Jump to content

Volvo HS1A reversgear , flensopplysninger ?


nimba

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med alle mål på flensen til dette gearet , har leitet her på forumet og googlet i massevis men finner kun ut hvilket delenr. som tilhører de 2 foskjellige gearene .

Det er de 6 siste sifrene i nr. som bestemmer dette , jeg har .......873171 som har utveksling 1.96:1

 

Det er ifb. med kjøp av "flexsibel kobling" til dette prosjektet > https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63522

 

Ved skifte til en slik kobling er det ikke bare bolter og dimensjon som skal stemme , koblingen må også tåle belasningen mellom motor og aksling , som opplyses som motoreffekt pr. 100 akselomdreinger(E)

 

Slik beregner man kreftene koblingen må tåle :

 

En tar antall hk og gange med 100 , man deler så dette på max antall omdreininger på motor og igjen ganger dette med utvekslingen på gearet.

For mitt vekommende som har 200hk x 100 rpm / 3900 rpm x 1.96 = 10,5

 

Har man opplysninger om flensen kan en nå finne rett type kobling ! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Du linket meg rett til typen jeg er i ferd med å kjøpe ! Usikkerheten ligger rundt målene på boltsirkelen , på gearet mitt måler jeg cc på 80mm , R & D opplyser om "Nom.diameter of hole " til 11,2mm og "bolt pitch circle" til 107,9mm , får ikke dette helt til å stemme ser du....

 

Skal på båtmessen i London , og har gjort avtale med R & D og få levert 2 koblinger og 8 motorfester på standet deres til en knall god pris..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Avslutter denne i tilfelle noen andre kunne trenge info om flensen

Jeg har ikke oppnådd få tak i data på dette giret , tross av at det er solgt i tusenvis og er svenskt :flag_sw:

 

Jeg måtte bare trosse frost og kulde og finne fram verktøy , fikk av "huben" på akslingen ganske greit ,selv om boltene satt som bare fa...! . tok den inn i varmen og målte >

Diameter : 127 mm (5" volvo)

boltsirkel : 78 mm

Bolthull : 11.5 mm

Bolt : 11 mm

 

Og til den som nevnte at den er lik MS4 giret , det stemmer ikke , den har en annen boltsirkel !

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...