Jump to content

Negative erfaringar med fjering av kjøling via seilbåtdrev?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

På den forrige båten vår monterte me nytt kjølevassinntak, slik at kjølevatnet ikkje lengre gjekk gjennom seglbåtdrevet.

 

Føremonar:

-lettare tilgjengeleg ventil

-mindre groe i drevet

 

Teoretiske ulemper:

-grunnare kjølevassinntak

-kjølevatnet går ikkje forbi sinken i drevet

-dårlegare kjøling av drevet

 

Eg er takksam for synspunkt og spesielt om einkvan har negative erfaringar med dette.

 

 

Ask

Link to post

Har nok ikke noen erfaring med dette selv men vet at en del 290 drev er ombygget på denne måten. Har VELDIG vondt for å tro at det skal kunne få noen negative effekter for drevet. Et kjølevannsrør på 12-15mm eller noe slik har knøttliten kjøleeffekt i forhold til hele drevets overflate.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Kjølevannsinntaket på mitt 120 drev til VP2030 på min båt har vært tilstoppet ved et par anledninger - en gang plastpose rundt drevet en annen gang gjengrodd med skjell innvendig.

Har tatt inntakslangen til watermakeren og koblet på motoren og kjørt med det - en gang en hel natt i vindstilla fra Danmark. Virker som det er uten problem for motoren .

Når det sitter noe dritt i vanninntaket til drevet fjerner jeg det vanligvis med å koble fotpumpen som brukes til jolla der slangen fra innløpet til impelleren er koblet. Noen kraftige trykk på pumpen pleier å blåse dritten ut i havet igjen.

Link to post

Har vurdert og gjøre noe lignende da jeg ved et par anledninger har vært plaget med tilstopping av vannintaket i drevet. Har Volvo D2-55 med seildrev. Har løsr problemet med og fotpumpa til gumibåten men inntaket i drevet er tydeligvis i trangeste laget da jeg synes det gir for lite kjølevann til motoren. Har vurdert og montere et ekstra kjølevannsintak og bare paralellkoble det med inntaket i drevet.

Link to post

Nå sitter vel girkassen til et seildrev inni båten uten kjøling allerede, og det som eventuelt skal kjøles blir vel bare det nedre vinkeldrevet.

 

På hekkaggregat kan det nok være en fordel å kjøle oljen i drevet litt ekstra på grunn av at det øvre delen av drevet er over vann når båten er i plan.

 

Hvis den nedre delen av drevet kommer over vann på en seilbåt så hadde jeg bare slakket av litt.

 

Jeg har støpt igjen kjølevanninntaket på hekkaggregat og fylt opp kjølevannkanalen med olje, og det gikk fint det.

Link to post

Hei

 

Mange takk for fornuftige refleksjonar.

 

Ole Petter har eit godt poeng med at girkassa ikkje får kjøling uansett, og at det berre er det nedre vinkeldrevet som eventuelt får mindre kjøling.

 

Eg skal ringa eit yanmarverkstad og høyra kva dei seier.

 

Som somme her veit, så har me katamaran. Dersom eg flyttar kjølevassinntaket så blir det ca. 40 - 50 cm under overflata.

Kan det virka negativt?

 

 

Ask

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...