Jump to content

Motorvarmer i båt


Dalton

Recommended Posts

Sitter stort sett inne og fyrer på kveldene nå... ikke særlig fristende å gå ut til båten i -25 grader. Men man får jo tid til å filosofere litt... Ser at mange har varme på i båten om vinteren- i kabin og spesielt i motorrom. Har noen tenkt på å montere en vanlig motorvarmer på motoren? Burde jo funke helt fint, eller..? Da ville man jo være garantert mot frysing av motor, uansett om båten ligger på land eller på vannet, pluss at det vil være en lunk i motorrommet.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Jo, forsåvidt... Problemet er vel at en motorvarmer ikke bør være tilkoplet mer enn et par timer av gangen, da varmen visstnok tørker ut sylindrene. Om dette medfører riktighet vet jeg ikke, men det vil nok forsvinne mer olje fra sylinderveggene om motoren står konstant varm hele vinteren skulle man tro. I tillegg vil du jo bruke uhorvelig mye strøm i løpet av vinteren da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Jo, forsåvidt... Problemet er vel at en motorvarmer ikke bør være tilkoplet mer enn et par timer av gangen, da varmen visstnok tørker ut sylindrene. I tillegg vil du jo bruke uhorvelig mye strøm i løpet av vinteren da...

Motoren vil jo ikke bli "varm" i den forstand, heller så vidt lunken. Ikke skal den startes heller, så i verste fall kan man jo sprøyte inn litt olje i sylindrene før første oppstart til våren. Hva strøm angår, så tror jeg det er å få tak i elementer helt ned i et par hundre watt. Greit, det blir noen kwh, men ikke mer enn at det kan tåles. Kan jo, som Ole Petter nevnte, montere en frysetermostat. Da vil den jo ikke være innkoblet absolutt hele tiden.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Har noen tenkt på å montere en vanlig motorvarmer på motoren? Burde jo funke helt fint, eller..? Da ville man jo være garantert mot frysing av motor, uansett om båten ligger på land eller på vannet, pluss at det vil være en lunk i motorrommet.

 

Den garantien forusetter at varmeren virker og at strømtilførselen er tilstede, jeg kan derfor ikke se at det kan erstatte vinterkonservering. Vanlige motorvarmere for personbil er ofte rundt 500W og kan være greit en time eller to før du skal starte i kaldt vær.

Link to post
Motoren vil jo ikke bli "varm" i den forstand, heller så vidt lunken.

 

Jeg har brukt motorvarmer i bil i mange år, og motoren kan faktisk bli ganske varm! Man regner at varmeren øker temperaturen på kjølevannet med ca 10 grader pr. time den står på, og at man får max ca 50 grader over omgivelsestemperaturen. Og dette er i bil, der motorrommet er rimelig åpent. I perioder med plussgrader vil det da bli rimelig varmt i et tett motorrom i en båt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg ville ikke brukt motorvarmer som erstatning for vinterkonservering på land.

 

Det er ikke noe problem å ha kontroll med temperaturen. En av fordelene med å bruke motoren som varmekilde er jo blant annet at man ikke så lett får kondensdannelse verken på motoren eller i motorrommet.

 

Motorvarmere leveres vel fra 300 watt til ca 700 watt?

 

Jeg har aldri sett temperaturer over 30 grader på marinemotorer ved bruk av motorvarmer, men som sakt er dette ikke noe problem å regulere.

 

Løsning: Et DIN montert ur (syv dager) i hovedskap, en kurs til veggmontert termostat med inngang for tvangsstyring og en dobbel kontakt på vegg i motorrom. (Bruk dobbel så har man mulighet til å koble til en ovn i tillegg).

 

Tillegg hvis ønskelig: en NC analog temperatursensor påmontert motor og et rele for å overstyre veggtermostat hvis man mener motoren ikke har godt av å bli for varm. Det er en fordel å kunne slå av motorsensoren hvis man om sommeren ønsker å bruke uret for å oppnå forvarmet motor hver fredag etter jobb.

Link to post

Motorvarmer er bra for motoren. Men den bør ikke stå på over lengere tid da den tørker ut sylinderne som slik at det blir stål mot stål som Index påstår. Men å ha den på noen timer før oppstart er ikke noe problem.

 

Har vært borti for eksempel redningskøyter hvor det står motorvarmer med termostat på 40 grader. Også mye brannbiler står med varmer, men om dette er noe bra tviler jeg på.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post

På skipsmotorer har en alltid motorvarme, disse motorene er da også utstyrt med en primepumpe for sm.oljen. Dvs at en før oppstart kjører denne primepumpen noen minutter slik at sm.oljen blir sirkulert rundt i motoren og smører alle annleggsflater.

 

I andre tilfeller bruker også denne primepumpen gå kontunuerlig når motor er stoppet for å opprettholde en temperatur på sm.oljen, som da blir oppvarmet gjennom motor som har motorvarme eller forvarming om du vil.

Link to post
Den garantien forusetter at varmeren virker og at strømtilførselen er tilstede, jeg kan derfor ikke se at det kan erstatte vinterkonservering.

Det var heller ikke meningen at det skulle erstatte vinterkonservering, bare sørge for et tørt og kondensfritt motorrom. Og i og med at det er åpent under motorkassa, vil det samtidig sørge for at lufta under dørken ikke blir stående stille. Båten min har også vannbåren varme til kabinen, så da ville jeg jo også kunne fått en liten lunk dit. Rene sentralfyren :lol: Hva stabil strømforsyning angår, så har jeg båten hjemme på gårdsplassen. Det er et ikke-problem. Liker ideen med frost-termostat. Hvor får man tak i en slik?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Nødaggregat står vel alltid med varme på. Disse primes vel heller ikke før oppstart. Kan jo fort stå noen uker før det blir startet

Her har du ett poeng. Men betviler at det er vanlig praksis å la disse stå i flere uker. De fartøya jeg har tjeneste gjort på, har det vært fast rutine å kjøre aggregata 1 gang i uken og da helst også med last. Hjelpemotorene har også heating uten priming. Men også disse er vanlig å skifte omenannen med jevne mellomrom.

Link to post
Vil en slik motorvarmer ha særlig effekt på sjøvannssiden?

-23 C utom veggen her nå, så man kan bekymres---

 

mvh

JanS/EIR

Det er veldig avhengig av varmeledningsevnen og en del andre ting. Båter som ligger på sjøen kan med fordel sikres med selvregulerende varmekabel rundt sjøvanninntak etc. (Noen inntak kan jo være montert rundt omkring).

Link to post
Her har du ett poeng. Men betviler at det er vanlig praksis å la disse stå i flere uker. De fartøya jeg har tjeneste gjort på, har det vært fast rutine å kjøre aggregata 1 gang i uken og da helst også med last. Hjelpemotorene har også heating uten priming. Men også disse er vanlig å skifte omenannen med jevne mellomrom.

 

Jau, på båter startes vel nøddieselen en gang i uken, men landbaserte anlegg, trur eg ikke rutinene er så gode. Der kan vel generatoren stå i mange måneder, for så starte opp med full belastning med en gang. Syns litt synd i motoren da!

Link to post

Ser heller ikke problemet. Eg har kjørt gjennom frostveske på sjøvannsiden, tømt alle tanker, frostveske i toalett. Hva skal må da med varme i motorrommet? La frosvesken sirkulere litt, så måler du frysepunktet på vesken som kommer ut eksosen, så er du sikker. 5liter frostveste koster ca 100,- for konsentrat. Da slipper du tenkte på strøm, brannfare, jordfeilbrytere som slår ut osv...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...