Sjø stjernen Startet 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2010 Lurer på å bytte motor i min 30fots snekke av type Albatross Sjøløven. Har i dag denne ford 82hestern som vistnok skal være gått 200timer etter overhaling. Motoren starter i minus 12 uten problemer og puster nesten ikke noe i veivhusluftingen. Den går fint og ryker kun litt blått ved oppstart når det er kaldt. Veldig fin ikke noe rust. Giret fungerer også bra, du kjenner ikke at det kobler in bare at båten begyner å bevege seg. Har lyst å kjøpe en mindre motor slik at jeg får flatt gulv inne i båten. Men hva kan jeg få for denne motoren vis jeg skal selge den? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Burde få over 10 kanskje, ser jo fin ut Sjekk andre annonsemedium. Kanskje du finner tilsvarende der til salgs for sammenlikning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Janoho Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 (redigert) Hei, tror nok at jeg ville slått fra meg dette, du har en super motor der, skikkelig evighetsmaskin nærmest. Dessuten er det vel få maskiner som er lave nok til å komme under dekk hos deg? Måtte nesten vært liggende blokk på den da.. Tror ikke du vil få en like god maskin i bytte uten å måtte handle helt ny motor. Tenk så mye jobb det er å bygge om motorfundament også. Har selv montert inn annen motor i 3 båter og det er ikke noe å anbefale mvh Jon Redigert 4.Januar.2010 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Selv om jeg vitende vet det ikke er dette du spurde om, må jeg bare si meg enig med Janoho. Med mindre du skal inn med helt ny motor, ville jeg slått dette fra meg. Du vet best hvorvidt du er fornøyd med den motoren du har eller ikke, men antar du har lite kluss med den, ikke sikkert det vedvarer om du bytter ut til noe annet brukt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Den burde nok være verdt 20-25.000,- skulle man tro, men kostnadene ved bytte blir lett så store at det ikke lar seg forsvare. Når du har en nyoverhalt kvalitetsmotor som dette ser jeg ingen grunn til å bytte, bortsett fra dette med støy og fysisk størrelse da. Har du funnet noe annet som kan passe under dørken i båten? De aller fleste dieselmotorer er høye, så det er ikke sikkert at du klarer å finne noe som går under dørken selv om du nok kan klare deg godt med en motor på rundt 50 hk.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjø stjernen Svart 4.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 (redigert) Jeg har sett meg ut yanmar som er 55cm høy. forden er ca80 cm pluss at svinghjulskåpa er diger og ligger rett over en bunnstokk. Har målt litt på andre motorer feks perkins m50 eller 500serien som den også heter. Den er ca 60cm høy. Jeg har også planer om å heve gulvet 10 cm slik at jeg kan se ut frontrutene når jeg går på fult. I dag må jeg stå på tå for å se over baugen. Hovedpungtene for motorbytte er : Ønske om flatt gulv Mindre vibrasjoner og støy Lettere motor slik at båten går lettere gjennom vannet ønsker meg yanmar men koster litt mye 75lapper tror jeg det var jeg fikk pris på lurer også på å marinisere en bilmotor av nyere dato men med minst mulig elektonikk. Har vurdert Lomatec motorene men de bygger litt for mye i høyden. Kunne tenkt meg en liten turbodiesel på 60-70hk noe alla Daihatsu charade motorene på 1liter og 55hk. Redigert 4.Januar.2010 av Sjø stjernen (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
index Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Hvis du må stå på tå for å se over baugen så hadde det kanskje ikke vært så dumt med en flaps likevel nei... Jeg sitter behagelig i stolen min enten jeg går med halv eller full fart. Så noen fordeler er det med flaps ja... Jeg ville sett etter en motor uten turbo, det sparer du deg for mye trøbbel med. En motor på 2 til 2,5 liter på 40-60hk burde vel være OK. Jeg har en Ford Transit motor i min, 1991 modell som er den siste uten elektronisk motorstyring. 2,5 liter, 70hk, direkteinnsprøytet og uten gløding. Starter så snart du tar i nøkkelen! Men denne har skråstilte sylindre, og er derfor relativt bred. Mener den bygger ca 52cm fra fundamentet og opp. Men dette blir kanskje i største laget for deg. Prøv sjekke hvilke motorer du kan få tak i mariniseringdeler ferdige til først, det kan spare deg for mye arbeid. Sjekk for eksempel Lancing Marine, de har mariniseringskit både til min motor og til mange andre bilmotorer. Greie priser har de også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.