Jump to content

Hvordan utbedre krakeleringer i glassfiberskrog under vannlinjen?

SeaRaymond

Recommended Posts

Jeg primet og stoffet båten selv i april etter 3 mnd på sjø uten noe. Har ikke mulighet å forske noe videre på dette i øyeblikket, men tror ikke det er noe spesiellt på innsiden her, dette er ganske langt fremme på båten.

Tror jeg velger den letteste løsningen først, pusser godt, legger på noen lag med primer og så ett par lag med stoff, så for en se videre om dette vil holde eller om en må til med mer omfattende utbedringer. Er jo litt beskymret ettersom jeg er redd det skal trekke inn for mye vann og starte en eller annen form for delaminering. Men dette har jeg for lite greie på.

Krakeleringen i seg selv har jo ingenting med kvaliteten på primer og bunnstoffarbeidet, men heller mer ett resultat av tretthetspunkt? Eller en plutselig fysisk påkjenning, men hvis sistnevnte burde det vel vært merke i bunnstoffet etter å ha truffet en gjenstand under fart?

Ser på bildet igjen: Mulig jeg misforsto i første omgang; er det kun bunnstoff og primer som har krakelert? I så fall er det typisk når en legger "halvtørt på halvtørt" med primer og deretter hurtigtørkende bunnstoff - og deretter støtter seg på eller skaller borti med lua i kampens hete :smiley: Er jo ikke uvanlig med krakelering i gelcoat heller, men det pleier vel oftest skyldes en eller annen form for belastning.

Anyway: Beste løsningen er sikkert å rulle over og prøve å glemme det :yesnod: Er lett å bli _for_ nervøs også.

njei, det er nok i topcoaten også, som nevnt er primer og bunnstoff i dette området nå skallet av, skal se om jeg får tatt ett bildet å lagt til her når jeg kommer hjem onsdag...

Tror jeg går for første og enkleste løsning, pusse, prime 4-5 strøk og ett par strøk med bunnstoff, så er det glemt, iallefall til neste gang båten blir tatt opp. Blir det ett gjenntakende problem, ja da får vel noe mer gjøres.

joda, du har ett poeng der, brukte 2 - 3 lag med sejet epoxyprimer og 2 strøk seajet hardt bunnstoff utenpå, men disse krakeleringene har jo slått gjennom dette, og stoffet flasset av i området. Får bare håpe 4-5 strøk primer og bunnstoff vil holde tett og ikke flasse av igjen. Dette er eneste plassen på skroget jeg har funnet noe.

Gelcoate trekker like mye vann som poliester armert glassfiber, det er epoxi primeren som holder vannet ute. Jeg ville pusset ned området som er krakelert med et 40 papir på eksenterpusser og primet over.

Når det kommer til å sammenligne bil og båt så er det vel slik at om man har litt rust under bilen så kan man jo sandblåse dette selv og prime over, dette gjør enn jo like bra selv.

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

www.ulyd.net

Gelcoate trekker like mye vann som poliester armert glassfiber, det er epoxi primeren som holder vannet ute. Jeg ville pusset ned området som er krakelert med et 40 papir på eksenterpusser og primet over.

Når det kommer til å sammenligne bil og båt så er det vel slik at om man har litt rust under bilen så kan man jo sandblåse dette selv og prime over, dette gjør enn jo like bra selv.

Et meget godt poeng!! :yesnod:

Selv bruker jeg 6 lag med primer.Bruker først grå siden hvit annenhver gang.Har brukt både Seajet og Hempel,synes Hempel dekker best,men seajet er rimligst i innkjøp.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Takker for alle innlegg og synspunkter.

Båten har stått på land i 4 mnd når den nå blir sjøsatt igjen i mars. Regner med at det bør være rimelig opptørket i disse krakeleringene da. Om mulig vil jeg før arbeide begynner sette på en vifteovn på innsiden for å få litt temp økning av området og ytterligere uttørking, så blir det å matte godt ned området som nevnt og rengjøres med aceton. Videre blir det å legge på flere lag med primer før bunnstoff. Er dette like helt og fint ved ilandsetting midtsommers for underspyling og kontroll er vel problemet utav verden for en tro :smash:

Og om samme resultat som nå, for jeg bite i det sure eplet og slipe ned og utbedre "skaden"

Dersom det er gelcoat som har krakellert, ville jeg vært svært nysjerrig på hva årsaken er. En krakellering er et symptom på at laminatet har vært stresset til over beregnet verdi.

Er det et feste på innsiden? Skriver det seg fra ei opplagstøtte? Slamming loads?

Gelcoaten er "skinnet" til båten og skal være inntakt. Gelcoat beskytter mot vær og vind og båtens verste fiende, UV lys.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...