Hans Chr Startet 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2010 Her er den nye loven: http://www.lovdata.no/for/sf/fi/ti-20041222-1878-009.html Blir værst for katta nå som det blir lite kattfisk. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Gjelder det hele også fridtidsfiske/stangfiske? (Er enig i at det bør være minstemål.) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Hansi Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 (redigert) Blir værst for katta nå som det blir lite kattfisk. Katta kan spise større fisk også, ikke noe problem. Har registrert lovendringen og det er vel greit nok for de fleste av oss sikkert. Redigert 4.Januar.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Da slipper vi dette kline oppi båten er bare akvariefisk og få uti her,uten om Makrellen. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
NilsPils Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) Virker fosåvidt greit det her. Lurer likevel på hva vi skal gjøre med småfisken som blir ødelagt av kroken. Har ellers merket meg at det et unntak for sei (til egen husholdning) og makrell (fanget på krok). Lurer ellers på hvorfor minstemål for ørret ikke er tatt med her. Det er også kanskje litt dumt at vi ikke kan innføre minstemål for fisk fanget av skarv og sel også? Redigert 5.Januar.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
BMP Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Disse minstemålene var jo lattelig små for en del fiskearter. Hvem gider dra opp Torsk som er under 78-80 cm det er jo ikke engang brukbart til Katmat. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jeg har ikke fisket så mye i de senere år, men jeg hører at folk klager over hvor lite fisk det er i fjorden. Vi får håpe at disse minstemålene hjelper på bestanden, selv om jeg ikke har tro på at det er hobbyfiskerne som kan redde stumpene. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Kanskje OT, men er det noen som skjønner hensikten med å fiske krill i sørishavet for å skvise ut noen dråper omega olje? Er ikke krillen en del av næringen til fisk og hval? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) Ofte sluke torsken og seien HEILE kroken....man må røske ut gjeller og alt for å få kroken ut. Og så var den tosken bare 38 cm.....og så kommer det kontroll. Kva kan skje da egentli? Drept i selvforsvar ? Krill, var nok bare nokon grundere som ville ta del i omega3 millionene som ruller inn..... Bruke opp starten på næringskjeden er tull som ole petter skriver red: drept i selvforsvar, det gjald torsken.....ikkje kontrolløren altså.... Redigert 5.Januar.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jeg tror vi i Norge har noen svin på skogen, for først utryddet vi makrellstørjen og kval langs kysten vår. (Makrellstørjen / Tunfisken er vel permanent borte). Så forfulgte vi kvalen sørover og slaktet denne ned bare for å få spekk som vi kanskje ikke hadde helt bruk for. Kvalkjøttet ble vel dumpet på sjøen. (Kan forresten anbefale boken Størjefiske på vestlandet, spesielt for de som har et forhold til gamle fiskeskøyter. Mange fine bilder av båter, mennesker og fangst samt en oversikt over hvor mye tunfisk som ble fisket opp). Så har vi vel en lang tradisjon for å utvikle gode industrielle fangstredskaper som vi har benyttet i de fleste smutthull på de syv hav. Jeg sitter igjen med en følelse av at krillfisket er nok et slikt svin, og at vi burde lært noe av situasjonen i Somalia hvor fiskerne har blitt sjørøvere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Ofte sluke torsken og seien HEILE kroken....man må røske ut gjeller og alt for å få kroken ut. Og så var den tosken bare 38 cm..... Som regel klarer man å få ut kroken greit med tang eller krokløser, uten å gjøre større skade på fisken. Men om så galt skulle være at man tar knekken på den er det vel ikke noe krav om at fisken skal være i live når man kaster den ut igjen... Eventuelt, hvis du mangler bare 2cm kan du kanskje strekke den litt ? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Er det virkelig noen som tror at begrensning på fritidsfiske vil bidra til å redde den forsvinnende fiskebestanden? Problemet er yrkesfiskerene. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jeg snakket akkurat med en kjenning om den nye forskriften som han for øvrig ikke kjente til. Når jeg leste opp minstemålene kom det fra han. Ja Ja, vi får vel hale fisken opp litt sakte så de får vokse lengst mulig. Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jeg tror vi i Norge har noen svin på skogen, for først utryddet vi makrellstørjen og kval langs kysten vår. (Makrellstørjen / Tunfisken er vel permanent borte http://www.fiskeri.no/Fiskeslag/Alt%20om%20tunfisk.htm skriver: Størja blir kjønnsmoden 4 år gammel og er da over 1 m lang. Den østlige komponenten trekker inn i Middelhavet i mai-juni for å gyte. Eggene blir klekt på 2 dager til 4 mm lange larver som vokser fort. De trekker ut av Middelhavet allerede om høsten og våren året etter og går på næringsvandring nordover langs kysten av Portugal til nordkysten av Spania i Biscaia. Der foregår et stort fiske etter ung størje på 1-2 år. Etter hvert som den blir eldre trekker den lengre nordover om sommeren på næringsvandring. Størje fra 4 –15 år har besøkt norskekysten fra Oslofjorden til Troms i uminnelige tider fra juli –oktober. De største svømmer fortest og vandrer lengst. Den jakter på stimfisk som sild og makrell. I dag er jakten på småstørja intens grunnet skyhøye priser. Størja blir oppfisket før den når den størrelse den må ha for at den kan foreta vandringer til Norskekysten. Så det er vel neppe oss nordmenn som sørger for at vi ikke har størje langs kysten vår. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Stusser litt på seien jeg... 16. Sei a) nord for 62° N 45 cm b) sør for 62° N 40 cm c) For fisket etter sei med not (her har jeg slettet fordi teksten var laaaang) d) Ved fiske av sei til egen husholdning gjelder følgende minstemål for hele landet 32 cm Jaha - så ved fiske til egen husholdning er minstemålet 32 cm.... MEN.... § 45. Unntak fra minstemålbestemmelsene (1) Minstemål fastsatt i § 43 nr. 16 gjelder ikke for sei til bruk i egen husholdning eller for sei som fiskes til eget agnforbruk. Så de 32 cm i punkt 16d gjelder ikke likevel altså....? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Det virker litt rart skrevet, men jeg tipper at det her skilles mellom hva man får i garn (16C) og på sluk. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Hva er egentlig Fritidsfiske? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) Det er en tid som er lagt til når du har fri og når du fisker, eller en fisker som har fritidsproblemer og fisker uten betaling. Det er som forsøksfiske. du fisker uten å få noe, derav forsøke. Redigert 5.Januar.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Og fremdeles er det noen som sier at Golfreglene er kompliserte. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Hva er egentlig Fritidsfiske? Fiske av fisk til egen husholdning, samt fiske for salg oppad begrenset til kr 50 000 i brutto omsetning pr år. Fiskeridirektoratet om fritidsfiske Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Da var det litt mer omfattende enn jeg trodde, men golf regler er ikke vanskelige. Prøv å si statsfysikusmullersgate sjuttifem til taksisjoføren klokken fire søndags morgen, det er vanskelig det. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 samt fiske for salg oppad begrenset til kr 50 000 i brutto omsetning pr år. Aha. Regelverket er egentlig til for å gjøre fritidsfisket fisk leveringsbar. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 16. Sei d) Ved fiske av sei til egen husholdning gjelder følgende minstemål for hele landet 32 cm § 45. Unntak fra minstemålbestemmelsene (1) Minstemål fastsatt i § 43 nr. 16 gjelder ikke for sei til bruk i egen husholdning eller for sei som fiskes til eget agnforbruk. Har noen kommet til en konklusjon angående sei til egen husholdning: må seien man fisker til bruk i egen husholdning være over 32 cm eller ikke? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
chagall Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) må seien man fisker til bruk i egen husholdning være over 32 cm eller ikke? Hei `Helge`, tror nok jeg brøt denne husholdningsregelen i sommer som var. Det var jæv... lite fisk å få, så noen var nok under 30 cm. Håper at alle Reketrålere står klar med målebånd, når fangsten kommer på dekk i 2010. p.s. De får mer enn reker i trålen. Redigert 5.Januar.2010 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Ja ja, da ryker juleansjosen til neste år. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.