Dalton Startet 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2010 Sitter stort sett inne og fyrer på kveldene nå... ikke særlig fristende å gå ut til båten i -25 grader. Men man får jo tid til å filosofere litt... Ser at mange har varme på i båten om vinteren- i kabin og spesielt i motorrom. Har noen tenkt på å montere en vanlig motorvarmer på motoren? Burde jo funke helt fint, eller..? Da ville man jo være garantert mot frysing av motor, uansett om båten ligger på land eller på vannet, pluss at det vil være en lunk i motorrommet. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
index Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jo, forsåvidt... Problemet er vel at en motorvarmer ikke bør være tilkoplet mer enn et par timer av gangen, da varmen visstnok tørker ut sylindrene. Om dette medfører riktighet vet jeg ikke, men det vil nok forsvinne mer olje fra sylinderveggene om motoren står konstant varm hele vinteren skulle man tro. I tillegg vil du jo bruke uhorvelig mye strøm i løpet av vinteren da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Motorvarmer og veggmonter frysetermostat er ikke dumt det. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jo, forsåvidt... Problemet er vel at en motorvarmer ikke bør være tilkoplet mer enn et par timer av gangen, da varmen visstnok tørker ut sylindrene. I tillegg vil du jo bruke uhorvelig mye strøm i løpet av vinteren da... Motoren vil jo ikke bli "varm" i den forstand, heller så vidt lunken. Ikke skal den startes heller, så i verste fall kan man jo sprøyte inn litt olje i sylindrene før første oppstart til våren. Hva strøm angår, så tror jeg det er å få tak i elementer helt ned i et par hundre watt. Greit, det blir noen kwh, men ikke mer enn at det kan tåles. Kan jo, som Ole Petter nevnte, montere en frysetermostat. Da vil den jo ikke være innkoblet absolutt hele tiden. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Lazyjack Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Har noen tenkt på å montere en vanlig motorvarmer på motoren? Burde jo funke helt fint, eller..? Da ville man jo være garantert mot frysing av motor, uansett om båten ligger på land eller på vannet, pluss at det vil være en lunk i motorrommet. Den garantien forusetter at varmeren virker og at strømtilførselen er tilstede, jeg kan derfor ikke se at det kan erstatte vinterkonservering. Vanlige motorvarmere for personbil er ofte rundt 500W og kan være greit en time eller to før du skal starte i kaldt vær. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Motoren vil jo ikke bli "varm" i den forstand, heller så vidt lunken. Jeg har brukt motorvarmer i bil i mange år, og motoren kan faktisk bli ganske varm! Man regner at varmeren øker temperaturen på kjølevannet med ca 10 grader pr. time den står på, og at man får max ca 50 grader over omgivelsestemperaturen. Og dette er i bil, der motorrommet er rimelig åpent. I perioder med plussgrader vil det da bli rimelig varmt i et tett motorrom i en båt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jeg ville ikke brukt motorvarmer som erstatning for vinterkonservering på land. Det er ikke noe problem å ha kontroll med temperaturen. En av fordelene med å bruke motoren som varmekilde er jo blant annet at man ikke så lett får kondensdannelse verken på motoren eller i motorrommet. Motorvarmere leveres vel fra 300 watt til ca 700 watt? Jeg har aldri sett temperaturer over 30 grader på marinemotorer ved bruk av motorvarmer, men som sakt er dette ikke noe problem å regulere. Løsning: Et DIN montert ur (syv dager) i hovedskap, en kurs til veggmontert termostat med inngang for tvangsstyring og en dobbel kontakt på vegg i motorrom. (Bruk dobbel så har man mulighet til å koble til en ovn i tillegg). Tillegg hvis ønskelig: en NC analog temperatursensor påmontert motor og et rele for å overstyre veggtermostat hvis man mener motoren ikke har godt av å bli for varm. Det er en fordel å kunne slå av motorsensoren hvis man om sommeren ønsker å bruke uret for å oppnå forvarmet motor hver fredag etter jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Motorvarmer er bra for motoren. Men den bør ikke stå på over lengere tid da den tørker ut sylinderne som slik at det blir stål mot stål som Index påstår. Men å ha den på noen timer før oppstart er ikke noe problem. Har vært borti for eksempel redningskøyter hvor det står motorvarmer med termostat på 40 grader. Også mye brannbiler står med varmer, men om dette er noe bra tviler jeg på. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Farco Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Yrkesbiler og -båter som blir startet minimum en gang i døgnet har neppe vondt av å stå med motorvarmer på. Generelt tror jeg frykten for uttørking er noe overdrevet, især ved bruk av termostat/frostsikring på en eventuell motorvarmer. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
SeaRaymond Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 På skipsmotorer har en alltid motorvarme, disse motorene er da også utstyrt med en primepumpe for sm.oljen. Dvs at en før oppstart kjører denne primepumpen noen minutter slik at sm.oljen blir sirkulert rundt i motoren og smører alle annleggsflater. I andre tilfeller bruker også denne primepumpen gå kontunuerlig når motor er stoppet for å opprettholde en temperatur på sm.oljen, som da blir oppvarmet gjennom motor som har motorvarme eller forvarming om du vil. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Den garantien forusetter at varmeren virker og at strømtilførselen er tilstede, jeg kan derfor ikke se at det kan erstatte vinterkonservering. Det var heller ikke meningen at det skulle erstatte vinterkonservering, bare sørge for et tørt og kondensfritt motorrom. Og i og med at det er åpent under motorkassa, vil det samtidig sørge for at lufta under dørken ikke blir stående stille. Båten min har også vannbåren varme til kabinen, så da ville jeg jo også kunne fått en liten lunk dit. Rene sentralfyren Hva stabil strømforsyning angår, så har jeg båten hjemme på gårdsplassen. Det er et ikke-problem. Liker ideen med frost-termostat. Hvor får man tak i en slik? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Lazyjack Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Da ville man jo være garantert mot frysing av motor, uansett om båten ligger på land eller på vannet, pluss at det vil være en lunk i motorrommet. Oppfattet dette som at du ikke ønsket å frostsikre på annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Frysetermostat er desverre litt feil å si, for en frysetermostat brukes jo til å holde ting frosset. Termotater leveres i søkk og kav, men man må jo bare velge en for riktig temperaturområde og skala. Jeg har brukt skala fra minus ti til pluss 30 mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Nødaggregat står vel alltid med varme på. Disse primes vel heller ikke før oppstart. Kan jo fort stå noen uker før det blir startet Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Cummins har brukt termostater på 40 grader på motorene sine såvidt jeg vet. Kom en liten gotass til meg i dag også Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
torbi Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Eg stengte luftventil inn til maskinrommet og satte inn en arbeidslampe på 60 w,og lukket dørk plate og hatt den i over 2 uker og her har det vært minus 5 til minus 10 grader ute i det siste, og eg har sjekket og det var fin og lunket i maskinrommet, så det funket... Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
JanS/EIR Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Vil en slik motorvarmer ha særlig effekt på sjøvannssiden? Altså i båt som ligger ute og blir startet/brukt av og til? Ferskvannssiden er jo grei å sikre med god nok frostvæske. -23 C utom veggen her nå, så man kan bekymres--- mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
SeaRaymond Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Nødaggregat står vel alltid med varme på. Disse primes vel heller ikke før oppstart. Kan jo fort stå noen uker før det blir startet Her har du ett poeng. Men betviler at det er vanlig praksis å la disse stå i flere uker. De fartøya jeg har tjeneste gjort på, har det vært fast rutine å kjøre aggregata 1 gang i uken og da helst også med last. Hjelpemotorene har også heating uten priming. Men også disse er vanlig å skifte omenannen med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Vil en slik motorvarmer ha særlig effekt på sjøvannssiden?-23 C utom veggen her nå, så man kan bekymres--- mvh JanS/EIR Det er veldig avhengig av varmeledningsevnen og en del andre ting. Båter som ligger på sjøen kan med fordel sikres med selvregulerende varmekabel rundt sjøvanninntak etc. (Noen inntak kan jo være montert rundt omkring). Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Her har du ett poeng. Men betviler at det er vanlig praksis å la disse stå i flere uker. De fartøya jeg har tjeneste gjort på, har det vært fast rutine å kjøre aggregata 1 gang i uken og da helst også med last. Hjelpemotorene har også heating uten priming. Men også disse er vanlig å skifte omenannen med jevne mellomrom. Jau, på båter startes vel nøddieselen en gang i uken, men landbaserte anlegg, trur eg ikke rutinene er så gode. Der kan vel generatoren stå i mange måneder, for så starte opp med full belastning med en gang. Syns litt synd i motoren da! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Som Ole Petter foreslår kan kanskje motorvarmer og en "frysetermostat" i motorrommet være tingen. Da kan man stille inn ønsket temperatur i motorrommet, sette lokket på boksen den står inni og ferdig med det... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 eg undrer meg over denne trangen til å ha på varme i motorrommet i båt. En ferskvannkjølt båtmotor har da ikkje vondt av litt kulde. Alt som går sjøvann i kan jo dreneres. Ser ingen som bekymrer seg og setter varme på bilmotoren vinteren gjennom om man har en bil man sjelden eller aldri bruker på vinteren Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Ser heller ikke problemet. Eg har kjørt gjennom frostveske på sjøvannsiden, tømt alle tanker, frostveske i toalett. Hva skal må da med varme i motorrommet? La frosvesken sirkulere litt, så måler du frysepunktet på vesken som kommer ut eksosen, så er du sikker. 5liter frostveste koster ca 100,- for konsentrat. Da slipper du tenkte på strøm, brannfare, jordfeilbrytere som slår ut osv... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Man reiser liksom ikke på badeferie i skidress. Det er jo fullt tillatt å velge løsning avhengig av behov. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Hei Husk endelig å ta forholdsregler for galvanisk tæring. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.