Jump to content

Vi som går D5L - fritidsbåtskipper

arkmarin

Recommended Posts

Det tar så mye tid at vi knapt har anledning til å gløtte innom Åpent Forum, men ....

Med hånden på hjertet, så mye tid tar det vel ikke???

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Med hånden på hjertet, så mye tid tar det vel ikke???

Når en er i full jobb, har hus, hytte, båt og famlie, som alle krever av din tid, så må det jobbes hardt. Jeg hadde bestemt meg for å ta dette meget seriøst, og gjøre alle øvinger mm. Det viser seg at tiden strekker ikke til, jeg får ikke tid til å gjøre alle øvingsoppgavene, derfor blir det liten tid på Åpent Forum. I tillegg sitter jeg på stua og jobber for å få stort nok "navigasjonsbord", noe som medfører at jeg må bruke tid på å rydde bort når jeg drar på jobb, samt å finne fram, når jeg skal jobbe med stoffet igjen.

Jeg tror nok det er enklere å gå på et dag-/kveldkurs enn nettkurs. Nettkurs krever større selvdisiplin og en bruker kanskje tiden ikke så rasjonelt, som en burde. Jeg tror nok de to week-end samlingene vi skal delta på gjør at de som henger litt etter kommer opp på riktig kunnskapsnivå. Tidsforbruket må ikke skremme noen fra å ta D5L, da det er meget interessant og vi lærer en masse.

• 4 uker senere...

Da har en del av oss, baatplassen.no medlemmer, vært i Stavanger og avlagt første del av nødvendige eksamener for D5L. Siste helg ble brukt til repetisjon, før det hele ble avsluttet med en fem timers lang eksamen. I mars skal vi på nytt samles for den siste eksamen.

Jeg må framheve Posedion for hans gode egenskaper, for å få videreformidle hans store kunnskap om å ferdes på sjøen, og de krav som stille til oss "sjøfarende". Posedion har vært meget viktig for å heve kunnskapen for alle baatplassen.no medlemmer.

Neste nettkurs for D5L blir til høsten. Ta kontakt og meld deg interessert nå.

I Stavanger holdes kurset ombord i MS Sandnes. Det er en gammelt natthurtigrute, som i sin tid gikk mellom Stavanger og Bergen. Vi bor ombord, og spiser alle måltider ombord. Dette gir en skikkelig maritim ramme rundt kurset. Det serveres velsmakende mat, og god drikke er å få kjøpt ombord.

Hva nøler I efter.....?

Da har en del av oss, baatplassen.no medlemmer, vært i Stavanger og avlagt første del av nødvendige eksamener for D5L. Siste helg ble brukt til repetisjon, før det hele ble avsluttet med en fem timers lang eksamen. I mars skal vi på nytt samles for den siste eksamen.

Lykke til :sailing:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hva koster selve kursavgiften? Hadde vært gøy å tatt det ja...

Denne vinteren er prisen NOK 9.500 og jeg håper å kunne holde den samme neste vinter.

Prisen inkluderer kurset, alt materiell, eksamensgebyrer, etc. Det som kommer i tillegg er den enkeltes utgifter for reise og opphold i forbindelse med samlingene, men det forsøker vi å gjøre på beste måte ved å benytte den omtalte Nattruten SANDNES som jeg har ganske greit tilgang til :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

God kveld

Jeg tok nettkurset for etpar år siden og tenkte at det var "kjekt å ha", men hadde begrensede forhåpninger til nytteverdien.

Nå i ettertid opplever jeg stadig vekk at det var nyttig lærdom å ha med seg både på sjøen og i ivrige diskusjoner på land.

Det er også artig at kunnskapen som kom igjennom lesekvelder alene, sammen med andre kursdeltakere og på samlinger sitter rimelig godt ennå.

Anbefaler alle sjøinteresserte å ta et slikt kurs. Tidsforbruket var ikke så galt, men man må være med hele tiden. Hvis man skal lære alt de siste ukene blir det tøft ;-)

Mons

Mons

Da har jeg akkurat hatt eksamen, og det var ikke lett. Skjelver i buksene nå for resultatet.

Jeg følger vanlig kurs med Båtskolen Poseidon. Kan ikke få skrytt nok av Jan der. Flink, veldig engasjert og ikke minst lett forståelig. Har fått meg mangen aha opplevelser der.

Mitt problem er i tillegg til unger, båt under oppussing, kone og dagligdags mas, at jeg jobber i nordsjøen. Jeg mister en og annen forelesning og da sliter jeg med å komme ajur. Boken er ikke akkurat lett lest.

Men igjen skulle dette gå helt galt så har jeg fortsatt lært en masse. Selv om jeg fortsatt opplever etter skjelv av eksamens nerver. Det der med dagsignal og kjegler frykter jeg mer enn mannen med jåen for å si det sånn.

D5L burde være ett minimums nivå for å få lov til å føre båt spør du meg.

:sailing:

Da har jeg akkurat hatt eksamen, og det var ikke lett. Skjelver i buksene nå for resultatet.

:sailing:

Håper du besto :sailing:

Men hvorfor i all verden mener du at alle burde ha D5L for å kjøre båt?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hvorfor alle bør ha D5L? Vel for å si det slik, D5L tilsvarer vel egentlig bil lappen, båtfører prøven tilsvarer moped lappen.

Er kanskje å strekke det litt langt, men kompetansen blant båtførere i Norge er vel ikke blitt bedre med årene.

Nå skal jeg ikke greie alle under en kam, men det er ikke å stikke under stolen at farten øker nok raskere enn båtkunnskapene :yesnod:

Båtfører prøven burde kanskje hatt en øvre fartsgrense i tillegg til en øvre grense på størrelse?

Redigert av Manzon (see edit history)
Hvorfor alle bør ha D5L? Vel for å si det slik, D5L tilsvarer vel egentlig bil lappen,

Føler du at du har blitt en bedre båtfører nå da eller? Går ikke det kurset mest ut på navigasjon egentlig, eller er det praktisk opplæring i manøvrering, fortøyning etc etc?

D1

Du snakker som en nyfrelst som kommer opp i fra elva våt og fæl etter å ha blitt døpt, det er absolutt ingen fornuft i det du skriver.

Båtfører prøven burde kanskje hatt en øvre fartsgrense i tillegg til en øvre grense på størrelse?

Du har helt klart ikke lest D5L pensum siden du skriver slikt.

Redigert av Hansi (see edit history)
kan du også være behjelpelig med å fortelle hvilket resonnement som ligger bak?

Kunne muligens vært lit tydeligere og valgt noen andre ord. Ser det nå. Jeg har hverken resonnert eller konkludert. Kun prøvd å svare så enkelt som mulig på de innleggene som er skrevet. I båtførerbeviset ligger det helt klart begrensinger på hvor stor båt en kan føre. Det er det ene. Når det gjelder fart / hastighet til sjøs er denne meget godt beskrevet i sjøveisregel # 6, Sikker Fart. Så har vi også Regel # 7, #8, #9 + Regel # 44 Særskilte regler for norsk innenlandsfarvann. Regel # 39 Anvendelse. Regel # 40 Særregler. I tillegg er det over hele landet i enkelte områder fastsatt lokale fartsgrenser som gjelder innaskjærs. Dette er gjerne rundt 5 knop vanligvis i de områdene som er omfattet. Enhver båtfører er pliktig å sette seg inn i disse lokale forhold i sin ferdsel på sjøen.

Redigert av Hansi (see edit history)

Var da ikke meningen å skape en slik debatt. Men jeg har da lest meg igjennom pensum til båtfører prøven, og det var litt vel tynt spør du meg.

Personlig ble jeg litt skuffet da båtfører prøven bare må tas av personer født etter 1980. Og det er også ganske skremmende at man kan sette en landkrabbe født i f.eks 1979 til å kjøre en båt på 49 for i over 100 knop, uten å stille krav til opplæring. Ikke mangen av dem. Men det hjelper heller ikke med en født i 1960 i en 35 foter i halv plan igjennom trange sund.

Det finne en hel del som vil greie sei uten slik opplæring, på samme måte som med bil lappen. Noen er flinke, mens andre er ikke fullt så flinke og trenger opplæring.

Selv er jeg født og oppvokst med båt, men synes fortsatt at båtfører prøven ble for tynn, derfor tar jeg D5L.

Jeg hadde forøvrig samme mening før også.

Det var nok ikke populært når bil lappen ble innført heller i sin tid, men er ikke mangen som er uenige i vitsen med bil lappen i dag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...