Regina III Startet 3.Januar.2010 Del på Facebook Startet 3.Januar.2010 Navtex idag: 031925 UTC JAN 10 LGT NORWEGIAN NAV.WARNING 4 / 2010 CHART 13 AREA EIGERSUND EIGEROEY LIGHT 58-25.8N 005-52.0E IS UNRELIABLE Wikipedia: Eigerøy fyrstasjon er et fyr i Eigersund kommune som ble opprettet i 1854. I sin tid var det en nyvinning innen fyrvesenet. Dette var landets første tårn bygget i støpejern, og det ble laget i flere moduler på Bærums Verk, for så å bli fraktet til Eigerøy. Materialene til lyktehuset ble støpt på Næs Jernverk. Foruten selve fyret ble det reist fyrforvalterbolig, uthus, naust og brygge. Opptil 75 mann var involvert i arbeidet, som ikke gikk helt smertefritt for seg. I regnskapene er det nemlig utgiftsført 1 stk. likkiste! Det revolusjonerende tårnet strakte seg høyt mot himmelen. Fyrvokterne måtte tilbakelegge 134 trappetrinn for å komme til topps. Fyrlykta rager 46,5 meter over vannkanten, mens fyret i seg selv er 32,9 meter høyt målt fra bakken. Men det er ikke bare i konstruksjon og størrelse at fyret er spesielt. Også i lysstyrke utmerker det seg. Med sin 1. ordens lykt, er blinkene fra Eigerøy fyr noen av de sterkeste i Europa. Eigerøy fyr ble avfolket og automatisert i 1989. Siden den gang har en lokal fisker stått for tilsynet av stasjonen, mens Eigersund kommune har fått leieavtale for to sjøbuer, boligen og hobbyhuset som var tilknyttet fyrstasjonen. Jeg forstår jo at vi må spare penger der vi kan i et fattig land som vårt. Og de fleste båter har vel gps og diverse hjelpemidler idag, så det er vel kanskje ikke så nøye med kystfyr lenger, men jeg vil tro at flere kan være enig med meg at dette er en trist utvikling. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Det positive er at mange fyr i dag er tilgjengelige for almenheten, her i Søgne har vi Songvaar. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Norges siste fyrvokter avmønstret i 2006. Mener også det gikk på Tv ? Er alle fyrene og bygningene fredet i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 men jeg vil tro at flere kan være enig med meg at dette er en trist utvikling. Det er jeg sikker på at flere er, men jeg ser litt anderledes på det. Automatisering og fjernstyring er i dag - nettopp dagligdags. Jeg undres på om det finnes statestikk over driftsikkerhet og "down time" før og nå? Det var også trist da de rev fyrhuset på Digerud fyr og erstattet det med den tønna som sto der i mange år, før de også rev den ned. Denne gang rev de også selve fundamentet. Digerud er nå erstattet av to tre-bente fyrlykter. Utvikling på godt og ondt. Beklager, men jeg synes det å bemanne kyst fyrene igjen vil være et stort tilbakeskritt. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Det var også trist da de rev fyrhuset på Digerud fyr og erstattet det med den tønna som sto der i mange år, før de også rev den ned. Denne gang rev de også selve fundamentet. Digerud er nå erstattet av to tre-bente fyrlykter. Da fikk jeg svaret jeg lurte på om alle var fredet, det kan de iallefall ikke være... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Da fikk jeg svaret jeg lurte på om alle var fredet, det kan de iallefall ikke være... Er ikke sikker på om du kan trekke den konklusjonen, basert på mitt innlegg. Gamle Digerud (med fyrhuset ute på knatten) ble vel revet på slutten av 70 tallet. Fredning kan ha trådt i kraft etter det. Den runde tønna på Digerud kan neppe sies å ha vært verneverdig. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 (redigert) Per 2005 var i alt 83 kystfyr fredet av Riksantikvaren. Disse inngår i en nasjonal verneplan av 1997. Av disse er 73 eid av Kystverket. Riksantikvaren gor ikke tilskudd til bygninger eid av det offentlige. Redigert 4.Januar.2010 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ask Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Hei Mange har ei oppfatning av at livet på fyrstasjonar var godt og trygt. På mange fyrstasjonar var livet hardt, einsamt, farleg og krevjande. Fyrvesenet var òg ein gjerrig og småleg arbeidsgjevar. Eg synest det er bra at det ikkje lengre veks opp barn på fyrstasjonane. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 På mange fyrstasjonar var livet hardt, einsamt, farleg og krevjande. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 I den grad bemannede kystfyr er av interesse for fritidsbåtflåten.. personlig så er dette mer som en kuriositet og ikke en nødvendighet med dagens navigasjonshjelpemidler.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jawik Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Man kan jo lure på hvordan noen fikk bygget opp dette fyret. Stille perioder med påfølgende uvær vasket vel bort det meste før cementen hadde satt seg. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Regina III Svart 4.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Jada, jeg er klar over at jeg har et dualistisk syn i dette tema. Det er nok lengen side det vokste opp ensomme barn på fyr uten landforbindelse eller skole. Jeg gikk på folkeskole sammen med ett av de siste fra Færder. Mor og barn bodde på land og far hadde fyrvakter, men han gledet seg skikkelig til ferie så han kunne flytte ut på fyret igjen. Vel, det er nostalgi, i den siste del av bemannet fyrtid var det vaktordninger med utskifting av mannskap, omtrent som f.eks offshore. De siste fyrvokterene hadde full jobb, ikke med å holde fyret i drift, men med å holde det vedlike. Bare det å male og holde rusten vekk var nesten årsarbeid. Jeg snakket med den siste vokteren på Svenner rett før han gikk i land. Han lurte fælt på hvordan det ville gå med vedlikehold og forfall uten folk fast på fyret. Jeg vet ikke om resultatet har blitt verken bedre eller rimeligere. Jeg vet heller ikke om det er noen som lenger er avhengig av kystfyra for å finne veien til land, sannsynligvis betyr alle ledfyra langt mer for sikkerheten, men det er ihverfall hygglig å følge kystfyra langs kystveien, og ikke minst å se Færder dukke opp på hjem i mørket, eller på ferge fra Danmark for den skyld. Gunga Din, jeg har jo sett dette bildet flere ganger før, men hver gang lurer jeg på bildet noen sekunder senere. Vet du hvordan det gikk med fyrvokteren? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 4.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Tøft! Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 (redigert) [...] jeg har jo sett dette bildet flere ganger før, men hver gang lurer jeg på bildet noen sekunder senere. Vet du hvordan det gikk med fyrvokteren? Her er neste bilde i serien: og historien bak for de som er stødige i engelsk: During the night of December 20, 1989 the storm had broken windows and flooded the lower floor of the lighthouse, washing away the furniture and appliances. The keepers had taken refuge in the lantern room. The next day, they were awaiting rescue when they heard Jean Guichard's helicopter. Keeper Théodore Malgorne opened the door. He realized it was not a rescue helicopter and headed back inside, just as the giant wave broke against the far side of the lighthouse and engulfed it. While this was happening, Guichard was taking pictures as fast as he could, ending up with a sequence of seven shots. Théodore Malgorne survived. Norsk kortversjon: Fyret hadde fått juling i stormen, fyrvokterene hade søkt tilflukt i øverste etesje og venter på helikopter, de hørte ett helikopter og åpnet døra, men det er bare fotografens helikopter, fotografen får tatt en ganske heftig bildeserie. Senere blir fyrvokterene reddet/evakuert like friske. Edit: Her er hele bildeserien. Redigert 4.Januar.2010 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 (redigert) Hei Det var jeg som passerte Eigerøy fyr i går kveld og rapporterte at det ikke roterte, men jeg hadde finvær og ingen problemer med det. Jeg tror at de som færdes utpå i slikt vær eller lysforhold at de store fyrene skulle være til hjelp har adskillig bedre hjelpemidler enn fyrene å hjelpe seg med. En kan selvfølgelig tenke seg en seilbåt som er helt fri for strøm langt fra land kan ha nytte av fyrene, men det blir å sette det på kanten. På vei videre nedover er det selvfølgelig trivelig hvis sikten er slik at en ser Lista fyr på lang avstand, men det føles ikke så veldig viktig. Når disse fyrene har sin misjon ligger en normalt godt ut fra land. Lyktene rundtomkring som med sine sektorer gir deg helt klare indikasjoner på hvor du er i forhold til nærliggende holmer og skjær er mye viktigere. Angående driftssikkerhet tror jeg den er bra. Nye systemer med backup på pærer og batterier mm gjør at de stort sett fungerer bra. Songvår er et av fyrene som ikke er fredet. Her er de elste bygningsdelene fa 1887 mens mesteparten er nyere. Mons Edit; Ikke alle fyrvoktere er gått av. På Oksøy v Kristiansand er det fortsatt fyrvokter, men han går hjem om kvelden såvidt jeg kjenner til. Vaktlaget der har ansvaret for alle lyktene ol i distriktet. Redigert 4.Januar.2010 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
LALUNA II Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 (redigert) Edit; Ikke alle fyrvoktere er gått av. På Oksøy v Kristiansand er det fortsatt fyrvokter, men han går hjem om kvelden såvidt jeg kjenner til. Vaktlaget der har ansvaret for alle lyktene ol i distriktet. Delvis riktig Men han går ikke hjem på kvelden ,men de har bare aktiv tjeneste fra 0700-1700 alle dager og lørdagen til 1300 fri søndag og det er vaktlag der som bytter 4 uker på 4 uker fri Kjenner vokteren personlig... en tidligere kollega i annet yrke og vi har mye kontakt med han . Til vanlig er fyret der automatisert ..men i disse dager må de være der da landstrømkabel er røket og byttes ut i disse dager så da må de holde aggregatet i svev døgnet rundt .. I perioder er det ikke folk der da de er på oppdrag langt fra basen og det er lite lønnsomt å pendle frem og tilbake så da er de der de jobber .. Jeg personlig syntes det er trist at dette snart er historie ..men det går den veien ...dessverre Nå er det kystverket som har ansvaret for alle installasjonene . hvis jeg ikke husker helt feil så dekker de fra svenskegrensen til rogaland Redigert 4.Januar.2010 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gunga Din Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 4 uker på 4 uker fri Iso ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Regina III Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Navtex Rogaland i dag morges: 130342 UTC JAN 10 LGT NORWEGIAN NAV. WARNING 33 / 2010 CHART 2 AREA OSLOFJORDEN FAERDER LIGHT 59-01.6N 010-31.5E IS UNLIT. Denne gang var det Færder som slokna. Det er nok bra at fergene finner fram uten lys, men som jeg sa da Eigersund slokna for ei drøy uke siden, det er litt trist! Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 130808 UTC JAN 10 LGT CANCEL NORWEGIAN NAV.WNG 33 / 2010 Men de var raske til å ordne opp, den skal de ha! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.