Jump to content

Kjøp av seilbåt fra 80'tallet, hva er naturlig å forvente?

McEwan

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Jeg befinner meg nå helt på kanten før jeg stuper uti båtlivet, men har ikke helt funnet rette skuta enda. De fleste aktuelle befinner seg på en annen kant av landet og det er vanskelig å danne seg et inntrykk utifra bilder på Finn....

Hva er egentlig rimelig å forvente av en båt (jeg tenker på seilbåt) fra tidlig åttitall og utover når det gjelder generell stand, det vil si slitasje, riper, småskader osv?

Jeg har sikkert litt høye forventninger, ville jo selvfølgelig helst hatt en ny båt, men :wink:

Bærer båten preg av å være litt slitt, hvor mye trøbbel vil det være å feks shine opp innendørs treverk, skrog ifht til skraper, slitasje o.l. ?

Jeg har kikket litt på denne: Comfortina, men bildene sier jo ikke så mye og eier beskriver den som i "grei stand".

Innvendig slitasje er det greieste å ha med å gjøre. Pussepapir og lakk kan forvandle ein båt :smiley:

Eg kjenner ikkje til seilbåter, men husker ein reportasje om ein liten billig seilbåt. Denne hadde "delaminering" trur eg det var, i roret, og noko sprekker rundt nokre fester i skroget. Iallefall svinedyrt å fikse. Plastpest er også aktuelt...

Etter alle skremsel-eksempel av solgte båter, så ville eg sjekka grundig. Forlange slipping og sjekk av fagfolk om mulig, dersom du ikkje "kan" skrog.

Seil er sikkert dyrt og.....

Ta deg god tid å finn ein båt som har ein eier som "bruker" båten, heller litt dyrere pris enn ukontrollerte kostnader etterpå.

Husk at ingen private stiller garanti på gammel båt :smiley:

neste :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei McEwan, og velkommen til livet som seilbåteier!

Når du skal kjøpe bruktbåt skal du være klar over at der er mye å velge i, og at et godt kjøp kan gi deg mye glede - og et tilsvarende dårlig kjøp kan gi deg ergrelser og utgifter i lange tider fremover, i verste fall kombinert med lite bruk (søk gjenre opp tråder om dette på Baatplassen.

Derfor bør du gjøre følgende:

1 - Vurder din egen båtkompetanse: Har du generelle kunnskaper om båt, glassfiber, motor, 12 V elektrisk, generell intrumentering, gamle lekkasjer inn i sandwich/ divinycell, interiør, drivverk, aksling og propell, skroggjennomføringer +++?

2 - Vurder din egen seilbåtkompetanse: Hva vet du om rigg, seil, røstjern, kjøler, grunnstøtinger, drev, ror, vant, fall, seilinstrumenter +++?

Hent inn kompetanse på de områdene der du selv er svak.

Du kan ved å undersøke disse, og flere sider ved båten - finne båter av alle kategorier. Der finnes gode, og noen ganger meget velholdte eksemplarer, selv om disse ofte vil koste noe mer enn andre sammenlignbare båter.

Hvordan blinker du ut de beste objektene?

Slik jeg ser det er dette gjerne en båt som selgeren har hatt båten noen år. Vesentlig vedlikehold er dokumentert og enkelt å sjekke. Båten er fortøyd forsvarlig og ordentlig når du kommer for å se den første gang. Nyere seil. Når du kommer inn i båten lukter det ikke "gammelt" og muggent. Interiøret har vært pent stelt - ikke blåmann eller overdreven slitasje. Endringer som er gjort er gjerne gjennomtenkte og sjømannsmessige, samt solid og pent utført. Ikke spaghettielektrisk anlegg. Båten har vært i jevnlig bruk - en båt som har ligget ubrukt de siste årene ville vært uinteressant for meg.

Motor kan gjerne være original - men det er mulig du må ta høyde i prisen for en eventuell utskifting.

Og sist - men ikke minst, selgeren er ryddig, og gjør rede for både de gode og de mindre gode sidene ved objektet - ting som du likevel vil finne ut når takstmannen kommer - og han kommer vel før dere undertegner salgkontrakten - evt. med forbehold om takst

Prisen? Ja den er dere enige om i utgangspunktet - og så kan man diskutere om den bør justeres etter at takstmannens rapport foreligger.

Lykke til,

Mvh,

Even

Mange overser lett kvaliteten på seilbåtens "motor" = seilene. På eldre båter kan kvaliteten på seila være elendig dersom de ikke er skiftet og av nyere dato. Og en ny seilgarderobe koster mye. Også nyere seil kan ha svært ulik kvalitet, og det selges billigseil med en levetid på 3-4 år før de må skiftes. Få gjerne og med noen som kan bedømme det.

Redigert av pettersand (see edit history)
Jeg har kikket litt på denne:Comfortina, men bildene sier jo ikke så mye og eier beskriver den som i "grei stand".

Når det gjelder den:

Et svakt punkt på disse er roret. Det sprekker i forkant. Sjekk dette grundig. Det er relativt enkelt å fikse. Eller å bytte hele roret. Koster SEK 18000.-.

Videre setter den litt krav til gode seil da masta egentlig står ca 20 cm. for langt bak. Litt utblåste seil og den blir logjerrig. Den er ikke alene om dette men det er vanskelig å få eierne til å innrømme det.

Elektrisk anlegg på disse er noe underdimensjonert. Å bytte stigeledning fra batterirommet til tavla er et helvete da kabelen ligger i et rør som er bøyd til og festet til innerliner før montering.

Noterer meg også at noen har vært ute og gått med malekost. 82 modellen hadde to mellomblå striper og ikke en bred som den viste båten.

En kjempefordel med denne fremfor mange andre åttitallere er at verftet eksisterer i beste velgående og har fremdeles full support på den.

Den er relativt enkel å håndtere, selv singlehanded. Alt er trukket bak til sittebrønnen. Og siden den ikke har noe sånn teit ratt kan du sitte fremme under sprayhooden og seile i ruskevær ved hjelp av rorkultforlenger. Den går forresten eksemplarisk tørt og bløtt i litt sjø.

Løygang kan fjernes ved enkle grep og rorkult settes opp langs akterstaget slik at det er ingenting i sittebrønnen i havn.

Rust i røstjernsfester og lignende kan du glemme. Båten har ei syrefast ramme som overfører krefter mellom kjøl/skrog og rigg.

Råte i innlaminert treverk kan du også glemme. Båten har ikke innlaminert treverk.

Den er utstyrt med tung blykjøl og har stor sluttstabilitet. Den lener seg til "veggen" og vil ikke krenge mer. Banker du på noe lar det seg som regel fikse ved hjelp av en tung hammer eller ei øks. Blyet tar opp mye av støtet.

Den viste båten har Isomatrigg. Deler fåes hos With i Asker.

Alt av tanker er syrefast. Og godt er det siden de er nesten umulige å få ut da de er satt i båten før dekket ble satt på.

Mer mon tro?

Septiklukt er ikketema. Finnes ikke slanger bortsett fra en liten stump oppe ved tanken. Resten er rør.

Den litt pussige lukten i disse båtene skriver seg fra att innredningen er vokset og ikke lakkert eller oljet.

Hmm, ja..... det vanskelige er å skille det rent kosmetiske fra mer alvorlige eller dyre feil.

Jeg lurer litt på hvor mye som skal til for å shine opp en båt som bærer preg av slitasje og manglende puss/kosmetisk vedlikehold, og den ellers er i god eller akseptabel teknisk stand.....? Innvendig er det å ta frem pussepapiret og lakken? hva med skroget?

Mulligan:

Siden du har en slik båt selv, hvordan synes du denne fremstod?

hvordan synes du denne fremstod?

Egentlig vanskelig å si.

Få og dårlige bilder.

Sånn ved første blikk ser den jo hel og fin ut. Men den fremstår som litt spartansk utstyrt. En må nesten ta en kikk på den selv.

Noterte meg at skapdørene fremme i salongen mangler. Og elektronikken ligger nærmest strødd utover kartbordet.

Den har heller ingen Cunningham montert. Og det må denne båten ha.

Men den er jo relativt rimelig.

Den har et pussig seilnummer. Det tallet der er fra ca. -86. Bruktimport? Seil fra en annen båt?

Mange overser lett kvaliteten på seilbåtens "motor" = seilene. På eldre båter kan kvaliteten på seila være elendig dersom de ikke er skiftet og av nyere dato. Og en ny seilgarderobe koster mye. Også nyere seil kan ha svært ulik kvalitet, og det selges billigseil med en levetid på 3-4 år før de må skiftes. Få gjerne og med noen som kan bedømme det.

Hm - ingen kommenterer riggen på seilbåten. Jeg ville sjekket riggen. Sjekk masta for synlige skader (bulker, riper) og korrisjon. Sjekk også hvordan det er med fall, liner, skjøter og ikke minst vantene og vantskruer. Noe av det værste som kan skje en seilbåt er etter min mening rigghavari. Det er værre enn motorohavari. For riggen har en tendens til å henge seg fast i båten og gjøre den helt manøvreringsudyktig.

Seilenes kvalitet er også greit å sjekke - men er man ikke veldig kresen kan man ha mye morro med gamle seil også. Greit nok at man kanskje ikke får like mye høyde og mister 1/2 knop - men med mindre man absolutt skal konkurrere med andre er ikke det det viktigste.

Mitt inntrykk er at Comfortiaen er en båt mange er fornøyde med. At båten har relativt ny motor er også et stort pluss. Sjekk at den er ferskvannskjølt. Om den ikke er det - legg litt penger i å få den bygd om.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Jeg lurer litt på hvor mye som skal til for å shine opp en båt som bærer preg av slitasje og manglende puss/kosmetisk vedlikehold, og den ellers er i god eller akseptabel teknisk stand.....?

Kommer veldig an på hvor du legger lista, men båten kan fort bli et hull i vannet du putter penger i. Og i værste fall så mye jobb at både du og eventuell familie føler det blir mer pes og utgifter enn båtglede. Jeg mener det er viktigere å prioritere det tekniske foran glans på en slik båt. Utta blank, inni krank er det et uttrykk som heter.

(....) den fremstår som litt spartansk utstyrt. En må nesten ta en kikk på den selv.

Nåværende eier har hatt den i 8 mnd. Ingen kjente skader, og med det han beskriver som normalt vedlikehold. Ellers er det meste originalt, inkl det elektriske, ikke landstrøm eller andre oppgraderinger. Gamle seil.

Den er vel rimeligere enn andre som har ligget ute, men må nok ettermonteres en del komfortutstyr for lengre turer kanskje + litt pussing eventuelt.....

Litt usikker på om det er en kjøpskandidat.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...