JanB Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 (redigert) Til eige hushald er nok minstemålet for sei 32 cm. Men dei har jammen klart å formulera seg temmeleg klossete... Unntaket (frå standard minstemål 40/45 cm) for fiske til eige hushald/agn er litt betre forklart her: http://fiskeridirektoratet.no/fritidsfiske...i-fritidsfisket Redigert 6.Januar.2010 av JanB (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
logget av Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Det er ikke noe å spøke med dette CB, for det er kanskje slutt på pizza med ansjos også. Men det er litt rart at ingen av de fiskene jeg kan navnet på er med på listen. Fiskepinne, røkelaks, sursild bare for å nevne noen. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Til eige hushald er nok minstemålet for sei 32 cm. Men dei har jammen klart å formulera seg temmeleg klossete... Unntaket (frå standard minstemål 40/45 cm) for fiske til eige hushald/agn er litt betre forklart her:http://fiskeridirektoratet.no/fritidsfiske...i-fritidsfisket Fulgte linken til fiskeridirektoratet og der står det: Publisert: 28.12.09 Sist oppdatert: 05.01.10 Av Morten Ellingsen Fra 1. januar 2010 vil bestemmelsene for minstemål på saltvannsfisk også gjelde i fritids- og turistfisket. Alle fritidsfiskere bør derfor sette seg nøye inn i målene som gjelder, i god tid før neste fisketur. En oversikt over gjeldende minstemål finner du på Lovdata sine nettsider. Makrell og sei unntatt Makrell som fiskes med krok eller garn og sei til egen husholdning/eget agnforbruk er unntatt reglene for minstemål. Det vil blant annet føre til at barns sportsfiske fra eller ved land i liten grad blir hindret av de nye bestemmelsene. Jeg oppfatter dette (siste avsnitt) som at det IKKE er minstemål på sei og makrell tatt med krok eller garn til egen husholdning... Men hvorfor da ha med 16.d) der det står 32 cm til egen husholdning? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
index Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Sei under 32 cm er da virkelig ikke noe å ta med seg hjem, uansett hvor sulten man er! Ellers så har jeg merket meg at det knapt er en sei å få på kroken lenger her jeg bor, så noen drastisk må ha skjedd med bestanden. Før var problemet at man ikke kom gjennom stimene med småsei og ned til torsken som stod under, men nå er det verken sei eller torsk å se noe sted. Jeg får litt lyr, og makrell når den er på tur forbi. Men ellers virker havet sørgelig tomt..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
is_620 Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 vedr minstemål dette er en selvfølge - vi høster av naturen men de aller fleste fisker for selve spenningen jeg oppforder derfor alle til å klemme flatt / ev bruke kroker uten mothake. All småfisk SKAL behandles mest mulig skånsomt og slippes ut snarest Hvis man kommer over fisk som er i bettet, er det direkte umoralsk å fiske mer enn det man er sikker på skal spises. avslutningsvis - jeg tar selfølgelig småfisk med hjem til katten , DERSOM den er skadet f.eks rykket i øye eller mage håper det blir bedre fiske i 2010 , hvis ikke er det noe skremmende galt Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Sei under 32 cm er da virkelig ikke noe å ta med seg hjem, uansett hvor sulten man er! avslutningsvis - jeg tar selfølgelig småfisk med hjem til katten ,DERSOM den er skadet f.eks rykket i øye eller mage I min familie tar vi normalt heller ikke sei under 32 cm til mat. Vi får som oftest nok sei godt over dette til mat ved feriehuset vårt på Sunnmøre (også i 2009). Men så hender det jo at enkelte mindre har fått kroken i øyet eller at man har krøket fisken i ryggen (med betydelig rift) etc. Noen ganger kan man vel bruke slike som agn til teiner etc. Men det var skikkelig rotete dette med sei til egen husholdning synes jeg. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.