SeaRaymond Startet 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2010 Ja, hva gjør jeg med dette? Området er ca 20 langt, disse bilder er fra tidlig høst. Når båten ble tatt på land for sesongen 2 mnd. senere var både primer og bunnstoff rundt disse krakeleringer vekke. Nå bar topcoat/gelcoat Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Slik jeg forstår din situasjon hadde jeg bare,slipt gelcoaten,vasket,påført ny membran og stoff Er båten nylig primet av fagfolk er dette en reklamasjon,håndtverker loven gjelder her om ikke annet er avtalt Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Fantino Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Har du noen formening om hva slags påkjenninger som kan ha gitt disse krakeleringene? Er det f.eks. noe som er støpt fast på innsida kanskje? Ellers enig i at det er bare å pusse litt, legger på primer og deretter bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Jeg primet og stoffet båten selv i april etter 3 mnd på sjø uten noe. Har ikke mulighet å forske noe videre på dette i øyeblikket, men tror ikke det er noe spesiellt på innsiden her, dette er ganske langt fremme på båten. Tror jeg velger den letteste løsningen først, pusser godt, legger på noen lag med primer og så ett par lag med stoff, så for en se videre om dette vil holde eller om en må til med mer omfattende utbedringer. Er jo litt beskymret ettersom jeg er redd det skal trekke inn for mye vann og starte en eller annen form for delaminering. Men dette har jeg for lite greie på. Krakeleringen i seg selv har jo ingenting med kvaliteten på primer og bunnstoffarbeidet, men heller mer ett resultat av tretthetspunkt? Eller en plutselig fysisk påkjenning, men hvis sistnevnte burde det vel vært merke i bunnstoffet etter å ha truffet en gjenstand under fart? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Ser på bildet igjen: Mulig jeg misforsto i første omgang; er det kun bunnstoff og primer som har krakelert? I så fall er det typisk når en legger "halvtørt på halvtørt" med primer og deretter hurtigtørkende bunnstoff - og deretter støtter seg på eller skaller borti med lua i kampens hete Er jo ikke uvanlig med krakelering i gelcoat heller, men det pleier vel oftest skyldes en eller annen form for belastning. Anyway: Beste løsningen er sikkert å rulle over og prøve å glemme det Er lett å bli _for_ nervøs også. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 njei, det er nok i topcoaten også, som nevnt er primer og bunnstoff i dette området nå skallet av, skal se om jeg får tatt ett bildet å lagt til her når jeg kommer hjem onsdag... Tror jeg går for første og enkleste løsning, pusse, prime 4-5 strøk og ett par strøk med bunnstoff, så er det glemt, iallefall til neste gang båten blir tatt opp. Blir det ett gjenntakende problem, ja da får vel noe mer gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner 2655 Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Hvis det er sprekk i gelcoaten også så er den jo ikke tett lengre, bare huske på at glasfiberen trekker vann over tid. hadde vel lønt seg å slipe ned for å se hvordan det ser ut, for så å legge på ny gelcoat Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Primeren er vel uansett ørten ganger tettere enn gelcoaten? Red: Tar for gitt at vi snakker om epoksy-primer. Redigert 3.Januar.2010 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 joda, du har ett poeng der, brukte 2 - 3 lag med sejet epoxyprimer og 2 strøk seajet hardt bunnstoff utenpå, men disse krakeleringene har jo slått gjennom dette, og stoffet flasset av i området. Får bare håpe 4-5 strøk primer og bunnstoff vil holde tett og ikke flasse av igjen. Dette er eneste plassen på skroget jeg har funnet noe. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Sikkert lett for meg å si, men hvis du først skal til å slipe området ville jeg vel kanskje slipt igjennom toppcoaten å nef til glasfiberen. Stopper krakeleringen i toppcoaten der kan du jo bare bygge opp igjen og sove 100% trygt om natta. Hvis ikke er man jo da på god veg til å få slipt ned å plastret opp igjenn hele skaden. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Det hørtes ærlig talt temmelig slitsomt ut, samt at jeg ikke nødvendigvis hadde sovet bedre om natta av å ha "klattet på" gelcoat vs. opprinnelig støping av båten under noenlunde kontrollerte forhold.. En _kan_ bli for ivrig også! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Nå er det ikke så mange som har engasjert seg i denne tråden, så så langt heller det mot den enkle løsningen først så for en se etter hvert hvor omfattende en evt. må gå til verks. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Har vel fått litt kjeft for å tenke slik, men jeg ville jo vært skjeleglad om alle mine kakeleringer var under vannlinja. Mye enklere å reparere. Ingen heksekunst. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner 2655 Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 stadig like overrasket over folks holdning til båt! en bil skal rett på verksted men en båt til mange hundre tusen skal bare nødrepareres for så og se om det holder litt til????? men.... folk er vel forskjellige Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Gelcoate trekker like mye vann som poliester armert glassfiber, det er epoxi primeren som holder vannet ute. Jeg ville pusset ned området som er krakelert med et 40 papir på eksenterpusser og primet over. Når det kommer til å sammenligne bil og båt så er det vel slik at om man har litt rust under bilen så kan man jo sandblåse dette selv og prime over, dette gjør enn jo like bra selv. Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
68 GT Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Gelcoate trekker like mye vann som poliester armert glassfiber, det er epoxi primeren som holder vannet ute. Jeg ville pusset ned området som er krakelert med et 40 papir på eksenterpusser og primet over. Når det kommer til å sammenligne bil og båt så er det vel slik at om man har litt rust under bilen så kan man jo sandblåse dette selv og prime over, dette gjør enn jo like bra selv. Et meget godt poeng!! Selv bruker jeg 6 lag med primer.Bruker først grå siden hvit annenhver gang.Har brukt både Seajet og Hempel,synes Hempel dekker best,men seajet er rimligst i innkjøp. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Mulligan Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Norpol XTG. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Takker for alle innlegg og synspunkter. Båten har stått på land i 4 mnd når den nå blir sjøsatt igjen i mars. Regner med at det bør være rimelig opptørket i disse krakeleringene da. Om mulig vil jeg før arbeide begynner sette på en vifteovn på innsiden for å få litt temp økning av området og ytterligere uttørking, så blir det å matte godt ned området som nevnt og rengjøres med aceton. Videre blir det å legge på flere lag med primer før bunnstoff. Er dette like helt og fint ved ilandsetting midtsommers for underspyling og kontroll er vel problemet utav verden for en tro Og om samme resultat som nå, for jeg bite i det sure eplet og slipe ned og utbedre "skaden" Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Dersom det er gelcoat som har krakellert, ville jeg vært svært nysjerrig på hva årsaken er. En krakellering er et symptom på at laminatet har vært stresset til over beregnet verdi. Er det et feste på innsiden? Skriver det seg fra ei opplagstøtte? Slamming loads? Gelcoaten er "skinnet" til båten og skal være inntakt. Gelcoat beskytter mot vær og vind og båtens verste fiende, UV lys. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.