Jump to content

Driftsikkerhet for automatiserte og avfolka fyr ?


Regina III

Recommended Posts

Navtex idag:

031925 UTC JAN 10

LGT

NORWEGIAN NAV.WARNING 4 / 2010

CHART 13

AREA EIGERSUND

EIGEROEY LIGHT 58-25.8N 005-52.0E

IS UNRELIABLE

 

Wikipedia:

Eigerøy fyrstasjon er et fyr i Eigersund kommune som ble opprettet i 1854. I sin tid var det en nyvinning innen fyrvesenet. Dette var landets første tårn bygget i støpejern, og det ble laget i flere moduler på Bærums Verk, for så å bli fraktet til Eigerøy. Materialene til lyktehuset ble støpt på Næs Jernverk.

 

Foruten selve fyret ble det reist fyrforvalterbolig, uthus, naust og brygge. Opptil 75 mann var involvert i arbeidet, som ikke gikk helt smertefritt for seg. I regnskapene er det nemlig utgiftsført 1 stk. likkiste! Det revolusjonerende tårnet strakte seg høyt mot himmelen. Fyrvokterne måtte tilbakelegge 134 trappetrinn for å komme til topps. Fyrlykta rager 46,5 meter over vannkanten, mens fyret i seg selv er 32,9 meter høyt målt fra bakken. Men det er ikke bare i konstruksjon og størrelse at fyret er spesielt. Også i lysstyrke utmerker det seg. Med sin 1. ordens lykt, er blinkene fra Eigerøy fyr noen av de sterkeste i Europa.

 

Eigerøy fyr ble avfolket og automatisert i 1989. Siden den gang har en lokal fisker stått for tilsynet av stasjonen, mens Eigersund kommune har fått leieavtale for to sjøbuer, boligen og hobbyhuset som var tilknyttet fyrstasjonen.

 

 

Jeg forstår jo at vi må spare penger der vi kan i et fattig land som vårt. Og de fleste båter har vel gps og diverse hjelpemidler idag, så det er vel kanskje ikke så nøye med kystfyr lenger, men jeg vil tro at flere kan være enig med meg at dette er en trist utvikling.

Link to post
men jeg vil tro at flere kan være enig med meg at dette er en trist utvikling.

 

Det er jeg sikker på at flere er, men jeg ser litt anderledes på det. Automatisering og fjernstyring er i dag - nettopp dagligdags. Jeg undres på om det finnes statestikk over driftsikkerhet og "down time" før og nå?

 

Det var også trist da de rev fyrhuset på Digerud fyr og erstattet det med den tønna som sto der i mange år, før de også rev den ned. Denne gang rev de også selve fundamentet. Digerud er nå erstattet av to tre-bente fyrlykter.

 

Utvikling på godt og ondt.

 

Beklager, men jeg synes det å bemanne kyst fyrene igjen vil være et stort tilbakeskritt.

Link to post
Det var også trist da de rev fyrhuset på Digerud fyr og erstattet det med den tønna som sto der i mange år, før de også rev den ned. Denne gang rev de også selve fundamentet. Digerud er nå erstattet av to tre-bente fyrlykter.

 

Da fikk jeg svaret jeg lurte på om alle var fredet, det kan de iallefall ikke være...

Link to post
Da fikk jeg svaret jeg lurte på om alle var fredet, det kan de iallefall ikke være...

 

Er ikke sikker på om du kan trekke den konklusjonen, basert på mitt innlegg. Gamle Digerud (med fyrhuset ute på knatten) ble vel revet på slutten av 70 tallet. Fredning kan ha trådt i kraft etter det.

 

Den runde tønna på Digerud kan neppe sies å ha vært verneverdig.

Link to post

I den grad bemannede kystfyr er av interesse for fritidsbåtflåten.. personlig så er dette mer som en kuriositet og ikke en nødvendighet med dagens navigasjonshjelpemidler..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jada, jeg er klar over at jeg har et dualistisk syn i dette tema.

 

Det er nok lengen side det vokste opp ensomme barn på fyr uten landforbindelse eller skole. Jeg gikk på folkeskole sammen med ett av de siste fra Færder. Mor og barn bodde på land og far hadde fyrvakter, men han gledet seg skikkelig til ferie så han kunne flytte ut på fyret igjen. Vel, det er nostalgi, i den siste del av bemannet fyrtid var det vaktordninger med utskifting av mannskap, omtrent som f.eks offshore. De siste fyrvokterene hadde full jobb, ikke med å holde fyret i drift, men med å holde det vedlike. Bare det å male og holde rusten vekk var nesten årsarbeid. Jeg snakket med den siste vokteren på Svenner rett før han gikk i land. Han lurte fælt på hvordan det ville gå med vedlikehold og forfall uten folk fast på fyret. Jeg vet ikke om resultatet har blitt verken bedre eller rimeligere.

 

Jeg vet heller ikke om det er noen som lenger er avhengig av kystfyra for å finne veien til land, sannsynligvis betyr alle ledfyra langt mer for sikkerheten, men det er ihverfall hygglig å følge kystfyra langs kystveien, og ikke minst å se Færder dukke opp på hjem i mørket, eller på ferge fra Danmark for den skyld.

 

Gunga Din, jeg har jo sett dette bildet flere ganger før, men hver gang lurer jeg på bildet noen sekunder senere. Vet du hvordan det gikk med fyrvokteren?

Link to post
[...] jeg har jo sett dette bildet flere ganger før, men hver gang lurer jeg på bildet noen sekunder senere. Vet du hvordan det gikk med fyrvokteren?

Her er neste bilde i serien:

00016.jpg

 

og historien bak for de som er stødige i engelsk:

During the night of December 20, 1989 the storm had broken windows and flooded the lower floor of the lighthouse, washing away the furniture and appliances. The keepers had taken refuge in the lantern room. The next day, they were awaiting rescue when they heard Jean Guichard's helicopter. Keeper Théodore Malgorne opened the door. He realized it was not a rescue helicopter and headed back inside, just as the giant wave broke against the far side of the lighthouse and engulfed it. While this was happening, Guichard was taking pictures as fast as he could, ending up with a sequence of seven shots. Théodore Malgorne survived.

 

Norsk kortversjon: Fyret hadde fått juling i stormen, fyrvokterene hade søkt tilflukt i øverste etesje og venter på helikopter, de hørte ett helikopter og åpnet døra, men det er bare fotografens helikopter, fotografen får tatt en ganske heftig bildeserie. Senere blir fyrvokterene reddet/evakuert like friske.

 

Edit: Her er hele bildeserien.

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post

Hei

Det var jeg som passerte Eigerøy fyr i går kveld og rapporterte at det ikke roterte, men jeg hadde finvær og ingen problemer med det.

Jeg tror at de som færdes utpå i slikt vær eller lysforhold at de store fyrene skulle være til hjelp har adskillig bedre hjelpemidler enn fyrene å hjelpe seg med.

En kan selvfølgelig tenke seg en seilbåt som er helt fri for strøm langt fra land kan ha nytte av fyrene, men det blir å sette det på kanten.

På vei videre nedover er det selvfølgelig trivelig hvis sikten er slik at en ser Lista fyr på lang avstand, men det føles ikke så veldig viktig.

Når disse fyrene har sin misjon ligger en normalt godt ut fra land.

 

Lyktene rundtomkring som med sine sektorer gir deg helt klare indikasjoner på hvor du er i forhold til nærliggende holmer og skjær er mye viktigere.

 

Angående driftssikkerhet tror jeg den er bra. Nye systemer med backup på pærer og batterier mm gjør at de stort sett fungerer bra.

 

Songvår er et av fyrene som ikke er fredet. Her er de elste bygningsdelene fa 1887 mens mesteparten er nyere.

 

Mons

 

Edit; Ikke alle fyrvoktere er gått av. På Oksøy v Kristiansand er det fortsatt fyrvokter, men han går hjem om kvelden såvidt jeg kjenner til. Vaktlaget der har ansvaret for alle lyktene ol i distriktet.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Edit; Ikke alle fyrvoktere er gått av. På Oksøy v Kristiansand er det fortsatt fyrvokter, men han går hjem om kvelden såvidt jeg kjenner til. Vaktlaget der har ansvaret for alle lyktene ol i distriktet.

 

Delvis riktig

Men han går ikke hjem på kvelden ,men de har bare aktiv tjeneste fra 0700-1700 alle dager

og lørdagen til 1300 fri søndag

og det er vaktlag der som bytter 4 uker på 4 uker fri

Kjenner vokteren personlig... en tidligere kollega i annet yrke og vi har mye kontakt med han .

Til vanlig er fyret der automatisert ..men i disse dager må de være der da landstrømkabel er røket og byttes ut i disse dager så da må de holde aggregatet i svev døgnet rundt ..

I perioder er det ikke folk der da de er på oppdrag langt fra basen og det er lite lønnsomt å pendle frem og tilbake så da er de der de jobber ..

Jeg personlig syntes det er trist at dette snart er historie ..men det går den veien ...dessverre

Nå er det kystverket som har ansvaret for alle installasjonene .

hvis jeg ikke husker helt feil så dekker de fra svenskegrensen til rogaland

newyearsign.gif

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
  • 2 uker senere...

Navtex Rogaland i dag morges:

 

130342 UTC JAN 10

LGT

NORWEGIAN NAV. WARNING 33 / 2010

CHART 2

AREA OSLOFJORDEN

FAERDER LIGHT 59-01.6N 010-31.5E IS UNLIT.

 

Denne gang var det Færder som slokna. Det er nok bra at fergene finner fram uten lys, men som jeg sa da Eigersund slokna for ei drøy uke siden, det er litt trist!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...