hallar, och segelbåtsvarven brukar vara väl reperesenterade. Men t ex de stora motorbåtstillverkarna brukar lysa med sin frånvaro, åtmonstone när det gäller montrar med tillverkaren som värd.

Düsseldorf hävdar visst att dom är Europas största mässa, och med möljighet att lyfta båtar direkt från kanal till utställningshallar har dom väl unika möjligheter att visa megabåtar inomhus.

Amsterdam-Mets http://www.metstrade.com/home.asp var jag på ffg i höstas. Där visas inga båtar utan bara tillbehör. Men det var imponerande! Brukar vandra runt ganska summariskt och bara stanna på ställen där jag vill disskutera med någon tekniker eller fabriksrepresentant. Men det blev en givande heldag där. Där finns mer eller mindre samtliga tillverkare av båttillbehör representerade via fabrikant eller kunnig återförsäljare. Inga månglare eller skoförsäljare. Rekommenderas för prylfreakar!

Har som sagt varit på London Boat show på Excel ganska nära London City Airrport vid Docklands de senaste fem åren, och jag tycker väl att det är missvisande att kalla det för en liten mässa. Möjligen har någon förväxlat den med en mindre mässa som sporadiskt hållits på Earls Court.

London Boat Show är en mässa med tyngdpunkten på motorbåtar, och de engelska prestigevarven ss Sunseeker, Fairline och Princess är rikligt representerade med minst ett halvdussin båtar var, upp till 80-90 fotare inomhus! Dessutom stora montrar från t ex Azimut. Men även våra svenska vänner från t ex NordWest och Nimbus brukar vara där om än i mindre skala. Och Bennetau och andra.

Hela mässan är inrymd i två GIGANTISKA hallar (kanske därför någon tycker den är liten?) plus en utomhusdel i vattnet med shuttlebus connection. Men åtminstone för motorbåtsintresserade finns där ögonfägnad för en heldag.

Mässan sammanfaller med rea-tiden i London, och det brukar ju ge lite draghjälp när det gäller argumentationen i familjen... Plus teaterutbudet i London är bonus (men dyrt...)

http://www.londonboatshow.com/2010.aspx

Redigert av ebonita (see edit history)

Da er det vel tid for å komme med noen inntrykk fra årets messe, andre kan jo supplere med eventuelt andre opplevelser. Det blir nok et litt langt innlegg.

For første gang på båtmesse var jeg "fokusert", dvs. jeg hadde en plan for hva jeg skulle se etter. Hjemmeleksen hadde jeg også gjort, og stilte med litt kunnskap om det jeg skulle se på. Det var nok ikke dumt, dermed visste jeg hvor jeg skulle gå og hva jeg skulle spørre om. Dagens tema for meg er elektronikk, familiens julegave er en ramme for innkjøp av plotter, radar, ekkolodd og autopilot.

Da vi kjøpte båten fikk vi med en plotter/ "fishfinder" (hva hjelper det når det ikke finnes fisk?). Det ble gjort klart fra verftet at det her dreide seg om "dum" elektronikk, som ikke kunne videreutvikles. Men prisen var riktig, og vi bestemte oss for at det var det vi hadde råd til da.

Relevante firmaer var forholdsvis greit plasser i forhold til hverandre, her var det duket for å gå fra stand til stand.

De som kommer mot deg når du kommer til standen, kan ofte noe, men ofte ikke alt. Men de har muligheten for å hente de som kan det du lurer på. Jeg opplevde positiv mottakelse og god behandling på alle stands. Jeg sa at jeg kom til å gå og sammenligne mellom de ulike leverandørene, og fikk dermed det jeg opplevde som god service alle steder.

Jeg startet med produsentene (Raymarine, Garman, Furuno, North Star). Ganske snart oppdaget jeg at de som sto på disse punktene, ikke alltid er ansatt av den spesifikke produsenten. Hos Furuno traff jeg en dame som da jeg hadde fremført mitt ærend nærmest hvisket at hun faktisk også solgte Garmin/ Raymarine osv, ville jeg ha hennes kort. Det fikk jeg.

Etter runden hos produsenter ruslet jeg litt i utkanten og frekventerte utstillere som hadde mer enn et merke utstilt. Der hadde jeg også endel interessante diskusjoner. "Alle" var villige til å komme med tilbud, men ikke alle har kommet inn i innboksen min på mailadressen med konkrete forslag. Det skal jeg følge opp når jeg kommer på en bedre internettforbindelsen enn den jeg nå har (halvlugubert hotell i Brussel).

Neste skritt i innkjøpsprosessen er å sammenligne tilbudene, men det får vente til jeg er hjemme mot helgen.

Etter å ha gått pliktløpet vedrørende elektronikk, tok jeg en rusletur på messen forøvrig. Mye interessant å se. På seilbåtsiden var det allehånde muligheter (fra jolle med pinne til båter der vaskemaskinen ikke i det hele var malplassert). På motorbåtsiden var det nok enten snekker med 70-talls preg (NB: Vi over 60!) eller Gin Palaces som aldri vil være i nærheten av min rekkevidde.

En tur ut i frisk luft var bryet verdt. Narrowboats for bruk i innlandskanalene ga mersmak, her kan det bli en familietur (selv om det for meg er litt skremmende å skulle manøvrere en farkost på godt over 40 fot med nesten ingen motor, og helt uten baugpropell). Den nederlandske kanaltraveren med "innkaster" ("Come and see my boat" med veldig nederlandsk aksent) var interessant. Der ombord var det badekar, vedovn, og reinsdyrsskinn(!) foran sengen (seng, ikke køye!)

Konklusjon: London er en messe (i alle fall en båtmesse) verd.

Jeg tok noen bilder, men dem får jeg eventuelt laste ned når jeg er på en bedre forbindelse.

Laholm

Nyss hemkommen från London.

Besöket blev avkortat med en dag eftersom mer eller mindre alla flyg var inställda till Gatwick i onsdags och vi var tvungna att vara hemma fredag kväll.

Hur som hur så blev det några timmar på mässan igår. Några intryck:

• Ganska sig likt men på färre kvadratmeter.
  • Mycket besökare i går em.
  • Sunseeker som vanligt kung i storbåtsraden med lång kö till deras 95 fotare i beige metallic-plast (vem kan reparera en skada där???)
  • Princess fortfarande i stor skala med som mest en 85 fotare inomhus och en 95 fotare utomhus. Sade att dom kommer med någonting över 100 fot nästa år.
  • Fairline på plats som vanligt
  • Azimut i år bara med några båtar, Sealine helt försvunna.
  • North West på plats med 2 båtar. Såg inga Nimbus/Storebro eller Fjord, men jag hade ganska lite tid och reserverar mig för något jag kan ha missat.
  • Tillbehör var väl oxå som vanligt men lite färre utställare.
  • vänliga trevliga representanter i montrarna med möjlighet att få komma in och titta i de båtar man var intresserad av

Och som sagt mycket folk, och det är kanske det viktigaste tecknet på att båtintresset inte är försvunnet.

img_0685.jpg

• 11 måneder senere...

Jeg legger meg på en linje med kanskje annethvert år.. Noen i familien mener det ikke er båten som skal prioriteres på budsjettet dette året, og det er ikke helt enkelt å finne gode saklige motinnlegg i den debatten.

Men jeg er også spent på å høre om AIS-transponderen.

Laholm

Tja, hva skal man si? De stor båtene var der fortsatt. Størst var denne Pincessen på 32 meter.

_mg_8143.jpg

Arrangøren hadde helt klart forsøkt med litt i tillegg:

_mg_8145.jpg

_mg_8159.jpg

_mg_8164.jpg

Denne hos Raymarine var også litt gøy.

_mg_8181.jpg

Mens denne installasjonen på en fransk seiler virket umidelbart litt snodig.

_mg_8163.jpg

Synes det var svært få gode tilbud på utstyr.

mvh Knut Erik

Nyss hemkommen från årets tur till London-mässan.

Någorlunda sig likt och mässutrymmena hade växt lite genom att man hade förlängt den ena hallen något.

Som vanligt få segelbåtar men desto fler motorbåtar.

Gigantmontrarna har minskat lite i antal och kvar i översta klassen fanns nu Sunseeker, Fairline och Princess.

Jag tror att Princess vann mega kriget denna gång med 12 båtar på plats upp till 100 fot.

Och det kostade .....?????

Usch!

:fishing:

I morgen tidlig 07:00 går Ryanair fra Gardermoen og deltagelse på årets LIBS et et faktum. I år ekstra spennende siden der er Clipper Crew briefing, og som deltager er det nødvendig å være tilstede. Det er mye som avdukes, sannsynligvis datoer for etappene etc. Jeg synes absolutt London Boatshow er verd turen over. Jeg pleier å besøke LIBS og Götebörg, men Lillestrøm har tapt seg så veldig at det dropper jeg.

Skal komme tilbake med noen bilder.

Clipper challenge

Ole

Ole
S/Y Algol

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...