egro Startet 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2010 Jeg skal bytte ut hekksvingeren til en annen type og jeg tviler på at skruehullene stemmer med den gamle. Hvordan tetter man disse hullene, hullene er vel ca 5 mm i diameter. Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
Superkul Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 dra vekk alt løst - sparkle igjen med fks glassfibersparkel - grunn og mal +bunnstoff Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
index Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Jeg ville i tillegg slipt vekk geloaten i en 5-10cm radius rundt og laminert med noen lag duk også, bare for sikkerhets skyld! Litt dumt om proppene av glassfibersparkel ikke får skikkelig feste i hullene, og derfor detter ut når det passer som minst..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bearded Beast Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) lag et digert hull på minst en halvmeter i trappeform og sett inn en tilsvarende propp og skru den fast med spesialskruer kjøpt hos en autorisert båtbygger med papirer i tillegg til å bruke spesiallim du kun får kjøpt hos en spesialforhandler spesielt laget for formålet. Legg så på x antall lag glassfiber av tilsvarende kvalitet til minimum original tykkelse er oppnådd og for guds skyld ikkje bruke noe du har kjøpt på biltema. Da kan du like godt bare brenne båten. Evt kontakt en båtbygger og la de gjøre jobben under streng overvåkning og samt la de dokumentere både temperatur og luftfuktighet samt duggpunkt 24/7 en uke i forveien, under herdeprosessen og etter. Dette hvis du skal ha den minste mulighet til å få aksept her i forumet. Evt kan du bare sparkle det igjen med sparkel kjøpt på biltema eller tokomponent lim Redigert 3.Januar.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Ville tro at det holdt med å fylle hullet med Araldit/epoxylim og slå inn en plastplugg. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Eller bruk epoxy. Selv ville jeg forsenket hullet, fyllt epoxy med fyllstoff feks med en sprøyte, stoffet over. Redigert 3.Januar.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 mon tro hvorfor ikke korsnes brukte caps lock når han først var i gang? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 caps lock ? ingen grunn til å skrike vel Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Det er helt opp til hver enkelt hvor skikkelig man vil gjøre det, for enkelte er det sikkert godt nok med en silikonklatt over hvert hull også. Eller tyggegummi, for den slags skyld. Men jeg for min del synes det er greit å forsikre seg om at det holder tett for ettertiden når man først skal reparere. Og da må det armering til, ikke bare litt "gugg" i hullet! Forøvrig er det ingenting i veien for å bruke produkter fra Biltema, de er helt OK de! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Suzumar Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Holder det med tec7? Evt. en plugg/skrue med tec7? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Så det går fint an å gå på 'tema å skaffe seg det man trenger der? Er litt interessert sjøl, er i samme situasjon som trådstarter. Båten er ny,(1 sesong gammel) og vil gjerne gjøre det så bra som mulig, både fiksing av gamle hull, og boring av nye. Sitér dette innlegget Link to post
egro Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Takker og bukker. Her har det kommet mange gode tips, for meg er det viktig at det blir tett. Slik at det ikke trekker inn fukt Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
Gullfisk Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Det er fint med epoxy. Den beskytter mot vanninntrenging også. Sitér dette innlegget Link to post
ukjent Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 sliper vekk all maling, grunning osv. heilt ned til glassfiberen. bruk gjerne glassfibersparkel inni sjølve hålet. men legg ein liten glassfiber duk på utsida. ikkje få luft i duken. viktig å få vekk maling og skiit. ellers holder ikkje glasfiberen lenge. har sett mykje dårlig plastring. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Gullfisk har kommet med et meget godt svar. Bruk epoxylim. Pess det inn i hullet og du har værdens beste og mest vanntette tetting. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Epoxy med "fyldstoff" virker bra. Som flere har været inne på: gjør hullene helt rene.. Fyldstoff får du kjøpt i de fleste båtbutikker. Jeg bruker selv denne metode til og "forsterke" huller til beslag ect. Jeg borere da et hull ca 2-3 mm større enn bolten som skal stå i hullet, fylder hullet helt med epoxy. Bore hull for bolt/skrue når epoxyen er hertet. Resultatet er en sterk, vanntett løsning. Spesielt hvis beslagt stå steder med sandwich konstruksjon er dette en bra løsning da epoxyen hindre sammentrykking av sandwich konstruksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Pess det inn i hullet hmm ... en tur til legen ? Ellers er jeg enig i at epoxy er tingen her - best er epoxy med filler (colodial silica eller mikrofiber) men epoxylim går nok også greitt. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.