S/Y Emma Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 (redigert) Magekjensla tek sjeldan feil. Er du i tvil, ikkje kjøp. Vert du forelska i båten på visninga, slå til. Men dersom du ikkje har dårleg tid kan det løne seg å vente til sommaren. Då er båtmarknaden mykje større enn no. Det er sjeldan lurt å hoppe på det første og beste ein finn. Å leite etter den perfekte båten og drøyme seg vekk er halve moroa. Redigert 6.Januar.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
quantumduck Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Bærer båten preg av å være litt slitt, hvor mye trøbbel vil det være å feks shine opp innendørs treverk, skrog ifht til skraper, slitasje o.l. ? Dette er vel de to tingene det er enklest og billigst å fikse på hvis det ikke er slik du vil ha det. Derfor er det også det du bør bry deg minst om. Sandpapir og lakkering inne, rubbing og polering ute. Større skrammer kan du reparere med gelcoat, slipe med finere og finere papir, rubbe, og så polere. Hva med nye puter og putetrekk? El-kabling som ikke virker? Det som er dyrest og kanskje vanskeligst å si noe om er motoren. Har nå en 80-modell selv m. Yanmar, og den går som en klokke. Servicemannen sier den sikkert holder i ti år til, men for alt jeg vet kan neste sesong bli den siste også.... Morken gass-slange er livsfarlig og enkelt å fikse. Plastpest-problemet virker det som man har tonet ned etterhvert. Er kanskje ikke så dramatisk som man trodde tidligere? Men skal det fikses er det en stor jobb. Ville uansett også sett an tilstanden under vannlinja. Er det smørt oppå mange lag som har flasset av og det alt i alt ikke ser så glatt og pent ut, vil du antagelig enten fjerne det hele, prime og stoffe på nytt, eller gå og irritere deg. Begge deler er no' drit. Så er det å finne ut om båten har fått seg en smell på kjølen. Ut med dørkplatene og se etter sprekkdannelser rundt kjølstokker osv. Du kan også se etter skader i forkant nederst på kjølen (evt i overgang til skroget i bak-kant - er her belastningen kommer v. grunnstøting). Du kan ikke forvente en glatt babyrumpe, men større hakk og skader hadde jeg satt spørsmålstegn ved. Er det i tillegg mistenkelige sprekker rundt kjølstokker osv. ville jeg fått fatt i en fagmann hvis jeg fortsatt var interessert i båten. Riggen må du også sjekke. Viktigst er stagene. Er wirene hele og uten «knekk»? Terminalene der de er festet i masta ok? Innfesting salingshorn-mast? Gjengene på strekkfiskene ok (lette å bytte)? Tregner fallene å byttes? Trinsene i mastetoppen (som fallene løper over) slitt? Har opplevd at fallet har kilt seg fast og ikke fått ned seilet pga. slitasje der. Ikke morro ... Seilene ... jeg hadde nok forventa at disse ikke er over 10 år gamle ihvertfall. Storseilet mitt er over 10 år, det er fullspilet så det holder rimelig fasong og ser fortsatt pent ut. Derfor beholder jeg det ennå litt. Genua har jeg byttet forlengst. Seil som «må byttes» kan være et godt prute-argument. Folk stiller ulike krav, så selv om selger har vært fornøyd trenger ikke du være det ;-) Se også an skjøter og alt annet tauverk. Ikke all verdens å bytte, men hvis det jevnt over er i dårlig forfatning trekker det prisen ned. Så er det alt ekstrautstyret da. Kommer an på hva som er installert, men man må jo kunne forvente at det virker ... Hvis selger ikke enten har fiksa eller fjernet ting som ikke virker ... kan det kanskje gi en pekepinn om resten av vedlikeholdsrutinene også. Kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Den litt pussige lukten i disse båtene skriver seg fra att innredningen er vokset og ikke lakkert eller oljet. Det forklarer at innredningen ser litt «matt» ut på bildene. Kjenner ikke båttypen selv, men har aldri hørt annet enn positivt om den. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Er det i tillegg mistenkelige sprekker rundt kjølstokker osv. Båten han linket til har ikke bunnstokker. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Har sendt deg en IM McEwan... Mvh. Barsk2 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 innredningen ser litt «matt» ut . Jeg er redd for at mange, som meg, oppdager dette etter at man har brukt lakk. Det blir svært mørkt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Nåværende eier har hatt den i 8 mnd. Ingen kjente skader, og med det han beskriver som normalt vedlikehold. [...] Hvorfor selger han? Ville vært litt skeptisk pga. dette. Han kjenner antagelig ikke båten veldig godt heller. En som har eid båten i ti år kan fortelle mer om når ditt og datt ble byttet ut osv. Men dette behøver ikke være noen showstopper altså. Ser den har ganske ny motor, det er jo et stort pluss. Ang et par andre ting som har vært nevnt: Å shine opp matt plast - her kan man gjøre *mye* med enkle midler. Ser båten matt og stygg ut skal du tenke mer på hva det sier om annet vedlikehold enn på hvor mye jobb det er å fikse. Å rubbe og polere skroget er en takknemmlig jobb. (Tross alt, det er dog ikke spesielt interessant og spennende akkurat.) Du står i friluft, har armslag, kan få hjelp av maskiner, bruker rimelige materialer, jobben kan lett fordeles på flere osv. osv. osv. Lo-girighet og seil: Hvis båten har gamle seil ville jeg nok byttet. Det er utrolig hva som dukker opp av konkurranseinstinkter også på turseiling. Hvis «masta står for langt bak» som det ble nevnt, betyr dette at du heller må reve storseilet enn å rulle inn på genoa når det blåser opp, for å kompensere for logirigheten. Dette er upraktisk. Siden eieren kun har brukt den en sesong er det ikke sikkert han sitter med de beste trimmings-tipsene, men dette er jo en vanlig båt, så om du oppsøker andre eiere av maken båt får du nok gode tips. Det er et par fordeler med gammel båt også. Man trenger ikke bekymre seg å voldsomt for alt mulig, har båten noen skrammer er det ikke totalt krise om den får en ny osv. Jeg har bytta fra 1980-mod til 2004 mod i vinter og ser for meg et helt annet båtliv til sommeren ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Båten han linket til har ikke bunnstokker. Kjenner båttypen bare av omtale, utfra din beskrivelse høres det ut som en vellykka konstruksjon hvor man har kostet på seg blykjøl og generelt styrt unna billige løsninger. Men jeg ville fortsatt sett etter skader som følge av grunnstøting. Hvis både kjøl og røstjern er forbundet med en rammekonstruksjon i syrefast stål kan man vel forvente at den tåler en smell kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 (redigert) Det er mange fine løsninger i den. Riktignok er den sprøytestøpt, men man har lagt opp aramider for hånd i proesessen for å overføre krefter fra forskipet til kjøl/rigg. Den tåler mye. Det som kan skje dersom den grunnstøter for hardt er at innerlineren løsner. Men jeg har grunn til å tro at trådsatrter nå har fyldig informasjon om båten. Redigert 6.Januar.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Det er mange fine løsninger i den. Det kan jo også være bedre å kjøpe en litt sliten Mercedes enn en strøken Lada ... Tiden for å gjøre et «kupp» er kanskje nå, men det blir mer å velge mellom utover våren. Det blir da også litt lettere å orientere seg mht. prisleiet. Men man må huske å fjerne prute-marginen når man ser på finn-prisene. Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 6.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Masse god informasjon Jeg har fulgt med på dette sjiktet i ca 2 år, og har sett båter komme og gå. Mange som jeg nå i ettertid ser gikk for en tilsynelatende god pris, og Comfortinaene har også krøpet jevnt og trutt nedover 300' tallet. Det blir spennende fremover mot sommeren kanskje blir det en hentetur også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.