Jump to content

Volvo D4 DPH og Raymarine kartpl. Ønsker tips om autopilot.

SeaRaymond

Recommended Posts

Ønsker tips om autopilotløsning på følgende oppsett:

2006 modell Volvo Penta D-4 260 DPH (drev)

2006 modell Raymarine C 80 Multifunksjonskjerm med GPS antenne.

Noen som selv har denne komboen og kan fortelle hvilken autopilot du har?

Er det denne som gjelder : Raymarine Autopilot ST70+SPX-10 hydraulisk styring :confused: Pris; 26.000,-

Eller finnes det noen rimeligere alternativer som passer til mitt utstyr?

Både motorpakken og navigasjonspakken er vel noe som er solgt rimelig mye av, så håper noen kan hjelpe.

Et problem er at du også trenger en rorgiverkabel. Avhengig av forhandler så koster denne 10-15000 kroner og kanskje mer for og få montert.

Det er ikke riktig Autopilot du har beskrevet (trenger den til drev). I tilegg så bør du velge en med rategyro.

Det koster og være kar, desverre har jeg ikke tatt meg råd til dette.

Du trenger en autopilot med rate sensor for å ha god kursholdning. Videre stemmer det at du må ha rorgiver - den sitter utenpå drevet og må dras gjennom akterspeilet inn til motorrommet. Du har hydraulisk styring - og må ha en hydraulisk pumpe koblet til autopiltoen. Så må du ha kurscomputer og manøver panel.

Foreslår at du ringer Belamarin. Hvilken kurspilot du trenger og hvilket manøverpanel avhenger av båttypen og plassen du har til panelet.

her finner du litt mer info

http://www.belamarin.no/maritim/index.asp?...annelid=1000123

Se de komplette pakkene - det du trenger i tillegg er rorgiveren og wiren fra drevet.

også er det bare å ringe Belamarin eller Seatronic kanskje. Begge har god peiling er min erfaring.

Ferdig montert autopilot fra fabrikk kommer fort på 50.000 kroner. Monterer du selv tror jeg fort du ender på 40.000.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Kjenner ikke Comnav.

Litt usikker på den reverserbare pumpa av to grunner.

Sjekk om pumpa også er 24/12 V.

Med den blir det start - stopp - start - stopp hele tiden. En kontunerlig løpende pumpe med magnetventiler kan være å foretrekke.

Sjekk også om den har en NMEA inngang/utgang.

<>2006 modell Volvo Penta D-4 260 DPH (drev)

2006 modell Raymarine C 80 Multifunksjonskjerm med GPS antenne.<>

Er det denne som gjelder : Raymarine Autopilot ST70+SPX-10 hydraulisk styring :confused: Pris; 26.000,-

Har ligget og "vaket" på disse autopilotene selv (men har ikke fått ut "fingern". Har en E120 skjerm og er derfor mest keen på Raymarine. Mener å ha fått med meg følgende:

Alle SPX-serie core packs har rategyro som standard.

SPX-10 eller SPX-30 avhenger av båtstørrelse/deplasement.

"drive unit" avhenger av slagvolum på styresylinderen din (denne finner du i dokumentasjon som jeg regner med at du har).

Alt dette står i tabellen her: http://www.raymarine.eu/products/autopilot...ots/core-packs/

Så lenge DPH-drevet er fullt hydraulisk (dvs. ikke teleflexkabel bak til "servohendel" som på de gamle DP-E o.l.) så forstår jeg det slik at en skal bruke vanlig hydraulisk pumpe. Ser at det er ferdige fittings på styreslangene bak i min båt (kan visstnok fås som "kit" av VP til en sikkert ublu pris).

Mener også at SPX-pilotene krever minst en stk ST70 control head (det står nok hvis en klorer frem installasjonsveiledning el. fra nettsida).

Mao. ser forslaget ditt perfekt ut for meg, med forbehold om at du har schwær båt som krever en SPX-30? (men så har jo ikke jeg kjøpt/testet det ut enda.... :lipseal: )

Når det gjelder "rudder feedback"/rorføler så ble SPX-serien lansert med bla. argumentet om at den ikke trenger "rudder feedback" (i alle fall opp til en viss fartøystørrelse) fordi den skulle ha så "smarte" styrealgoritmer (AST osv osv). En Simrad-selger har fortalt meg at dette _ikke_ funker (sjokk at det kom fra den kanten). På den andre sida leser jeg på nett - inkludert BP, ikke sant Bitteliten! - at systemet med wire på DPH-drevene ikke er spesielt driftssikkert. En amerikansk eier hadde to ganger opplevd at autopilot la fullt ror pga. brudd i kabel. Dette er egentlig det som gjør at jeg ikke har klart å bestemme meg helt. Fikk tilbud fra denne Simrad-karen om testinnstallasjon av _deres_ nye autopilot som ikke skal trenge rorføler da de var interesserte i få norske referansebåter, men med norsk pris på selve piloten ble likevel dette i overkant når jeg sitter og sammenligner med piloter fra f.eks. www.marine.com.

Er mao. like interessert i slike erfaringer som trådstarter :crazy:

Red: Abbor, please "enlighten us"! :smiley:

Redigert av Fantino (see edit history)

Jeg har selv erfart at VP hadde problemer med rorgiveren til å begynne med. Det ble slark i festebolten ute på drevet. Jeg erfarte at piloten la båten i maks sving i 37 knop. Og den pilot pumpa styrer mye fortere enn jeg klarer å sveive på rattet. Det gode var at båten var en Windy 37. Den tåler slikt med god margin. Første symptomet var at båten ikke klarte å kjøre rett linje - den kjørte S svinger og korrigerte hele tiden 1-2 grader til hver side. Jeg forsøkte å kalibrere plioten - men det hjalp ikke.

Det å ikke ha wire på hekkagregatet er for meg uforståelig. Hvordan skal piloten da vite hva som er rorets posisjon? Med mindre den er lynrask vil jeg tro at man da vil kjøre i store S svinger. På båten vår i dag er det ingen rorgiver og ingen pumper - der jobber piloten rett inn i can bus systemet til VP som så styrer IPS drevene. Det "morsomme" da er at om piloten får hikke så går motorene i nødmodus fordi EVC'en ikke forstår styrekommandoen som piloten gir. Sleit litt med det i sommer - og fikk da både oppdatert software på motorene, ny rate sensor på piloten og oppdatert software på piloten. Aldri så galt at det ikke er godt for noen :wink: Raymarine har slitt med rate sensorene sine. Vi har bytte 2 ganger. på vår er rate sensoren en egen brikke. På de nye er den loddet fast i hovedkortet. La oss håpe at rate sensorene har blitt bedre. man ser at rate sensoren er dårlig når man ligger til kais og kursen på piloten varierer med +/- 10- 15 grader. Vi lå på kurs 026 i båsen vår og kursen på piloten vandret fra 010 til 035.

Jeg har hatt autopilot på de to siste båtene,og ser ikke for meg et båtliv uten lenger. Ønsket meg det også før det - men av en eller annen grunn er det mye enklere å bake inn 50.000 til en pilot når man kjøper ny båt - enn å hoste opp 50.000 av husholdningsbudsjettet til å ettermontere. Penger og følelser er en rar greie

Erfaringen av egen bruk av pilot er at jeg bruker den stort sett på enklest mulig måte - dvs at jeg får båten til å gå rett frem slik at jeg slipper å holde i rattet. Eneste gangene jeg bruker at den skal gå mot et waypoint eller følge en rute er når vi feks krysser havstrekk som mellom Danmark og Sverige. Det er først i skikkelig åpent farvann at jeg føler jeg har nok sikkerhetsmargin til å la automatikken styre såpass. Også husker jeg aldri helt hva jeg skal trykke på av knapper - så rett som det er hopper jeg over et waypoint og roter det til i stedet Det enkle er ofte det beste :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Skal definitivt ikke gi meg ut på hvordan regulatoren/algoritmen virker, men det er vel like utfordrende for autopiloten å styre snorbeint, dvs. predikere pådraget, når sjø og vindkast - som ikke måles fører båten ut av kurs? Dette _burde_ jeg egentlig kunne mer om, men det er for mange år siden. Er skeptisk jeg også, men jeg innbiller meg jo at Simrad/Raymarine (og andre - er det ikke NorthStar som er greia i USA) ikke er helt på jordet? Vurderte egentlig å kjøpe den gamle serien fra Raymarine som er mye rimeligere nå, men så lenge brudd i rorfølerkabelen kan få såpass dramatiske følger - og er såpass vanlig - føler jeg ikke at det er helt god løsning heller. Det som er irriterende er at VP ikke har brydd seg med å bygge inn en "feature" som f.eks. integrert rorføler i styresylinder eller lignende. Burde være en smal sak? Alternativt kunne vel disse reverserende pumpene hatt steppermotorer slik at de selv holdt greie på hvor roret står?

Red: Enig i at det enkleste ofte er det beste. Personlig så har jeg aldri satt et eneste veipunkt på plotteren for å ta ut kurs osv. Zoomer ut og inn, legger kursstreken passelig rundt neset og merker meg ca. COG når jeg krysser større fjorder osv. Funker bra det...

Redigert av Fantino (see edit history)

Har overhodet ikke peiling på dette.. men mener Garmins nye Autopilot ikke har rorføler?? vill jo spart mye knot i så tilfelle. og den autopiloten dems er et oppkjøp av en god gammel en som er vist meget gode saker som fungerer år etter år uten Ray sine hikker, bla og begynne og jage på kurs i godt driv. Den har dessuten Shadow drive, som gjør at en kan når som helst ta over roret og gjøre unnamanøver for så og automatisk legge seg på kurs når en holder roret rolig igjen.

Ellers så er jo både RAY og Garmin MYE rimligere og hente fra: WMJ

Til sammenligning så tar wmj 18500 NOK For Corepack ++ til IPS syst som bitteliten har ombord.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Har er den pakken du myser på: http://www.wmjmarine.com/t12118.html

Da kommer den på nermere 20000 inkl moms og gebyr, men frakt kommer i tillegg med kanskje 500,-? Blir litt å spare der ja, men ikke nok til at jeg ville forkastet alle reklamasjonrettigheter :rolleyes:

Uannsett denne var vel heller ikke alt som skulle til i mitt tilfelle :puke:

Takker for alle tips folkens, men den konkrete og optimale løsningen lar vente på seg. Er det slik å forstå at 40-50000 er det som må til :confused: Jo det blir alt for dyrt, ingen som har ett konkret forslag til utstyr til en billigere penge?

Høres også forsovet ut til å være komplisert å få autopilot på drev :puke:

Har forresten full hydraulikk helt frem til rattet.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Jeg setter stor pris på at piloten selv kompenserer for avdrift, noe du bør tenke på ved valg av pilot.

Gjør ikke alle moderne piloter det da - så lenge man går mot et waypoint vil piloten hele tiden jobbe for å minimere cross track error. Cross track error er avstanden fra den ideelle linje mot målet.

Et problem er at du også trenger en rorgiverkabel. Avhengig av forhandler så koster denne 10-15000 kroner og kanskje mer for og få montert.

Det er ikke riktig Autopilot du har beskrevet (trenger den til drev). I tilegg så bør du velge en med rategyro.

Det koster og være kar, desverre har jeg ikke tatt meg råd til dette.

Har en tegning som viser montering av rorindikator på DPH drev.

Hvordan legge til PDF eller Word dokument her? Fikk det ikke til.

Ser ingenting om den aller beste og norske - Simrad , idenne tråden. ( skriver med litt forbehold om at jeg monterte og gjorde valget i fjor og at jeg har 2. grad alzheimer light special - )

Jeg har liten båt på 20 fot og påhengs. Kjøpte og monterte i fjor Simrad AP28 panel , AC12 Computer , RC42 rategyro.

Kjøpte hele pakken i Norge og fikk en grei pakkepris ( handler normalt mest fra USA via JetCarrier )

Simrad har virtuell rorføler og det funker som en drøm - helt revulsjonerende - angrer ikke et sekund.

Den største utfordringen er å få tak i riktige fittings og slanger samt og prute prisen på disse skikkelig.

F.eks fra Tess eller HydroScand - innbiller meg at proffe kunder får opp mot 70 % på villedende liste priser.

Videre dersom man ikke har peiling fra før , forberede godt og være 2 oppegånde ved oljefylling og lufting av systemet.

Ha rene kar å samle opp oje som luftes ut og ha rikelig med olje tilgjengelig.

til slutt er det litt utfordringer å koble sammen alt f. eks Kartplotter , ekkolodd osv mot autopiloten .

Dette er et eget emne - stikkord er Simrad AT10 og f. eks Maretron skrubare standard NMEA2000 plugger slutter her - det er sikkert andre som ev vil følge opp dette bedre.

Ikke nøl - det er verdt det og billig moro er ingen moro.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...