index Startet 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2010 Jeg holder på å montere badeplattform nå i vinterkulda, og har da to støttestag som vil bli stående under vannlinjen. Disse må da bunnsmøres før sjøsetting (aller helst før jeg begynner å legge trevirke på plattformen). Men desverre så er det alt for kaldt for Antipest primer nå, selv om dette nok hadde vært det beste for å sikre skikkelig feste for bunnstoffet. Vil bunnstoffet henge direkte på stålet, eller vil det eventuelt fungere bedre om jeg legger på et strøk med enkomponent primer først? Regner med å sjøsette igjen i løpet av en ukes tid eller deromkring, så det blir ikke tid til å vente på mildværet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OT-flyktning Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jeg ville tatt en nokså prakmatisk holdning: ikke gjøre noe som helst NÅ med stagene. Er det for glatt til bunnstoffet, så er det også dårlig med feste for groe. Fester groe seg, så blir restene til denne etter rensing en brukbar primer hvor bunnstoff kan feste seg i neste omgang. Eller har jeg oversett noe? Jeg antar jo at disse stagene og evt groe på dem ikke betyr noe for fremdriftsmotstanden i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Nei, det faller av. Opplevde det da jeg skrapet ned vår gamle Scand Nordic. Skrapet og pusset ned roret også, blankt og fint. Primet det på samme måte som i bunnen av båten. Deretter bunnstoff. Etter kort tid i vannet var roret helt blankt igjen Neste seong grovslipte jeg roret og syrevasket det skikkelig. Da satt "smøringa" Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Om jeg får en blåskjellkoloni rundt hver av dem vil det jo gi en viss motstand i vannet da. Men det er jo ikke snakk om store deler: Stagene består av 32mm rød hvor ca 30cm lengde av hvert vil ligge under vannlinjen. Og det går lett et år eller to til neste opptak, og da rekker det nok å gro til litt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Neste seong grovslipte jeg roret og syrevasket det skikkelig. Da satt "smøringa" Plattformen har blitt syrevasket etter sveis, så om jeg sliper litt grovt der jeg skal grunne holder det kanskje? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Er det ikke bare å bruke en sånn liten svamp som er gul og grønn, hvor den grønne siden er litt grovere, og dra over disse rørene en gang i blant? Det er vel mest groe om sommeren og da skjer det jo også at man tar seg en dukkert, et fint tidspunkt å vaske både vannlinjen og f.eks disse rørene som er under vannflaten. Denne enkle, og svært billige, metode fungerer i allefall greit for meg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 og da skjer det jo også at man tar seg en dukkert, Bade? I sjøen? Brrrr..... Mulig temperaturen er bedre på sørlandet, men her vestpå skal det være varmt svært lenge for at sjøtemperaturen skal komme opp i 17-18 grader. Og under denne temperaturen får du garantert ikke meg i sjøen! Jeg monterer riktignok badeplattform nå, men det er i all hovedsak for å ha en plass til gummijolla. Jeg kjøpte meg forresten en våtdrakt for noen år siden, sånn i tilfelle jeg skulle komme opp i en situasjon som tilsa at jeg måtte i sjøen (tau i propellen og denslags). Men jeg ble møtt med latterbrøl når jeg tok den på meg, jeg så ut som en forvokst Teletubby . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Var det ikke badeplattform du installerer da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Var det ikke badeplattform du installerer da? Kanskje jeg heller burde kalle den jolleplattform ? Isbading har aldri vært en aktuell hobby for meg.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SeaRaymond Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Hehehe.. ikke kjempebade temperaturer på vestlandet vanligvis nei, er også nokså pysete i kaldt vann, men joda, bruker å ha ett par dukkerter, har også prøvd med våtdrakt og det er en forskjell da ja. Så det er bare å dra på seg teltubbidrakta og la det stå til Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Kanskje jeg burde skifte nick til Tinky Winky . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Døve mennesker skjærer da ikke ørene av seg, for de må jo ha noe å henge brillestengene på. Det kan jo være greit med et bad hvis det er forferdelig varmt på land og akseptabel temp i sjøen, men den generelle regelen er at mennesker ikke har noe uti der å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Tok sjansen på ett strøk med primer og ett med Nonstop nå i kveld. Så får vi se hvor lenge det holder. Det er uansett syrefast, så det er kun beskyttelse mot groe som er nødvendig. Og flasser det av, så er det bare å behandle på nytt en annen gang. Håper det er varmere neste gang båten skal opp... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
68 GT Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Tok sjansen på ett strøk med primer og ett med Nonstop nå i kveld. Så får vi se hvor lenge det holder. Det er uansett syrefast, så det er kun beskyttelse mot groe som er nødvendig. Og flasser det av, så er det bare å behandle på nytt en annen gang. Håper det er varmere neste gang båten skal opp... Går ann å varme stengene m gass eller varmepistol rett før påføring av primer. Vannfast fett er også meget grohindrende Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Lars H. Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 På bronze (propell) og lettmetall har jeg brukt etch-primer, så 2-komponent epoxy før bunnstoff med godt resultat, men vil etch primer ha noen funksjon på rustfritt stål? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bartesam Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Tror det vil funke bedre på aluminium. Der er en avhengig av etseprimer for å få det til å sitte. Vanlig primer sitter dårlig på aluminium. Bare å se på sykler med aluramme det. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
68 GT Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 På bronze (propell) og lettmetall har jeg brukt etch-primer, så 2-komponent epoxy før bunnstoff med godt resultat, men vil etch primer ha noen funksjon på rustfritt stål? Lars H. Ja,dette har fungert for meg på bildeler,både på rustfritt(uviss på kvalitet) og på chrom og alu. En annen metode er å "brenne"(få blåaktig overflate) rustfritt,men mulig dette kan forringe kvaliteten. Hvordan dette utarter seg på sikt i saltvann,har jeg ikke erfaring med. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Fantino Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) Tok sjansen på ett strøk med primer og ett med Nonstop nå i kveld. Så får vi se hvor lenge det holder. Det er uansett syrefast, så det er kun beskyttelse mot groe som er nødvendig. Og flasser det av, så er det bare å behandle på nytt en annen gang. Håper det er varmere neste gang båten skal opp...Sikkert fornuftig med primer. Personlig ville jeg ligget unna bunnstoff på syrefast, da jeg hadde trimflaps som var stoffet på en tidligere båt, og disse flapsene fikk store "pittings" der bunnstoffet flasset av. Er vel kobber i det selvpolerende stoffet ennå som skaper en eller annen form for tæring eller lignede. Har 2 syrefaste stag under badeplattforma på båten jeg har nå, og ser egentlig ingen groe på de (de får dog svært lite sollys på seg, og det er vel en viktig faktor). Redigert 5.Januar.2010 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Tror ikke det er bra å la det bli blått, for jo blankere rustfritt/syrefast er, jo mere motstandsdyktig er det mot korrosjon En annen metode er å "brenne"(få blåaktig overflate) rustfritt,men mulig dette kan forringe kvaliteten.Hvordan dette utarter seg på sikt i saltvann,har jeg ikke erfaring med. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Lars H. Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Personlig ville jeg ligget unna bunnstoff på syrefast, da jeg hadde trimflaps som var stoffet på en tidligere båt, og disse flapsene fikk store "pittings" der bunnstoffet flasset av. Er vel kobber i det selvpolerende stoffet ennå som skaper en eller annen form for tæring eller lignede. Det var grunnen til at jeg primet (etter etch primeren) med 2-komponent epoxy, da "isolerer" en ganske brukbart stålet fra kobberet i bunnstoffet. Og med zinkanode i tillegg gikk det helt utmerket. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 6.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Personlig ville jeg ligget unna bunnstoff på syrefast, da jeg hadde trimflaps som var stoffet på en tidligere båt, og disse flapsene fikk store "pittings" der bunnstoffet flasset av. Det er noe jeg ikke har tenkt på! Men rørene er ikke av vanlig syrefast da, det er brukt Duplex materiale. Mulig dette tåler mer? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Skulle tro det ja. I alle fall når en ser prisen på super-duplex (25% Chrome) til bruk i oljebrønner... Hulda har kanskje en forklaring på pittingsen etterhvert? Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Om det er løse deler som du vil behandle med bunnstoff, kvifor ikkje demontere desse og få desse sandbåst og forbehandle desse med 2komponent epoxy primer. Da kan du male desse inne ein plass som du minst har 5+ grader. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 De er ikke løse lenger, men omhyggelig festet med bolter og Sikaflex. Og dessuten er de allerede grunnet og malt nå, som jeg skrev lenger opp. Så da får vi bare se hvor lenge det holder... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.