jørn Startet 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2010 Som tittelen sier: Hva er fremover og hva er bakover på girarmen på Yanmar 3gmd? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Funnet løsning på problemet? Hvis ikke så har jeg sjekket på min motor 3GMF i dag..... skulle ikke forundre meg om det er samme girkassen? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Ikke funnet det ut. Regner med at det er samme kassa på 3gmf`en. Hvilken vei var det hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Normalt er framover framover og samme andre vegen,men hvis du tenker på spaken så kan vel denne byttes til det som passer.Men du kjenner vel dette på aksel når du setter denne i gir,eventuelt se om du har høyre eller venstre proppel så dette blir riktig. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Hafrsfjord Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Normalt er framover framover og samme andre vegen............. Mulig jeg misforstår, men jeg oppfatter det som om Jørn spør om armen på selve girkassen? På min girkasse er armen på SB-side. Når jeg ser rett på armen så står den i fri "klokka halv elleve". Forover står girarmen rett bakover altså "klokka ni" og akterover står girarmen opp ca "klokka kvart på tolv". Har forsøkt å rabble ned en liten skisse ( tegning er ikke min sterke side ): Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 6.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Fin tegning Hafrsfjord Du har oppfattet spørsmålet korrekt. På min side sitter armen på babord side. Hvordan motor har du? Propellen er høyredreid. Vil det si da om jeg setter spaken på girkassen forrover og jeg da kan vri akselen mot høyre har jeg den i fremover gir? Ble litt teit skrevet dette, men legg godviljen til Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 (redigert) Har du sett på skissen over motor/gearkasse på denne linken til 3gmd - side 2 om du kan finne noe ut av den skissen? http://www.yanmar.no/arch/_img/9051389.pdf Jeg har 3GMF med propellen høyredreid forover Hvis jeg tenker høyt nå........... Når du flytter manureringsspaken forover så vil du jo forlenge vaieren bakover og altså flytte armen på gearkassen bakover uansett hvilken side armen står ....eller?? Og motsatt - når du flytter manureringsspaken bakover/akterover så vil du jo dra i armen på gearkassen......... uansett hvilken side armen står? Redigert 6.Januar.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Og blir dette feil i forhold til spaken så går det sikkert ann og bytte om der også. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.