Jump to content

Hva er en Ford 82hk med prm gir verdt?

Sjø stjernen

Recommended Posts

Lurer på å bytte motor i min 30fots snekke av type Albatross Sjøløven. Har i dag denne ford 82hestern som vistnok skal være gått 200timer etter overhaling. Motoren starter i minus 12 uten problemer og puster nesten ikke noe i veivhusluftingen. Den går fint og ryker kun litt blått ved oppstart når det er kaldt. Veldig fin ikke noe rust. Giret fungerer også bra, du kjenner ikke at det kobler in bare at båten begyner å bevege seg.

Har lyst å kjøpe en mindre motor slik at jeg får flatt gulv inne i båten.

Men hva kan jeg få for denne motoren vis jeg skal selge den?

p1033117.jpg

Hei,

tror nok at jeg ville slått fra meg dette, du har en super motor der, skikkelig evighetsmaskin nærmest.

Dessuten er det vel få maskiner som er lave nok til å komme under dekk hos deg? Måtte nesten vært liggende blokk på den da..

Tror ikke du vil få en like god maskin i bytte uten å måtte handle helt ny motor.

Tenk så mye jobb det er å bygge om motorfundament også. Har selv montert inn annen motor i 3 båter og det er ikke noe å anbefale :nonod:

mvh

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)

Selv om jeg vitende vet det ikke er dette du spurde om, må jeg bare si meg enig med Janoho. Med mindre du skal inn med helt ny motor, ville jeg slått dette fra meg. Du vet best hvorvidt du er fornøyd med den motoren du har eller ikke, men antar du har lite kluss med den, ikke sikkert det vedvarer om du bytter ut til noe annet brukt.

Den burde nok være verdt 20-25.000,- skulle man tro, men kostnadene ved bytte blir lett så store at det ikke lar seg forsvare. Når du har en nyoverhalt kvalitetsmotor som dette ser jeg ingen grunn til å bytte, bortsett fra dette med støy og fysisk størrelse da. Har du funnet noe annet som kan passe under dørken i båten? De aller fleste dieselmotorer er høye, så det er ikke sikkert at du klarer å finne noe som går under dørken selv om du nok kan klare deg godt med en motor på rundt 50 hk....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har sett meg ut yanmar som er 55cm høy. forden er ca80 cm pluss at svinghjulskåpa er diger og ligger rett over en bunnstokk. Har målt litt på andre motorer feks perkins m50 eller 500serien som den også heter. Den er ca 60cm høy. Jeg har også planer om å heve gulvet 10 cm slik at jeg kan se ut frontrutene når jeg går på fult. I dag må jeg stå på tå for å se over baugen.

Hovedpungtene for motorbytte er :

Ønske om flatt gulv

Mindre vibrasjoner og støy

Lettere motor slik at båten går lettere gjennom vannet

ønsker meg yanmar men koster litt mye 75lapper tror jeg det var jeg fikk pris på

lurer også på å marinisere en bilmotor av nyere dato men med minst mulig elektonikk. Har vurdert Lomatec motorene men de bygger litt for mye i høyden. Kunne tenkt meg en liten turbodiesel på 60-70hk noe alla Daihatsu charade motorene på 1liter og 55hk.

Redigert av Sjø stjernen (see edit history)

Hvis du må stå på tå for å se over baugen så hadde det kanskje ikke vært så dumt med en flaps likevel nei... Jeg sitter behagelig i stolen min enten jeg går med halv eller full fart. Så noen fordeler er det med flaps ja...

Jeg ville sett etter en motor uten turbo, det sparer du deg for mye trøbbel med. En motor på 2 til 2,5 liter på 40-60hk burde vel være OK. Jeg har en Ford Transit motor i min, 1991 modell som er den siste uten elektronisk motorstyring. 2,5 liter, 70hk, direkteinnsprøytet og uten gløding. Starter så snart du tar i nøkkelen! Men denne har skråstilte sylindre, og er derfor relativt bred. Mener den bygger ca 52cm fra fundamentet og opp. Men dette blir kanskje i største laget for deg. Prøv sjekke hvilke motorer du kan få tak i mariniseringdeler ferdige til først, det kan spare deg for mye arbeid. Sjekk for eksempel Lancing Marine, de har mariniseringskit både til min motor og til mange andre bilmotorer. Greie priser har de også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...