Ask Startet 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2010 Hei På den forrige båten vår monterte me nytt kjølevassinntak, slik at kjølevatnet ikkje lengre gjekk gjennom seglbåtdrevet. Føremonar: -lettare tilgjengeleg ventil -mindre groe i drevet Teoretiske ulemper: -grunnare kjølevassinntak -kjølevatnet går ikkje forbi sinken i drevet -dårlegare kjøling av drevet Eg er takksam for synspunkt og spesielt om einkvan har negative erfaringar med dette. Ask Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Kjenner en som gjorde det samme pga groing og etter et år (eller var det to?) så sa det BANG!!! og drevet var bare å kaste. Om denne ombyggingen var årsaken til havariet er uvisst. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Takk Bliss X Kva slags drev var det han hadde og kor stor var motoren? Våre motorar er Yanmar 2GM20F (18 hk) og seildreva er SD 20. Ask Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Det var en MD2030 med 120 drev. Ikke så gammelt heller. Ombyggingen ble utført og anbefalt av en mekaniker på et VP verksted, men ... Skeptisk. Drevet var godt vedlikeholdt, og havariet kom som en stor overraskelse. Hadde tenkt å kjøre samme løsning selv, men ikke etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Jeg har VP MD11C og seildrev S110 med separat kjølevannsinntak utenom seildrevet. Hvor lenge det har vært sånn aner jeg ikke, men iallfall minst siden 2001. Har ikke hatt noen problemer med dette. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
SveinHa Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Har nok ikke noen erfaring med dette selv men vet at en del 290 drev er ombygget på denne måten. Har VELDIG vondt for å tro at det skal kunne få noen negative effekter for drevet. Et kjølevannsrør på 12-15mm eller noe slik har knøttliten kjøleeffekt i forhold til hele drevets overflate. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Catlina Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Kjølevannsinntaket på mitt 120 drev til VP2030 på min båt har vært tilstoppet ved et par anledninger - en gang plastpose rundt drevet en annen gang gjengrodd med skjell innvendig. Har tatt inntakslangen til watermakeren og koblet på motoren og kjørt med det - en gang en hel natt i vindstilla fra Danmark. Virker som det er uten problem for motoren . Når det sitter noe dritt i vanninntaket til drevet fjerner jeg det vanligvis med å koble fotpumpen som brukes til jolla der slangen fra innløpet til impelleren er koblet. Noen kraftige trykk på pumpen pleier å blåse dritten ut i havet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Har vurdert og gjøre noe lignende da jeg ved et par anledninger har vært plaget med tilstopping av vannintaket i drevet. Har Volvo D2-55 med seildrev. Har løsr problemet med og fotpumpa til gumibåten men inntaket i drevet er tydeligvis i trangeste laget da jeg synes det gir for lite kjølevann til motoren. Har vurdert og montere et ekstra kjølevannsintak og bare paralellkoble det med inntaket i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Nå sitter vel girkassen til et seildrev inni båten uten kjøling allerede, og det som eventuelt skal kjøles blir vel bare det nedre vinkeldrevet. På hekkaggregat kan det nok være en fordel å kjøle oljen i drevet litt ekstra på grunn av at det øvre delen av drevet er over vann når båten er i plan. Hvis den nedre delen av drevet kommer over vann på en seilbåt så hadde jeg bare slakket av litt. Jeg har støpt igjen kjølevanninntaket på hekkaggregat og fylt opp kjølevannkanalen med olje, og det gikk fint det. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Hei Mange takk for fornuftige refleksjonar. Ole Petter har eit godt poeng med at girkassa ikkje får kjøling uansett, og at det berre er det nedre vinkeldrevet som eventuelt får mindre kjøling. Eg skal ringa eit yanmarverkstad og høyra kva dei seier. Som somme her veit, så har me katamaran. Dersom eg flyttar kjølevassinntaket så blir det ca. 40 - 50 cm under overflata. Kan det virka negativt? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.