Jump to content

Hasla 26 erfaringer?

:båt1

Recommended Posts

Altså.....

Hasla 26 er lagd med tanke på seilføring. Derfor stikker den veldig dypt, har fryktelig mye ballast i bunn, noe som gjør den stødig, men også fryktelig saktegående. Tviler på at du klarer noe mer enn 7-knops marsjfart uansett størrelsen på motor.

Uteplassen er trang men rommer det man trenger av plass for en liten familie.

Lengden på sengene er noe mer usikert. Tror soveplassene i sofadinetten i midtkabinen holder til en vanlig nordmann. Inne i cabinen helt forran er det noen som har køyeseng (1+2) og noen har bare en dobbelseng. Finnes sikkert flere varianter å benlengden kommer varierer veldig.

Alt i alt synes jeg man får mye turbåt til familie for en forholdsvis lav sum. Man må selfølgelig ikke ha dårlig tid eller være estetiker. (smaksak)

Redigert av alma (see edit history)
Altså.....

Hasla 26 er lagd med tanke på seilføring. Derfor stikker den veldig dypt, har fryktelig mye ballast i bunn, noe som gjør den stødig, men også fryktelig saktegående.

Sikker på det? Den beskrivelsen passer mye bedre på min Viksund Columbi! Broderen har en Hasla, og jeg vil ikke si at den passer særlig godt til din beskrivelse. Dypgående på ca 70cm som de fleste deplasementsnekker, lite ballast og ikke spesielt tung. Jeg har aldri noen gang sett en Hasla med rigg, så her tror jeg du tar feil. Skroget er forøvrig det samme som Grinsøy 26, men overbygget og innredningen er fornyet og derfor mer innholdsrikt.

Disse båtene er levert med forskjellige innredningsløsninger, og noe ble også produsert av Delta Plast under navnet Delta 26. Jeg mistenker at broderens er en slik. Innredningen i hans består av en stor køye i forpiggen med plass til 2-3, en lang benk på babord side i kabinen og en dinette på styrbord sidesom kan slås ned til en barneseng med lengde ca 150cm.

De originale Haslaene hadde benker som kunne slås ned akterut, fiskebrønn under dørken og luke over propellen i tilfelle taufangst. Broderens har ingenting av dette, så jeg antar at det enten er en sen modell der dette er fjernet eller at den er produsert etter at Delta Plast overtok formene en gang rundt 1980 (tror jeg).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, Hasla produserte disse selv i mange år. Men da de avsluttet produksjonen kjøpte Delta formene, og fortsatte produksjonen. Da under navnet Delta 26. Men de fleste kaller dem likevel Hasla 26, ved salg, da dette merket er mer kjent...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Sikker på det? Den beskrivelsen passer mye bedre på min Viksund Columbi! Broderen har en Hasla, og jeg vil ikke si at den passer særlig godt til din beskrivelse. Dypgående på ca 70cm som de fleste deplasementsnekker, lite ballast og ikke spesielt tung. Jeg har aldri noen gang sett en Hasla med rigg, så her tror jeg du tar feil. Skroget er forøvrig det samme som Grinsøy 26, men overbygget og innredningen er fornyet og derfor mer innholdsrikt.

Disse båtene er levert med forskjellige innredningsløsninger, og noe ble også produsert av Delta Plast under navnet Delta 26. Jeg mistenker at broderens er en slik. Innredningen i hans består av en stor køye i forpiggen med plass til 2-3, en lang benk på babord side i kabinen og en dinette på styrbord sidesom kan slås ned til en barneseng med lengde ca 150cm.

De originale Haslaene hadde benker som kunne slås ned akterut, fiskebrønn under dørken og luke over propellen i tilfelle taufangst. Broderens har ingenting av dette, så jeg antar at det enten er en sen modell der dette er fjernet eller at den er produsert etter at Delta Plast overtok formene en gang rundt 1980 (tror jeg).

Enig her..stikker ikke no dypere enn andre snekker,beskrivelsen passer også godt til risøren min med 110cm dypgående og 4 tonn+ :yesnod: men pass på! det står ofte en sjøvannskjølt 33hk yanmar i disse..de begynner jo å bli noen år nå

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...